چگونه یک گفتگوی کاری تنش زا را مدیریت کنیم؟

چگونه یک گفتگوی کاری تنش زا را مدیریت کنیم؟
  • 1395/8/17
  • زهرا معبودی
  • 0

گفتگو در میان اعضای تیم همیشه با تفاهم و آرامش پیش نمی رود و گاهی با بوجود آمدن اختلاف نظر میان اعضای تیم ممکن است جلسه به تنش کشیده شود.. هرچند گاهی این اختلاف نظر ها می توانند موثر و کارآمد باشند و منجر به پیشرفت شوند اما اگر نقطه مقابل رخ دهد و کار به بحث و جدل بکشد چه باید کرد؟ آیا تدبیر خاصی را در این مواقع باید اندیشید؟

امی جین سو Amy Jen Su که یکی از صاحبان موسسه آموزش رهبری، مربی گری و توسعه می باشد در مقاله ای به بررسی روش هایی برای حفظ آرامش در لحظات حساس و تنش زا اشاره نموده است. در این مقاله به ۸ عامل اساسی اشاره شده که قصد داریم مختصرا به آن بپردازیم با گویا آی تی همراه باشید.

حتما تا کنون برایتان پیش آمده که در جلسات کاری، دوستانه و خانوادگی  به دلیل وجود اختلاف نظرات بحث ها بالا گرفته است. در بسیاری از مواقع بالا گرفتن بحث باعث می شود حرفایی بیان شود که به طور کلی صدمات جبران ناپذیری به روابط فردی و اجتماعی افراد وارد نماید تا آنجا که فرد آرزو می کند کاش قادر بود زمان را به عقب بازگرداند و جور دیگری بحث را کنترل نماید. در این مطلب قصد داریم به ۸ روش بپردازیم که با اتکا به آنها شما قادر خواهید بود تا بحث های بالا گرفته را به صورت اصولی مدیریت نموده و آنها را به سمتی سازنده پیش ببرید.

مراقب لحظه اوج بحث ها باشید:

sesiones

در اولین گام شما باید با عوامل اصلی روانشناختی خودتان آشنا شوید به عنوان مثال با کنکاش در خودتان بدانید که چه موقع نشانه های دعوا و پرخاشگری در شما پدیدار می شود امی گالو (Amy Gallo)، نویسنده کتاب مدیریت تضاد در کار معتقد است بهترین روش برای دست یابی به این شناخت بررسی واکنش ها فیزیکیتان است که به شما در فهم شرایط کمک خواهد نمود به عنوان مثال زمانی که ضربان قلب افزایش می یابد، رتگ چهره سرخ می شود و تنفس با کندی همراه می شود فرد به مرحله ای از عصبانیت رسیده که می دیگری قادر به دسترسی به بخش منطق خود که در قسمت کرتکس مغز واقع شده است ندارد بنابراین قادر نیست تعادل فکری خود را کنترل نماید و این خود او نیست که این حرف ها را بیان می کند و آنجاست که بحث های سالم و سازنده شما به سادگی نابود شده و به سمتی مخرب و آسیب رسان پیش خواهد رفت.

ریک جونژا (Rick Juneja)، یکی از مسئولین ارشد در او پاور (SVP, Opower) می باشد که مسئولیت هدایت یک تیم ۱۴۵ نفره را بر عهده دارد. وظیفه این تیم تولید نرم افزار و ارائه خدمات به برای مشتریانی جهانی است. بنابراین در صورت بروز مشکل نیاز است که تیم به سرعت و به دور از هر نوع درگیری بتوانند با روشی ماسلمت آمیز کار را پیش برده و به نتیجه ای منطقی برسند از این رو وی همواره کارمندان خود را به مدیریت رفتار خود و فرد مقابل ترغیب می نماید زیرا وی معتقد است که برخورد های احساسی واگیردار هستند و اگر فردی دچار خشونت شود به سادگی آن را به نفر مقابل انتقال داده و انتظار درگیری اصلا چیز عجیبی نخواهد بود.

به وضعیت و موقعیت فیزیکی خود توجه کنید و با دریافت علائم خطرزا سعی کنید به خود تسلط یافته و به دیدگاه اصلی خود بازگردید:

شما باید در تمامی طول مذاکره با توجه به درون خود علائم و رخداد های هشدار دهنده را جستجو نمایید و در صورتی که به وضوح آنها را در خود حس نمودید با نفس کشیدن به شکل عمیق تلاش نمایید تا آنها را از خود دور نمایید گالو برای این مرحله یک سیستم کار آمد به نام ۴-۷-۸ را پیشنهاد می کند که روند آن به صورت زیر است:
در این تکنیک به اندازه ۴ ثانیه تنفس کنید(دم) ، ۷ ثانیه نفس خود را نگه دارید و در مدت ۸ ثانیه هم نفس خود را بیرون دهید(بازدم)
آندرو ویل ( Andrew Weil) که یکی از معروف ترین پزشکان و نویسنده بسیاری از کتب مطرح پزشکی است عقیده دارد که این روش “آرامش دهنده طبیعی سیستم عصبی” است و می تواند شما را از برخوردهای بعدی نجات دهد. بنابراین وی معتقد است درست در زمانی که احساس خطر کردید از این تکنیک بهره بگیرید، پیش از آنکه اتفاقی رخ دهد که همه چیز را نابود نماید
گالو همچنین بیان می کند در کنار بهره مندی از این تکنیک باید هر از چند گاهی به لمس اشیاء اطراف و نگاه کردن به زوایای مختلف(اجتناب از خیره شدن به یک نقطه)،قرار دادن پاها به طور مستقیم بر روی زمین و حس کامل کشیدگی آن(منظور توجه به خود است) توجه به اشیاء هنری اطراف و هرچیز دیگری که میتواند شما را در موقعیت مکانی خودتان حفظ کند توجه نمایید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید با درک موقعیت خود بیشتر از پیش کنترل رفتار خود را در دست بگیرید.

گالو می گوید با حفظ تعادل فیزیکی خود می توانید شرایط را در دست بگیرید و در ک نمایید که این جلسه برای اثبات هوش و ذکاوت فردی شما نیست و تنها جلسه ایست که قرار است به حل مشکل پیش روی شما کمک نماید نه اینکه بیشتر از پیش به آن دامن زده و اوضاع را وخیم تر کند. بنابراین سعی کنید مساله را شخصی نکرده و با تمرکز به موضوع اصلی گاهی خود را از جمع بیرون کشیده و تنها نظاره گر باشید.
جونژا معتقد است شما باید همیشه دیدگاه اصلی خود را حفظ نمایید . وی می گوید همواره روز خود را با این تفکر آغاز نمایید که شاید موضوع اشتباهی رخ دهد و نیاز است شما  با گفتگویی دشوار به آن رسیدگی نموده و معضل پیش رو را حل نمایید.

The tension in meetings

با ایجاد همدلی میان اعضا یک پل ارتباطی بسازید:

با ایجاد یک دیدگاه وسیع و عینی در خودتان می توانید همدلی بیشتری را در میان اعضا به وجود آورید. جونژا معتقد است که باید به اعضای تیم فرصت داده تا گله ها و شکایات خود را بیان نمایند و به آنها نشان دهید که به صحبت هایشان گوش می کنید. وی معتقد است اغلب تنش ها درست از جایی شروع می شود که شما احساس می کنید باید حرف طرف مقابلتان را قطع نموده و خودتان نظرتان را مطرح نماید. اما اگر این حس را در خود سرکوب کنید و به درستی صحبت های طرف مقابل را گوش کنید از تنش و بحث های   بی مورد جلوگیری می شود. البته این موضوع به آن معنا نیست که شما در بحث کوتاه بیاید و بگذارید نظر دیگران انجام شود! منظور این است که به همدیگر فرصت دهید تا صحبت ها، نظرات و دیدگاه ها به طور کامل بیان شوند آنگاه با همدلی به بررسی و مقایسه آنها بپردازید و آنگاه نتیجه گیری نموده و تصمیم درست را با هم اتخاذ کنید.

با رفتار خود به فرد مقابل نشان دهید که به صحبت های او اهمیت می دهید:

در بحث و همواره این موضوع را به خاطر داشته باشید که آرام بودن شما به معنی منفعل بودنتان نیست. باید بدانید که گاهی طرف مقابل نیاز دارد که حرفها و نظرات شما را بشنود ز این رو نیاز است که با ایجاد ارتباط از طریق صحبت ها و همچنین بهره گیری از زبان بدن به فرد مقابل نشان دهید که نظرات و دغدغه های مشترکی دارید و هر دو در تلاش هستید که به رفع یک مشکل بپردازید از این رو جدال بی مورد است و باید د رکنار هم به رفع این مشکل پرداخت.

سهم خود را به جا آورید:

ways-to-stay-calm4

اگر در طول جلسه و در حین صحبت های فرد مقابل و با بهره گیری از تکنیک درست شنیدن به این نتیجه رسیدید که تا کنون اشتباه می کردید و صحبت های فرد مقابل درست است، این موضوع را بیان کنید و به وی بگویید که من با بررسی صحیح و کامل حرفهای شما به این نتیجه رسیدم که حرف و نظر شما کاملا صحیح است پس حالا لازم است تا با تحلیل این موضوع به راه حلی مشترک برای رفع آن بپردازیم.

دلایل بیشتری را ارائه دهید:

به عقیده جونژا حالا که بر سر موضوع اصلی به تفاهم رسیده اید بهتر است که با شفاف سازی بیشتر سعی کنید تا اعتماد از دست رفته طرف مقابل را مجددا بازگردانید برای این کار بهتر است شواهد، مدارک و دلایل بیشتری را ارائه دهید. اغلب افراد از ترس زیر سوال رفتن خودشان از ارائه دلایل و مدارک پرهیز می کنند اما شما باید با شفاف سازی مشکل را مرتفع سازید به عنوان مثال بیان کنید که به دلایل زیر من نتوانستم این کار را بیشتر پیش ببرم و یا مشکلاتی مانند اینها پیشرفت پروژه را به تاخیر انداخته است.

همواره احترام را سرلوحه کار خود قرار دهید:

بسیار پیش می آید که بین شما و همکارانتان بر سر یک موضوع خاص اختلاف نظر وجود دارد. مهمترین موضوع در این مواقع حفظ احترام متقابل است شما باید به فرد رو به رو نشان دهید که چقدر برای او ارزش و احترام قائل هستید اما این موضوع دلیل نمی شود که از موضع خود در این باره کوتاه بیایید. به عنوان مثال به او بگویید که من همیشه برای نظرات و دیدگاه های شما ارزش و احترام خاصی قائل هستم اما در این موضوع به نظرم دیدگاهمان تا حدودی با هم متفاوت است .

به طورکلی می توان گفت در شرایطی که بحث از دست شما خارج شده و کاری که نباید اتفاق بیفتد رخ داده به جای حسرت خوردن و آرزو نمودن برای بازگشت و حل مشکل باید چه کرد؟ پاسخ ساده است شما می توانید با بهره گیری از تکنیک تنفسی ارائه شده و سپس همدلی و ایجاد پل ارتباطی به فرد مورد نظر رجوع نمایید و به طور مستقیم و با پذیرش اشتباه خود از او معذرت خواهی نمایید. سپس با ایجاد ارتباطی متعهدانه و صحیح تلاش نمایید تا مذاکرات را به سمت درست و منطقی آن هدایت نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *