چگونه می توان از استرس در جهت مثبت استفاده کرد؟

چگونه می توان از استرس در جهت مثبت استفاده کرد؟
  • 1395/9/1
  • زهرا معبودی
  • 0

استرس در اغلب مواقع مشکلات اجتناب ناپذیری را به همراه خواهد داشت. مشکلاتی که می تواند باعث بیماری ها و کاهش بهره وری فردی گردد. به تازگی تحقیقی در دانشگاه هاروارد انجام پذیرفته که در آن پژوهشگران به نتایج جالب و بی نظیری درباره کنترل استرس دست یافته اند. در این تحقیق مشخص گردید با بهره گیری از راهکار های ارائه شده در این تحقیق می توان استرس را به اهرمی قوی برای بهبود عملکرد فردی و افزایش کارایی افراد تبدیل نمود.

همانطور که همه ما خوب می دانید استرس یکی از چیزهایی است که در زندگی تمام افراد اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. هرچند راهکار های بیشماری برای کاهش استرس از سوی محققان و روانشناسان ارائه گردیده است. اما به طور کلی می توان گفت حذف کامل آن تقریبا غیر ممکن خواهد بود. اما شاید بتوان با انجام کارهایی به ایجاد یک روند مثبت و موثر برای آن رسید. به گونه ای که بتوانید استرس خود را مهار نموده و با بهره وری چندین برابر به وظایف خود بپردازید.

تعدادی از کارشناسان روانشناسی در دانشگاه هاروارد بیزینس ریویو (Harvard Business Review) ما را به چالشی جدید دعوت نموده اند. آنها درخواست نموده اند که با تمرکز بیاندیشید و ببینید که آیا در زمان هایی که در اوج موفقیت و در بهترین حالت های بهره وری قرار دارید، استرس به شما انگیزه داده است؟

به احتمال قوی پاسخ شما نیز مانند هزاران نفر دیگری که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند “بله” است. این موضوع نشان می دهد که در صورتی که شما قادر باشید استرس خود را در راهی درست و مفید مدیریت نمایید این عامل نه تنها مخرب نخواهد بود بلکه می تواند مفید و کار آمد نیز باشد.

esteres

استرس را زیبا ببینید.

همانطور که اشاره نمودیم استرس یک ویژگی اجتناب ناپذیر است. بنابراین در صورتی که شما هرگز آن را تجربه نکرده اید یا گونه ای نادر و استثنایی هستید و یا آنقدر بی مسئولیت، بی هدف و بی سود هستید که تا کنون نتوانسته اید این حس را تجربه نمایید!

برای مقابله با استرس در اولین گام بایستی آن را بشناسید، سپس تصمیم بگیرید که قصد دارید چگونه با آن مقابله نمایید. در واقع شما به یک تصمیم بسیار مهم و تاثیر گذاری نیاز دارید. تصمیمی که بیان می کند قصد دارید استرس را یک عامل فلج کننده ببینید و یا آن را یک امتیاز تلقی نموده و به عنوان دست آویزی برای پیشرفت قرار دهید.

شاون اکور معتقد است در صورتی که شما استرس را یک عامل پیش برنده  ببینید، عملکرد مغز با این رویه به سمت مثبت پیش می رود و با منبسط شدن آن شما قادر خواهید بود عملکرد های سریعتر و با بهره وری بیشتری داشته باشید.

وقتی به مغز خود آموزش دهید استرس را به عنوان محصول جانبی موفقیت بشناسد نه یک عنصر ترسناک و وحشت آور، آنگاه به نتیجه بالا خواهید رسید. این کار مثل ورزش کردن می ‌ماند؛ هیچ‌ کس دوست ندارد عرق کند یا درد بکشد، اما برای ماهرشدن، این‌ ها را باید تحمل کرد. بنابراین وقتی در چالش فکری بعدی خود قرار گرفتید، به استرس به‌ عنوان «عرق مغز» نگاه کنید.

job-stress

از استرس استفاده لازم را ببرید.

شما باید بدانید که استرس یک فاکتور کشنده نیست. بلکه در بسیاری از مواقع توانسته جان افراد را از مرگ نجات دهد. همانطور که نسل های بسیار پیشتر از ما با استفاده از آن از چنگال ببرها و دیگر حیوانات وحشی رهایی می یافتند. امروزه نیز این استرس می تواند مفید و موثر باشد، اگر ما بخواهیم!

آلیشیا و توماس کرام در جدید ترین کشفیات خود دریافتند : “هورمون هایی که در اثر استرس ترشح می شوند در واقع قادرند به رشد و تکامل ما کمک نمایند. ترشح این هورمون ها به بازسازی سلول‌ ها، سنتز پروتئین‌ ها و بهبود سیستم ایمنی بدن منجر می ‌شود. در واقع می توان گفت این هورمون ها قادرند بدن را سالم تر و قوی تر از قبل نمایند. پژوهشگران این اتفاق را یک پیشرفت فیزیولوژیکی می داند و همه ی ورزشکارا به خوبی از عملکرد و نتایج آن آگاه هستند.”

به محض این که نگرش شما نسبت به استرس تغییر کند خواهید توانست بهبود در نتایج را مشاهده نمایید. اغلب داوطلبان حاضر در این تحقیق مشاهده نمودند که به محض جایگزینی این تفکر مثبت به جای تفکر پیشین خود بهره وری و عملکرد بهتر مغزی جایگزین ضعف ها و مشکلات ناشی از استرس آنها گردید و آنها توانستند با عملکرد به مراتب بهتر موفقیت را تجربه نمایند.
این موضوع می تواند به توانایی های شما در صحبت کردن در جمع و ایجاد ارتباطات فردی نیز کمک موثری نماید. در نتیجه اینجا همان جایی خواهد بود که در میابید هر انسانی نیاز به یک نفر برای تکیه کردن دارد.

امی گالو (Amy Gallo) در مقاله‌ ای در هاروارد بیزینس ریویو با عنوان «تبدیل استرس به یک دارایی» بیان می کند که واقعا مهم است در طی دورانی که استرس نداریم، روی روابط خود کار کنیم تا زمانی که تحت فشار هستیم و فکر می‌ کنیم هر آن ممکن است از کنترل خارج شویم، دوستانی داشته باشیم که به ما گوش دهند.

همیشه به روابط و افراد اطرافتان توجه ویژه ای داشته باشید و ببینید که رابطه هایتان را با چه کسانی می سازید. سعی کنید از افرادی که مدام شکایت می کنند و شما اسیر فکرهای نادرست خود می کنند دوری کنید. زیرا استرس و شکایت نیز مانند فکر ها و نگرش های منفی کاملا مسری و قابل انتقال هستند. بنابراین پیش از آسیب دیدن فاصله خود را با چنین افرادی حفظ نمایید.

استفان هاوکینگ (Stephen Hawking) معتقد است: «یکی از اساسی ‌ترین قانون‌ های جهان این است که هیچ چیز کامل نیست. کمال وجود ندارد». بنابراین باید گفت اگر طبیعت با این همه عظمت هنوز نتوانسته کامل را تجربه نماید شما نیز قادر نخواهید بود. عناصر بسیاری هستند که بر زندگی ما اثر گذار هستند اما ما قادر به تغییر همه آنها نیستیم بنابراین بهتر است از تلاش برای تغییر چیز های خارج از دسترس پرهیز نماییم و در عوض انرژی خود را صرف تغییر چیزهایی نماییم که قابل بهبود و تغییر هستند.

اکور در کتاب خود با عنوان مزایای شادی یک تمرین زیرکانه را پیشنهاد می دهد. این تمرین که به نام آزمایش جزیره مشهور است به شما می گوید که استرس های خود را در دو دسته تقسیم بندی نمایید سپس هرکدام از این دسته ها را در جزیره ای قرار دهید. دسته اول استرس هایی هستند که شما توان مقابله و کنترل آنها را دارید و جزیره دوم عوامل و استرس هایی هستند که از حیطه قدرت شما خارج هستند. حال کافی است جزیره دوم را نادیده گرفته و تمام توان خود را برای کنترل جزیر اول معطوف نمایید. به مرور شاهد خواهید بود که استرس های غیر ضروری از چرخه زندگی شما حذف خواهند شد و شما با مدیریت استرس های خود خواهید توانست عملکرد مطلوب تر و بهتری را تجربه نمایید.

نتیجه گیری: هر هدفی با تمرین قابل دستیابی است.

همانطور که اشاره کردیم هیچ چیز به کمال نخواهد رسید اما می تواند بهبود پیدا کند. بنابراین به محض مواجه با استرس های هرچند کوچک با بهره گیری از تاکتیک هایی که در بالا به شما آموختیم سعی در مدیریت و کنترل آن نمایید.

این کار مانند تمرین برای یک ماراتن دشوار خواهد بود. به این معنا که شما هرگز بدون تمرین های مداوم ماهانه نخواهید در یک ماراتون بزرگ دوام آورید . پس به کمک این کار می توانید با تاثیر گذاری بر استرس های کوچک خود را برای استرس های بزرگ آبدیده نمایید.

منبع: MEDIUM

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *