بررسی ویژگی های سخت افزار خودران خودرو های تسلا

بررسی ویژگی های سخت افزار خودران خودرو های تسلا
  • 1395/8/11
  • زهرا معبودی
  • 0

کمپانی های خودرو سازی بزرگ دنیا چندی است که در پی دستیابی به تکنولوژی خودروهای خودران هستند. در این میان کمپانی تسلا به عنوان یکی از کمپانی های پیشتاز در این عرصه اقدام به معرفی یک سیستم ۵ مرحله ای شده که می تواند تا حدودی این رویا را به حقیقت بدل نماید. در ادامه با گویا آی تی همراه باشید تا به معرفی سیستم پنج مرحله ای تسلا بپردازیم.

کمپانی تسلا چندی است که همپای سایر رقبای خود در تلاش است تا بتواند به تکنولوژی قطعی خودروهای خودران دست یابد. از این رو با معرفی سیستم پنج مرحله ای خود اعلام نموده است که قصد دارد به زودی از این سیستم تمام هوشمند بر روی مدل جدید تسلا ۳ و مدل تسلا S و X استفاده نماید.

در این مقاله قصد داریم به معرفی سیستم پنج مرحله ای این کمپانی بپردازیم و بیان کنیم که این سیستم در کوتاه مدت چه هزینه هایی را برای رانندگان در بر خواهد داشت. به منظور شناخت بیشتر این سیستم لازم می دانیم در ابتدا مقایسه ای کوتاه ما بین سیستم سه مرحله ای سابق تسلا با این سیستم جدید انجام دهیم.

سیستم خودران Level 3 و Level 5 چه تفاوت هایی با هم دارند؟

The difference between autonomous systems Level 3 and Level 5

سیستم موسوم به Level 3 در واقع سیستم فعلی کمپانی تسلاست که در حال حاضر به عنوان سیستم اصلی پایلوت مورد استفاده زاران نفر از مالکان خودرو های این کمپانی قراردارد. این سیستم که با نام رانندگی مشروط نیز شناخته می شود بر اساس گفته مهندسین جامعه خودرویی (SAE) با نصب بر روی هر خودرویی این امکان را به کاربر می دهد تا در حالتی پشت فرمان خودرو قرار گیرد که که اطلاعات ورودی زیادی را توسط این سیستم از بیرو خودرو در اختیار دارد. در طراحی این سیستم همواره نیاز به یک راننده وجود تا هدایت پدال های گاز، ترمز و فرمان را بر عهده بگیرد و همچنین قادر باشد در برابر اتفاقات پیش رو در جاده عکس العمل نشان دهد. در واقع می توان گفت این سیستم سه مرحله ای تنها اطلاعات مختلفی را تهیه می کند و به عنوان گزارش در اختیار راننده قرار می دهد و این راننده است که وظیفه تجزیه و تحلیل اطلاعات و انجام واکنش را بر عهده دارد.

اما در سیستم جدید Level 5 دیگر هیچ نیازی به قرار گیری شخص در پشت فرمان وجود ندارد. زیرا در صورت قرار گیری این سامانه جدید بر روی خودرو، تمامی وظایف را برعهده گرفته و با دریافت اطلاعات پیرامونی به وسیله سنسور های مختلف می تواند علاوه بر هدایت کامل خودرو از پس اتفاقات مختلف پیش آمده در جاده نیز برآید. در چنین حالتی از لحاظ تئوری  شما خواهید توانست با تنظیم خودرو بر روی حالت اتومات پشت فرمان خودرو بخوابید، روزنامه بخوانید و به هر کار دیگری مشغول شوید. بنابراین از آنجا که این سیستم هیچ نیازی به دریافت دستور از سمت راننده ندارد می توان گفت ایجاد و راه اندازی آن می تواند گامی بزرگ در زمینه تولید خودرو های خودران به حساب آید.

هشت عدد دوربین: دید ۳۶۰ درجه تا شعاع ۲۵۰ متری

Eight camera 360 degrees within a radius of 250 meters

بر اساس اعلام کمپانی تسلا مدل های جدید از خودرو های تسلا   S، X و ۳ به هشت دوربین مجهز خواهند شد که می تواند یک دید ۳۶۰ درجه ای را در اختیار سیستم قرار دهد و شعاع دید هریک تا فاصله ۲۵۰ متری خواهد بود.

تصاویر منتشر شده از کمپانی تسلا بیانگر این است که در جای جای خودرو از نقاط متداول مانند قسمت بالایی شیشه‌ ی جلو گرفته تا نقاظ نامعمولی مانند ستون B و آرم نصب شده بر روی گلگیرها لنزهای کوچکی به چشم می ‌خورند.

حسگرهای فراصوت

Ultrasonic sensors

سیستم جدید اتوپایلوت تسلا(۳مرحله ای) به حسگر های فراصوت یا  اولتراسونیک مجهز شده تا بتواند موانعی که در فاصله نزدیک تر قرار گرفته اند را شناسایی نماید.

تسلا در سیستم جدید ۵ مرحله ای خود با بروز رسانی این حسگر ها و قرار دادن ۱۲ عدد از آنها در نقاط مختلف خودرو (جلو و عقب خودرو) اطلاعات مختلف اشیاء نزدیک شده به ماشین را به سیستم اعلام می کند. گفته شده است در مدل ۳ می‌توانند موانع سخت و نرم را نیز از یکدیگر تشخیص دهند، ضمن اینکه برد حسگرها نیز در مقایسه با نسل قبلی به میزان دو برابر افزایش یافته است.

سومین مرحله محافظت از خودرو به وسیله رادار نصب شده بر روی قسمت جلویی خودرو انجام می شود که به کمک ارسال طول موج های زائد قادر است حتی در شرایط بارانی و مه آلود نیز در صورت وجود خودرویی در جلو کار تشخیص را به درستی و با دقت بالا انجام دهد.

سیستم عصبی برای تحلیل اطلاعات

The nervous system to analyze the information.

کمپانی تسلا به عنوان قلب این سیستم یک کامپیوتر قدرتمند جدید که ساخته کمپانی Nvidia است را بر روی خودرو نصب می نماید. این سیستم که عملکردی ۴۰ برابر سریعتر از قلب تپنده پایلوت فعلی دارد با نام شبکه اعصاب شناخته می شود و قادر است اطلاعات دریافتی از این سه منبع اصلی را به صورتی همزمان در تمامی جهات زیر نظر گرفته و با ارسال و دریافت طول موج هایی فراتر از حس انسان کار خود را به درستی انجام دهد.

و یک خبر بد!

Turn the pilot system before the end of field tests

کمپانی تسلا اعلام نموده این قابلیت ها بر روی مدل های مذکور شده نصب خواهد شد اما این ویژگی ها تا زمانی که  تست‌های خود را به میزان چند میلیون مایل در شرایط جاده ای واقعی طی نکند به صورت غیر فعال وجود خواهند داشت.

از آنجا که سایر کمپانی های خودرو سازی نیز برای خودرو های فاقد سیستم پایلوت خود امکانات کارآمد تری چون ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار برخورد از جلو و سیستم‌های رفاهی مانند کروز کنترل هوشمند را در نظر خواهند گرفت. بسیار دردناک به نظر خواهد رسید که شما یک خودروی تسلا مدل S را با قیمتی سه برابر نسبت به یک هوندا سیویک دارای سیستم کروز کنترل هوشمند خریداری کنید، در حالی که تسلای مذکور فاقد سیستم هوشمند فعلی خود است.

منبع AUTOBLOG
دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *