ویدئویی عجیب و دیدنی از مقیاس سیاه چاله های فضایی

ویدئویی عجیب و دیدنی از مقیاس سیاه چاله های فضایی
  • 1395/8/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

سیاه چاله ها اجرامی عظیم و نابودکننده ماده هستند که با موجودیت خود علم فیزیک را به چالش می کشند. آنها آن چنان مرموز و عجیب هستند که وقتی آلبرت انیشتین با معادلات خود برای اولین بار وجود این هیولاها را پیش بینی کرد خودش هم باور نمی کرد که آنها واقعاً می توانند وجود داشته باشند.

گویا آی تی – سیاه چاله ها اجرامی عظیم و نابودکننده ماده هستند که با موجودیت خود علم فیزیک را به چالش می کشند. آنها آن چنان مرموز و عجیب هستند که وقتی آلبرت انیشتین با معادلات خود برای اولین بار وجود این هیولاها را پیش بینی کرد خودش هم باور نمی کرد که آنها واقعاً می توانند وجود داشته باشند. و شما نمی توانید او را سرزنش کنید، زیرا تصور این که این اجرام استثنایی فضا- زمان در تمام فضای کیهانی پیرامون ما پخش شده اند و قصد دارند تا تمام ماده های اطراف خود را قورت دهند، ذهن ما را درگیر می کند. اما میزان عجیب و عظیم بودن آنها ما را به عنوان کسانی که درباره سیاه چاله ها مطلب می نویسیم دیگر چندان شوکه نمی کرد.

ویدئوی بالا درباره اندازه سیاه چاله ها کمی بیش از حد دراماتیک شروع می شود، اما وقتی به مقایسه های تصویری می رسید، خدای من! به مغز کوچک و بیچاره ما فشار شدیدی وارد می شود. ما آمادگی آن را نداشتیم.
اولین چیزی که شما باید بدانید این است که هر ماده ای که تا شعاع شوارتزشیلد (Schwarzschild radius) یا شعاع گرانشی خود فشرده شود می تواند به یک سیاه چاله تبدیل شود.
این بدین معناست که اگر خورشید خودمان بخواهد به یک سیاه چاله تبدیل شود باید به اندازه یک شهر کوچک فشرده شود. و کره زمین تقریباً باید به اندازه یک بادام زمینی فشرده شود.
تصور این موضوع واقعاً شگفت انگیز و باور نکردنی است. حالا با دانستن این موضوع تصور کنید که سیاه چاله هایی که ما می شناسیم چقدر عظیم هستند، مانند سیاه چاله XTE J1650-500 که به اندازه منهتن است، اما جرم سه یا چهار خورشید را دارد.

maxresdefault-6

جرم قابل توجهی است، اما توجه داشته باشید که این سیاه چاله فقط یکی از کوچک ترین ” نابودکنندگان کیهانی” است که تا به حال شناخته ایم. سیاه چاله های اندازه متوسط بیشتری نیز وجود دارند، مانند M82 X-1، که به اندازه کره مریخ فشرده شده است و جرمی برابر ۱۰۰۰ خورشید دارد. ما هنوز درباره ابر سیاه چاله های بسیار عظیم حرفی نزده ایم، آنهایی که در مرکز عظیم ترین کهکشان های شناخته شده تاکنون قرار دارند.
یکی از این سیاه چاله ها جرمی برابر با ۲۰ میلیارد خورشید دارد. ما حتی تلاش هم نخواهیم کرد تا این را در ذهن شما بگنجانیم، زیرا زیاد فکر کردن درباره آن ذهن را آشفته و پریشان می کند.

ویدئوی بالا را مشاهده کنید تا ببینید که سیاه چاله ها تا چه حد می توانند عظیم و بزرگ باشند. حتی اگر تصور کنید که آن را می دانید مطمئن باشید که در اشتباه هستید. به ما اعتماد کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *