چگونه یک دوربین دوچشمی مناسب خریداری کنیم؟

چگونه یک دوربین دوچشمی مناسب خریداری کنیم؟
  • 1395/8/15
  • زهرا معبودی
  • 0

دوربن های کوچک دو چشمی ابزاری کم حجم و مناسب است که همیاری لذت بخش برای علاقه مندان به نجوم و طبیعت به حساب می آید. این دوربین های سبک با دارا بودن قابلیت اپتیکی می توانند به شما در دیدن مناظر بدیع نجومی و طبیعت کمک زیادی نمایند. در راهنمای خرید امروز مجله اینترنتی گویا آی تی قصد داریم به معرفی عملکرد این دسته از دوربین ها به همراه بررسی ویژگی ها و قابلیت های یک دوربین دو چشمی خوب بپردازیم. با ما همراه باشید.

عملکرد دوربین های دو چشمی چگونه است؟

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ساختار این دوربین ها مانند ۲ تلسکوپ شکستی است که به هم متصل شده اند. این دوربین در هر سمت خود دارای تعدادی عدسی مختلف است که با انعکاس تصویر آن را بزرگ نمایی و به چشمم شما می رسانند. در روند کار نور وارد عدسی شیئی شده و پس از آن که تغییر مسیر داده و کانونی شد پس از عبور از ۲ منشور و عدسی های دیگر در نهایت با رسیدن به عدسی چشمی تصویر قابل رویت برای کاربر را شکل می دهد.

Performance of binocular

 

ساختار داخلی دوربین دو چشمی به صورت بالاست. البته در برخی دوربین ها آرایش دیگری نیز برای چیدمان عدسی ها وجود دارد.

 

یک دوربین دو چشمی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

به طور معمول دوربین های دوچشمی را با دو عدد معرفی می کنند که عدد اول نشانگر میزان بزرگنمایی و عدد دوم نشانگر قطر عدسی شیئی آن است.به عنوان مثال اگر یک دوربین با عدد ۵۰*۷ (هفت در پنجاه) نشان داده شود به آن معناست که این دوربین قادر به نمایش تصویر با بزرگنمایی ۷ برابری است و قطر عدسی شیئی آن ۵۰میلی متر می باشد.

این دو عدد به سادگی می تواند به شما در انتخاب یک دوربین مناسب برای فعالیت مورد نظرتان کمک نماید به عنوان مثال اگر قصد دارید از دوربین دو چشمی خود به منظور رصد های آسمانی در شب بهره مند شوید قطر عدسی شیئی و دهانه دوربین تاثیر بسیاری در عملکرد دوربین خواهد داشت زیرا اجرام آسمانی نور اندکی از خود تولید می کنند و برای مشاهده درست و کامل آنها بایستی از دوربین هایی با دهانه بزرگ تر و عدسی شیئی ضخیم تری بهره گرفت.

اما در رصد های روزانه دیگر ملاک ما برای خرید دوربین بزرگ بودن دهانه دوربین نمی باشد زیرا به سبب روشنایی هوا نیازی برای جمع آوری نور بیشتر نداریم. به عنوان مثال یک دوربین با ۲۵*۸ به هیچ عنوان نمی تواند ابزار مناسبی برای رصد های آسمانی در شب باشد اما همین ابزار برای استفاده در روز و مثلا برای مشاهده پرندگان می تواند ابزاری بی نظیر و کارآمد باشد.

همچنین یک دوربین با ۸۵*۲۲ ابزاری بسیار مناسب برای مشاهده آسمان شب و رصد های نجومی است، زیرا قطر دهانه آن به شما کمک می کند به توانید اجرام آسمانی کم نور را به خوبی مشاهده نمایید اما قطعا این دوربین نمی تواند ابزار مناسبی برای حمل در طبیعت باشد زیرا سنگینی آن این اجازه را به کاربر نمی دهد که بتواند آن را به سادگی با خود حمل نماید.

یکی دیگر از نکات مهم که توجه به آن در هنگام خرید دوربین حیاتی به نظر می رسد این است که برای دوربین هایی با وزن بیش از ۱۵۰۰ گرم بهتر است یک سه پایه نیز تهیه شود زیرا در رصد های طولانی وزن دوربین دو چشمی می تواند آزار دهنده باشد.

همانطور که پیشتر بیان نمودیم دوربین های دوچشمی ای که مخصوص رصد های آسمانی ساخته می شوند وزن بالایی دارند که استفاده از آنها بدون بهره گیری از سه پایه تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد. البته اگر قصد دارید با دوربین هایی مانند ۵۰*۷ نیز به رصد ستارگان در شب بپردازید علیرغم وزن مناسب این دوربین توصیه می شود برای تمرکز بهتر بر روی اجرام آسمانی از سه پایه بهره ببرید.

این دسته از دوربین ها از دو نوع اپتیک «آکروماتیک» و «آپوکروماتیک» بهره می برند که در نوع آپوکروماتیک‌ کیفیت بیشتر به همراه کاهش خطای رنگی (ابن خطا در اغلب دوربین های دو چشمی رایج است) قابل مشاهده است. البته مشکل بزرگ این دوربین ها قیمتت بالای آنها به نسبت نوع آکروماتیک‌ است.

در نوع آکروماتیک‌ بیش از هرچیزی خطاههای رنگی نمود پیدا می کنند. این خطاها باعث می شوند شما یک هاله نوری را در اطراف اجرام آسمانی  پر نورمشاهده نمایید که به دلیل آن کانونی نشدن طول موج های مختلف نور (رنگ های مختلف نور) در یک نقطه مشخص است.

Focusing different wavelengths of light (colors) in a simple lenses, achromatic and Pvkrvmatyk

در تصویر بالا تفاوت دوربین های  آکروماتیک و آپوکروماتیک در کانونی شدن نور به سادگی قابل مشاهده است. همانطور که می بینید در عدسی های آپوکروماتیک  که چند تکه هستند رنگ های مختلف به هم نزدیک تر بوده و با فاصله کمی از هم کانونی می شوند که این مسئله باعث کاهش خطای رنگی می شود.

ویژگی دیگری که در انتخاب یک دوربین چشمی اهمیت دارد میزان فاصله راحتی چشم است که یکی دیگر از مشخصات دوربین های چشمی و اپتیکی است. این پارامتر تعیین کننده میزان فاصله ای است که شما قادرید در زمان مشاهده از دوربین داشته باشید و بازهم بتوانید تصویری کامل را رویت نمایید. به عبارت دیگر این پارامتر بیان می کند تا چه میزان می توانید از دوربین خود فاصله بکیرید که بازهم تصویر را کامل مشاهده نمایید.

Visual comfort parameters in binoculars

هرچه عدد مربوزطبه این پارامتر بالاتر باشد راحتی بیشتری را برای کاربر در حین کار به ارمغان خواهد آورد.

پارامتر با اهمیت بعدی میدان دید دوربین می باشد که در زمان خرید لازم است به آن توجه نمایید. این پارامتر با واحد درجه بیان می شود. به عنوان مثال خوب است بدانید که قطر ماه کامل نیم‌درجه است و اگر آرنج‌تان را باز کنید مشت بسته‌ی شما گستردگی‌ای معادل ۱۰ درجه خواهد داشت.

اکثرا دوربین های دوچشمی یک میدان دید و میزان بزرگنمایی ثابت را دارا هستند. اما هستند دوربین هایی که بزرگنمایی آنها گستره بیشتری را برای تغییر داراست به عنوان مثال دوربین دوچشمی ۲۵*۱۷ـ۸ که بزرگنمایی آن از ۸ تا ۱۷ برابر قابل تنظیم است. طبیعتا با تغییر بزرگنمایی میدان دید نیز تغییر خواهد کرد و در بزرگنمایی‌های کمتر میدان دید بازتری را نظاره‌گر خواهید بود.

Parameter field of view in binoculars

اگر قصد دارید از دوربین خود به منظور رصد اجرام آسمانی بهره مند شوید توجه به پارامتر قطر مردمک چشمی هم با اهمیت به نظر می رسد این پارامتر به شما این امکان را می دهد  تا تصاویر را با کیفیت بهتری مشاهده نمایید. به وسیله تقسیم قطر دهانه دوربین بر بزرگنمایی می توان به این میزان دست یافت.

اگر در مکانی تاریک باشید مردمک چشم شما حدود ۶ تا ۷ میلی‌متر گشوده خواهد شد. این‌‌جاست که پارامتر قطر مردمک خروجی اهمیت پیدا می‌کند. اگر قطر مردمک خروجی دوربین خیلی کم باشد به این معناست که شما از تمام توان چشمانتان برای دیدن اجرام کم‌نور استفاده نمی‌کنید. دوربین‌هایی با قطر مردمک خروجی ۴ به بالا مناسب رصد اجرام کم‌نور آسمانی هستند. از آن‌جا که در رصدهای روزانه با کمبود نور مواجه نیستیم این پارامتر برای استفاده از دوربین در روز چندان تاثیرگذار نیست.

Parameter pupil diameter in binoculars

هرچند دوربین های دوچشمی کاربری های تعریف نشده بسیاری دارند و همچنین دارای تنوع زیادی هستند اما به کمک این راهنمای خرید و همچنین بررسی های دقیق و اصولی خواهید توانست دوربینی را مناسب با سلیقه و نیازتان برگزینید  تا به کمک آن بتوانید رصد های مورد نظرتان را به خوبی انجام دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *