عرضه دشمن تلفن‌های همراه هوشمند یعنی تلفن‌ Light Phone باز هم به تاخیر افتاد

عرضه دشمن تلفن‌های همراه هوشمند یعنی تلفن‌ Light Phone باز هم به تاخیر افتاد
  • 1395/9/1
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یکی از پروژه‌های محبوب وب‌سایت Kickstarter که منابع مالی لازم برای ساخت آن سریعا تامین شد پروژه تلفن‌همراه ساده Light Phone بود. هدف طراحان این تلفن‌همراه که به نوعی دشمن تلفن‌های همراه هوشمند محسوب می‌شود، عرضه ابزاری است که تنها قابلیت مکالمه داشته باشد و خبری از ارسال و دریافت پیامک، نصب برنامه و دیگر زرق‌وبرق‌های رقبای پیشرفته در آن نباشد.

گویا آی تی – یکی از پروژه‌های محبوب وب‌سایت Kickstarter که منابع مالی لازم برای ساخت آن سریعا تامین شد پروژه تلفن‌همراه ساده Light Phone بود. هدف طراحان این تلفن‌همراه که به نوعی دشمن تلفن‌های همراه هوشمند محسوب می‌شود، عرضه ابزاری است که تنها قابلیت مکالمه داشته باشد و خبری از ارسال و دریافت پیامک، نصب برنامه و دیگر زرق‌وبرق‌های رقبای پیشرفته در آن نباشدضمنا طبق اعلام شرکت سازنده این تلفن‌همراه تنها با یک بار شارژ به مدت ۳ هفته روشن خواهد ماند.

قرار بود این تلفن‌همراه درماه می سال جاری میلادی در دست حامیان مالی پروژه قرار بگیرد اما متاسفانه شرکت سازنده در چندین نوبت عرضه آن را به تاخیر انداخته است. در این رابطه شرکت مذکور وجود بعضی محدودیت‌ها در محقق کردن پاره‌ای از اهداف رابط کاربری تلفن که به خاطر سخت‌گیری‌های iOS پیش آمده‌اند را دلیل این تاخیر اعلام کرده است. البته جدای از مساله تاخیر که برای این شرکت دردسرساز شده نحوه پاسخ‌دهی و گزارش دهی آن به کمپین ایجاد شده در وب‌سایت کیک‌استارتر هم باعث به راه‌افتادن شایعاتی شده است. از آگوست سال میلادی گذشته ( مرداد ۹۴) صفحه این پروژه در وب‌سایت کیک‌استارتر به‌روزرسانی عمومی نشده و تنها مطالب و گزارشاتی به صورت اختصاصی در اختیار حامیان مالی پروژه گذاشته شده است. طبیعتا حامیان پروژه از این بابت هیچ شکایتی ندارند اما برای کسانی که پیشرفت این شرکت را غیرمستقیم دنبال می‌کنند این عدم بی اطلاعی تا حدودی گیج‌کننده و البته مرموز به نظر می‌رسد.
لایت فون
البته بسیاری از کاربران و منتقدان نسبت به ضعف استفاده از فناوری قدیمی سلولی شبکه‌های ۲G هشدارهایی داده بودند. در بعضی از کشورها، شبکه ۲G قرار است در آینده‌ای نزدیک کنار گذاشته شود. یکی از حامیان پروژه به این خبر اشاره می‌کند که غیرفعال‌سازی شبکه ارتباطی ۲G در استرالیا از ابتدای ماه دسامبر سال جاری کلید زده خواهد شد و سپس در طی ۹ ماه این شبکه در کل استرالیا از رده خارج خواهد شد. در عوض شرکت Light Phone قرار شده به حامیان ساکن کشورهایی که شبکه ۲G در آنها غیرفعال خواهد شد و امکان استفاده از تلفن‌همراه این شرکت دیگر وجود نخواهد داشت، هزینه اهدا شده را برگرداند.
زمانی که این تلفن‌همراه در ۱۸ ماه پیش معرفی شد، ایده آن بسیار نو و جذاب به نظر می‌رسید. تنها با پرداخت ۱۰۰ دلار صاحب تلفن‌همراهی کوچک می‌شدید که قصد ورود به بازار بزرگان را داشت. اما مساله اینجاست که با پرداخت تنها یک هفتم قیمت Light Phone امکان خرید یک تلفن‌همراه از برندهای معمولی و نه معروف وجود دارد و ضمنا اگر مایل‌اید فقط تماس‌های صوتی را روی تلفن‌همراه دریافت کنید، ارائه‌دهندگان سرویس‌های مخابراتی امکان غیرفعال‌سازی کامل ویژگی ارسال/دریافت پیامک را فراهم می‌کنند. به این ترتیب این سوال مهم مطرح می‌شود که Light Phone دقیقا برای چه کسانی طراحی شده است؟

بی‌صبرانه در انتظار کار با Light Phone هستم و دوست دارم دقیقا بدانم بعد از خرید این تلفن‌همراه و رهایی از پیامک‌ها و همین طور اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، چه تغییری را در زندگی احساس خواهم کرد. هر چند اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم باید به این نکته هم اشاره کنیم که اگر کسی واقعا به دنبال راه‌حلی برای رفع این مشکل است می‌تواند به سادگی ویژگی‌ نمایش اعلان‌‌ها را در تلفن‌همراه غیرفعال نماید یا اقدام به خرید یک تلفن‌همراه ساده که فاقد هر گونه ویژگی مدرن است نماید.
اشتباه نکنید؛ من هم مانند بسیاری از شما طراحی زیبای این تلفن‌همراه و هدف ساده اما کاربردی آن را دوست دارم اما قبول کنید که ساخت یک تلفن‌همراه فرآیند بسیار پیچیده‌ای است.علاوه بر این انواع امواج رادیویی به کار گرفته شده در تلفن‌های همراه در سراسر جهان تحت قوانین خاصی به کار گرفته می‌شوند. هیچ پروژه‌ای را نمی‌توان با اما و اگر پیش برد و فراموش نکنید که در حوزه تحقیقات و تولید محصولات ارتباطی، بودجه‌ای ۴۰۰ هزاردلاری (مبلغ جمع شده توسط حامیان پروژه در کیک‌استارتر) برای عرضه یک محصول به بازار، بعید است آینده‌ای درخشان برای آن رقم بزند.

در هر صورت شکی نیست که شرکت Light Phone جسارت بسیار زیادی به خرج داده که وارد بازی بزرگان شود. طراحی و ساخت یک تلفن‌همراه هر چند ساده، پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص خود را داشته که شرکت در حال دست‌وپنجه نرم‌ کردن با آن است اما بازاریابی و ترغیب کاربران به خرید این محصول بدون شک دغدغه دیگری است که مسئولان شرکت از همان ابتدای کار نگران آن بوده‌اند. همه این شرایط دست در دست هم داده و کار را برای Light Phone بیش از پیش دشوار کرده‌اند. امیدواریم به زودی شاهد عرضه نهایی این محصول که تا همین لحظه هم حرف‌وحدیث‌های بسیار زیادی ایجاد کرده باشیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *