معرفی و بررسی خودروی ۲۰۱۷ Jeep Cherokee 4×4

معرفی و بررسی خودروی ۲۰۱۷ Jeep Cherokee 4×4
  • 1395/8/24
  • زهرا معبودی
  • 0

آمریکایی مقتدر

با طراحی جدید چروکی در سال ۲۰۱۳، فیات کرایسلر توانست انقلابی نو در صنعت کراس اور های مدرن برگذار کند. با بدنه ای که پلتفورمی مشابه با دوج دارت، کرایسلر ۲۰۰ و کرایسلر پسیفیکا داشت، چروکی توانست با اندازه، طراحی و قیمتی مناسب توانست در بازار خودرو های کراس اور خود را به خوبی جای دهد.

نکات خوب چروکی مربوط به معماری و طراحی کلی آن می شوند. قرار دادن موتور و گیربکس به صورت متقاطع و افزایش ارتفاع سقف به حد نساب لازم برای سرنشینان و وسایل شان از جمله نکات مثبت و جذاب طراحی این خودرو هستند. با وجود اینکه چروکی اندازه کلی ای ۵ درصد کوچکتر از هوندا آکورد دارد اما تقریبا فضای داخلی مشابه ای با آن دارد، از این رو فضای داخلی کافی در آن وجود دارد. رانندگان نیز از پوزیشن ۲۸٫۹ اینچی صندلی ها لذت خواهند برد، برای اکثر مردم ورود به خودرو کاملا سر راست است و نیازی به خم شدن و یا انداخته شدن بر روی صندلی وجود ندارد.

jeep-cherokee-overland-4x4-tested-review2

مملو از چرم و وسایل الکترونیکی

مشتریان قطعا مجذوب قیمت خوب این خودرو خواهند شد، برای مدل پایه ۴ سیلندر و دیفرانسیل جلو اسپرت قیمت از ۲۴,۹۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.  مدل سال ۲۰۱۷ مجهز به سیستم دو محور و دو دیفرانسیل که قیمتی معادل ۳۸,۶۹۰ دلاری دارد مجهز به صندلی های اسپرت، سیستم صوتی Alpine و صفحه نمایشی ۸٫۴ اینچی دارای سیستم ناوبری، بلوتوث، سیستم مسافرتی SiriusXM و سیستم ارتباطی Uconnect کرایسلر شده است. خودروی مورد بررسی هم چنین دارای سیستم های جدیدی از جمله سیستم اخطار تصادف، کمک پارکینگ، ترمز گیری اضطراری خودکار، برف پاک کن های دارای سنسور حساس به باران، چراغ جلو های قدرتمند اتوماتیک، سیستم اخطار خروج از خط و سیستم کروز کنترل تطبیقی که قادر است خودرو را در ترافیک به حالت سکون در آورد که همگی در بسته ای به قیمت ۱۶۴۵ دلار عرضه می شوند. بسته سیستم Active Drive II به قیمت ۱۲۰۵ دلار بیشتر نیروی گشتاور را به چرخ های جلو منتقل می کند و در صورت بروز لغزش به صورت خودکار اکسل های عقبی را نیز درگیر خواهند کرد.  می توان از طریق صفحه لمسی گزینه دنده گذاری کم برد را برای استفاده آف رود انتخاب کرد و نهایتا نیز بسته محافظتی ۴۳۵ دلاری نیز شامل ۴ ورقه محافظ زین و یک چرخ زاپاس می شود. قیمت کلی این مدل ۴۱,۹۷۵ دلار خواهد بود از این رو خریداران هنگام خرید باید حواس شان به آپشن های خودرو باشد.

موتوری ۳٫۲ لیتری V6 که توان خروج ۲۷۱ اسب بخار نیرو را دارد به همراه جعبه دنده ای ۹ سرعته اتوماتیک وظیفه به حرکت در آوردن این غول سنگین وزن (  که وزن تقریبی ۱ تن و ۹۰۰ کیلو گرم دارد) را بر عهده دارند. این مقدار نیرو برای جلو زدن از هوندا CR-V و مزدا CX-5 کافی به نظر می رسد اما صفر تا صد ۷٫۵ ثانیه ای این خودرو در رقابت با موتور اکو بوست ۲ لیتری و چهار سیلندر فورد Escape باز می ماند.

jeep-cherokee-overland-4x4-tested-review2

چروکی در زمینه ترمز گیری و دور زدن در پیچ ها عملکری متوسط و نسبتا خوب از خود نشان داده است. خبر خوب این است که ترمز های این خودرو قادرند آن را از سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت در مسافت تقریبی ۵۳ متر به حالت سکون برسانند. (گرچه ترمز کردن اولیه با دیسک های سرد کمی بیشتر طول کشید). عملکرد دور زدن خودرو نیز توسط سیستم کنترل تعادل بهینه سازی می شود که تنها در ۰٫۸۰  به دلایل امنیتی فعال می شود. با اینکه تایر های ۱۸ اینچی Continental Pro Contact TX همه فصلی، چسبندگی لازم با زمین را دارند اما احتمال چپ کردن خودرو مسئله ایست که خودرسازان مدرن از ریسک کردن در آن به شدت پرهیز می کنند.

وزن بیشتر چروکی باعث شده است که این قلچماغ آمریکایی در مصرف سوخت نیز ارقام ضعیف تری نسبت به رقبا کسب کند. در حالی که هوندا و مزدا توانستند رقم ۹٫۷ لیتر به ازای هر صد کیلومتر را کسب کنند اما چروکی در بزرگراه تنها توانست به رقم ۱۰  لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برسد. شاتر های فعال جلو پنجره، سیستم روشن/خاموش موتور و سیستم تعویض دنده ۸ سرعته اتوماتیک این مدل نتوانستند اثرات سوی وزن زیاد آن را جبران کنند.

jeep-cherokee-overland-4x4-tested-review4

چروکی با سیستم دو دیفرانیسل اش، که همواره  از مشخصه های هر جیپ بوده است بهتر از قبل می درخشد. سیستم Active Drive II به همراه جعبه دنده ۹ سرعته اتوماتیک و سیستم کنترل پایین آمدن از شیب تپه ای   که به عنوان آپشن موجود اند چندین حالت رانندگی را ممکن ساخته اند. در حالت رانندگی معمول وظیفه حرکت کاملا بر عهده چرخ های جلویی می باشد و میل گاردان متصل به اکسل های عقب برای جلو گیری از بروز اصطحاک در دو سر اش، جدا می شود. هنگامی که حالت ۴x4 اتوماتیک فعال می شود، هنگام بروز لغزش هر چهار چرخ شروع به گردش می کنند. تعویض دنده برد کم مقدار گشتاور ارسالی به هر چرخ را چند برابر خواهد کرد. حالت Neutral هم برای کشیدن کاروان و یا وسیله ای در پشت خودرو مناسب است.

در حالی که موتور V6 چروکی در شتاب گیری بسیار پر سر و صداست اما هنگام رانندگی عادی بسیار ساکت و آرام است و در اینجاست که صدای باد بیشتر از صدای خود خودرو خواهد بود. قابلیت استارت/استاپ به خوبی عمل می کند و به هیچ وجه آزار دهنده نیست.

jeep-cherokee-overland-4x4-tested-review5

رانندگی با یک کراس اور زیاد هیجان انگیز نیست و چروکی هم از این قاعده مستثنا نیست. بالشتک های صندلی راننده برای دور گرفتن های خشن زیاد از حد نرم هستند، فرمان گیری فیدبک لازم را ندارد و پدال ترمز نیز  به اندازه کافی نرم نیست.  کمک فنر ها کارشان را در کاهش تکان خوردن های  زیاد هنگام حرکت خشن در جاده های خاکی به خوبی انجام می دهند.

درون کابین نیز مزین به انواع اقسام کلید و دکمه است که هر کدام وظیفه انجام عمل خاصی را بر عهده دارند، تنها بر روی فرمان ۲۰ کلید مجزا موجود است. خوشبختانه همه آن ها علامت گذاری و به درستی منظم چیده شده اند.

زیبا اما نه چندان جا دار

طراحی داخلی در این مدل مورد بررسی شامل ترکیبی خلاقانه از رنگ سفید (صندلی های چرمی سوراخ دار و فابریک های اصلی)، رنگ شکلاتی (بالای داشبورد و بدنه فرمان)، آلومینیم مات (دسته های در و حاشیه ها) و رنگ مشکی در بقیه اجزای درونی خودرو می باشد. طراحی سوراخ دار، دوخت های رنگی آن کاملا برازنده خودرویی ۴۰ هزار دلاری هستند.

صندلی های عقب برای دو فرد بالغ به علاوه یک کودک کاملا کافی هستند و در وسط نیز استراحتگاه دست کاربردی ای قرار گرفته است. و استراحتگاه عقبی نیز به صورت ۶۰/۴۰ تقسیم شده است و به صورت تخت می خوابد، اما با این حال هنوز هم فضایی به اندازه هوندا CR-V و یا تویوتا RAV4 ندارد. با خواباندن صندلی های عقبی، فضای بار عقب بیش از دو برابر خواهد اما هم چنان از رقبا کمتر خواهد بود.

با وجود اینکه جیپ چروکی پر فروش ترین خودروی این شرکت است اما با این حال می توان آن را در رتبه ۵ ام در لیست ۱۴ کراس اور برتر بازار قرار داد اما هیچ یک از ۴ خودروی صدر لیست دلاوری و قدرت آف رود و موتور V6 جیپ را ندارند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *