Blockchain آینده بانکداری سنتی را رقم خواهد زد

Blockchain آینده بانکداری سنتی را رقم خواهد زد
  • 1395/8/3
  • زهرا معبودی
  • 0

Blockchain نوعی سیستم پردازش تراکنش و تسویه حساب مبتنی بر بستر وب است که یا کارایی بسیار بالا قادر است هزینه های بانکی را تا حد زیادی کاهش دهد. بر اساس عملکرد این سیستم، یک رکورد طلایی از تمامی مجموعه های داده ای نگهداری می شود که به صورت اتوات و از طریق شبکه ای امن بین تمامی طرفین ذینفع قرارداد تکثیر می شود که سبب از میان رفتن نیاز به تایید ثالث می شود.

امروز اولین تراکنش بانکی به صورت بین المللی بر پاییه این سیستم جدید ما بین کام بانک استرالیا و ولز فارگوی آمریکا صورت گرفت. این روش که «زنجیره قالب» نیز نام دارد سبب شد تا طی فرایندی شرکت استرالیایی Brighann Cotton Marketing که در تجارت پنبه فعالیتی موثر دارد، محموله ای به ارزش ۳۵۰۰۰ دلار را از شعبه تگزاس خود به بندر چینگ دائو در چین به صورت امن و مطمئن منتقل نماید.

commonwealth-bank wellsfargo

از سال ۲۰۰۹ تا کنون بر مبنای سیستم بیت کوین این نوع از تراکنش های بانکی بر اساس پایگاه داده توزیع شده انجام می پذیرفت و  توانسته است مفهوم جدیدی را در جهان اقتصاد معرفی نماید. با بکار گیری این سیستم به واسطه بانک داری سنتی می توان امیدوار بود که نقطه عطفی در زمینه نقل و انتقال پول صورت پذیرد، به خصوص از این جهت که ردیابی گردش مالی به این طریق از سوی مقامات دولتی بسیار دشوار خواهد بود.

از این رو مدت هاست که صنعت بانکداری جهان و با رهبری یک مجمع که از ۷۰ موسسه و نهاد مالی و بانکی بزرگ در سراسر جهان تشکیل شده است به دنبال روشی باشند که به تواند سرعت، دقت و بهره مندی از فناوری را به طور همزمان ارائه نماید که با کمک بهره گیری از خدمت blockchain، کارشناسان این مجمع امیدوارند که آینده مالی و اقتصادی به کمک این زیر ساخت رقم بخورد.

bitcoin

با بهره گیری از فناوری blockchain ، سیستم قراردادهای هوشمند، یعنی پرداخت خودکار در ازای برآورده شدن شرایط  و قوانین خاص، قابل پیاده سازی خواهد بود. مثلاً در مورد قرارداد امروز، پرداخت زمانی انجام شد که محموله باری به موقعیت جغرافیایی خاصی رسید.

از دیگر مزایای مهم این روش می تواند حذف نیروی انسانی از چرخه تجارت های بین المللی باشد که به واسطه روش blockchain قادر به انجام است و سبب کاهش دستمزد های پرداختی از سوی افراد و همچنین رفع مشکلات اختلاف زمانی و… خواهد بود.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب کاربردی و مفید با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید و همچنین با اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی دیگران را نیز از این اخبار جالب مطلع نمایید.

منبع:

Reuters

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *