۴ مرحله اساسی برای شناسایی توانایی های شغلی کدامند؟

۴ مرحله اساسی برای شناسایی توانایی های شغلی کدامند؟
  • 1395/8/1
  • زهرا معبودی
  • 0

فرض کنید یک تیم بزرگ از ورزشکاران کشورمان قصد حضور در مسابقات المپیک را دارند. تیمی که متشکل از دونده ماراتن با استقامت بالا، پرتاب کننده نیزه با قدرت پرتاب بالا، دونده دو سرعت با ماهیچه های قوی و همچنین ورزشکاران دیگری با ویژگی های بارز و نقاط قوت متفات است. حال اگر در این میان مربی از دونده ماراتن بخواهد در دوی سرعتی شرکت نماید و یا بالعکس به نظر شما چنین کاری نتیجه ای جز شکست خواهد داشت؟

در بسیاری از سازمان ها نیز مدیران چنین عملی را انجام می دهند و به جای بهره گرفتن از نقاط قوت کارمندان خود به نقاط ضعف آنها تکیه می کنند. در این مقاله قصد داریم به روش هایی برای شناخت نقاط ضعف و قوت خود و بهره گیری صحیح از آنها در مسیر شغلی بپردازیم. در ادامه با این مطلب مجله اینترنتی گویا آی تی همراه باشید.

پیش از آغاز راه و آموزش روش های شناخت نقاط قوت و ضعف ابتدا بهتر است در ۲ نکته مهم اشاره نماییم که شناخت نقاط ضعف و قوت از چه جهت می تواند مفید و موثر باشد.

اول اینکه، تمرکز بر روی نقاط  ضعف افراد معمولا باعث ترغیب آنها برای بهتر انجام دادن کار نمی شود، بلکه بازخوردهای منفی معمولا باعث می شود که ما موضعی تدافعی برابر آن بگیریم. طبیعی است که در این ما در حالت تدافعی بخشی از واقعیت ها را نادیده می گیریم. از طرفی، بسیاری از ما به تحسین و تشویق واکنش نشان می دهیم. ما آنچه را که مورد تمجید قرار می گیرد  به خوبی درک می کنیم و سعی می کنیم برای این که بیشتر مورد تحسین قرار بگیریم؛ رفتار مثبت خود را مجددا تکرار کنیم.

دوم اینکه، شواهد روشن دیگری وجود دارند که برخی از نقاط قوت و ضعف ما، به سختی قابل تغییر هستند. اما آیا کاملا نقاط قوت خود را می شناسید؟ استفاده از ارزیابی سنتی می تواند در تشخیص آنها به شما کمک کند. ما باید نقاط قوت خود را بشناسیم و سعی کنیم آنها را در نقش شغلی خود به کار بگیریم. تمرین «شناخت بهتر از خود» در این رابطه به شما کمک می کند. به همین منظور، در ادامه به معرفی این تمرین و اینکه چگونه می توان از این ابزار استفاده کنید، پرداخته می شود. تمرین گام های زیر به مرور باعث شناخت بهتر از خود می شود:

self-awareness2

مرحله اول: استفاده از افراد دیگر برای آشنایی با نقاط قوت خودتان

در این مرحله بایستی تعدادی از دوستان، همکاران و اعضای خانواده را برای رسیدن به هدف به خدمت بگیرید به این صورت که از آنها بخواهید نقاط قوت شما را باذکر مثال در موارد مختلف بیان نمایند. توجه نمایید که اگر از شغل خود ناراضی هستید ترجیحا از افرادی کمک بخواهید که از شما خارج از محیط کار شناخت بهتری داشته باشند و بتوانندکمک هدف مندی به شناخت قابلیت های شما نمایند، همچنین به سه نکته اساسی زیر در انجام این مرحله توجه نمایید.

نکته ۱: در این مرحله، باید دلیل گرفتن بازخورد نسبت به نقاط قوت را بدانید و تنها به موفقیت های خود تمرکز نکنید.

نکته ۲: اگر این کار را هنگام کار انجام می دهید، می توانید این تمرین را با همکاران به صورت گروهی انجام دهید.

نکته ۳: اگر نسبت به این کار احساس خجالت به شما دست می دهد؛ از خودتان بپرسید که نظر افراد منتخب تان برای بازخورد گیری نسبت به نقاط قوت شما چیست. اما به خاطر داشته باشید که جواب هایتان، در صورتی که از خود افراد نپرسید، واقعی و درست نخواهد بود و به نتیجه دقیق و درستی نیز نخواهید رسید.

گام دوم: تعیین موضوع

در پایان نظر سنجی از اطرافیان لازم است با نوشتن و مستند نمودن جواب ها آنها را در دسته بندی های متفاوت قرار دهید و به این صورت بتوانید به درستی آنها را بررسی نمایید. در این میان ممکن است با قابلیت هایی روبرو شوید که همیشه از وجود آنها اطلاع داشته اید و یا مواردی را بیابید که هرگز به آنها به عنوان یک نقطه قوت نگاه نکرده بودید.

گام سوم: پروفایلی از نقاط قوت خود تهیه کنید

پس از بررسی اصولی و درست نقاط قوت خود بار دیگر آنها را به صورت دسته بندی شده و مرتب پاکنویس نمایید و برای خود نگهداری کنید. توجه کنید که در آینده به دو طریق می توانید از آنها استفاده کنید: اول، می توانید اقدامات و انتخاب های بهتری انجام دهید، دوم این که زمانی که تحت فشار هستید، اعتماد به نفس خود را حفظ می کنید.

self-awareness2

گام چهارم: نحوه به کار گیری نقاط قوت خود را مشخص کنید

حال نوبت به اجرایی نمودن کار است. در این مرحله شما باید اندکی بیندیشید و ببینید آیا نقاط قوتتان در شغل فعلیتان مورد استفاده قرار می گیرد؟ و یا می توانید به روش های مختلف کاری کنید تا از نقاط قوت خود بیش از پیش در وظایف شغلی خود بهره مند شوید؟

تصور کنید که مدیر فروش یا بازاریابی یک شرکت هستید و در این جایگاه قرار دارید. شما دانش زیادی نسبت به محصولات داشته و می دانید که نیاز های مشتریان چیست. اما به عنوان مثال اگر در نوشتن مشخصات محصول ضعف دارید. در این صورت باید از کسی کمک بگیرید که بتواند از کلمات خوبی برای بروشور محصول استفاده کند. در این صورت نه تنها محصولات شما بهتر معرفی می شوند بلکه زمان بیشتری برای شما باقی می ماند که صرف گفتگو با تیم توسعه محصول کنید تا نیازهای مختلف مشتریان را توضیح دهید.

 نکته:

حال که به نقاط ضعف و قوت خود را شناختید بهتر است علاوه بر تلاش برای بهبود نقاط ضعف خود، نقاط قوت خود را دوچندان مورد استفاده قرار دهید، چراکه با هزینه کمتر بازدهی به مراتب بالاتری را به همراه دارد، مضاف بر اینکه احساس رضایت، انگیزه و اعتماد به نفس بیشتری به همراه می آورد.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این آموزش مفید و کاربردی با دیگر کاربران مجله اینترنتی گویا آی تی در میان بگذارید و با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی دیگران را نیز در بهره مندی از این تست خود شناسی یاری رسانی کنید.

منبع : Mind Tools

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *