برای خرید گران قیمت ترین هدفون دنیا شاید نیاز به گرفتن وام داشته باشید

برای خرید گران قیمت ترین هدفون دنیا شاید نیاز به گرفتن وام داشته باشید
  • 1395/9/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

گران قیمت ترین هدفون های جهان، ممکن است شما را وادار کنند برای خریدشان وام بگیرید!

گویا آی تی – در سال گذشته شنیدم نمونه ای از هدفون سنهایزر، یعنی HE1 ( که بعدها ارفئوس نامیده شد) مجددا تولید می شود و از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدم. دو هفته پیش، فرصت داشتم به فروشگاه سنهایزر در نیویورک بروم و زمان بیشتری را با محصول HE 1 بگذرانم. بسیار مشتاق بودم یک بار دیگر با این هدفون به موسیقی گوش دهم. این فروشگاه که طراحی بسیار زیبایی دارد، تعداد زیادی ایستگاه مجهز به مجموعه ای از هدفون های سنهایزر را در خود جای داده، اما HE1 همیشه در انتهای فروشگاه چشمک می زند.
این هدفون و تقویت کننده حالت جامد / لوله خلاء آن، مجموعه ای خیره کننده را شکل می دهند. وقتی تقویت کننده خاموش باشد، لوله های آن در داخلش پنهان می شوند، اما وقتی روشن شود هشت لوله به آرامی بالا می آیند. قفسه آن که از سنگ مرمر ایتالیایی و دستگیره های طلا ساخته شده، دارای ظاهری بسیار لوکس بوده و از هر چیزی که در پیشرفته ترین تجهیزات صوتی دیده ام، بالاتر است. اما همیشه چیزهای خوب گران قیمت هستند و این سیستم نیز بسیار گران است. HE1 55 هزار دلار (حدود ۳۰ هزار یورو) قیمت دارد.
گروهی از تکنسین های سنهایزر در آلمان، در هر روز فقط یک سیستم HE1 می سازند و در کل سال ۲۵۰ عدد از این سیستم ها ساخته می شود. تولیدات سال اول فعالیت این شرکت، هنوز در حال فروش هستند!
گران ترین هدفون دنیا HE1
اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند، وضوح بسیار بالای صدا در این هدفونهاست؛ من تاکنون هیچ سیستمی را ندیده ام که وضوح صدایی حتی نزدیک به این حد را داشته باشد. با این سیستم از شنیدن موسیقی احساس بسیار بهتری پیدا می کنید. برای آنکه HE1 را به طور کامل درک کنید، باید در یک اتاق کاملا ساکت قرار بگیرد و بعد در موسیقی غرق شوید. به این ترتیب درست به همان جایی که نوازندگان حضور دارند می روید، و “فضای” آکوستیک محل استودیو یا کنسرت را حس می کنید، اما هر صدای پس زمینه ای مانند صدای سوت سیستم تهویه هوا یا سرو صدای ترافیک بیرون ممکن است وضوح بالای HE1 را مختل کند.

من چند مورد از فایل های با کیفیت آلبوم “شمیلکو” ویلکو را شنیده ام و گوش دادن به این آلبوم را با تعداد زیادی هدفون و بلندگو تجربه کرده ام و با هیچ کدام آنقدرها تحت تاثیر قرار نگرفته¬ام. پس از آن بود که به اینجا آمدم و شمیلکو را با HE1 گوش دادم. باز هم صدا در حد آلبومی که ضبط مرجع داشته باشد یا با سیستم MA ضبط شده باشد نبود، اما صدای جف توئیدی به شکل خارق العاده ای واقعی، زنده و حاضر بود. تعداد زیادی از حرکات ظریف نلز کلاین، گیتاریست توئیدی، که قبلا در صداهای پس زمینه گم می شدند، اکنون با شکوه تمام خود را نشان می دادند. بخش ریتم گروهی این آلبوم، همه آن موارد خوبی که من هیچگاه به صورت یکجا نشنیده بودم را در بر داشت. این خوبی ها همیشه در آن بخش وجود داشتند، اما من هیچگاه آنها را با هدفونها و بلندگوهای دیگر نشنیده بودم. این همان چیزی است که HE1 را برترین هدفون جهان کرده است.

وضعیت مشابهی را در مورد آخرین آلبوم نورا جونز، با نام “Day Breaks” تجربه کردم. گوش دادن به این آلبوم با هدفونهای دیگر هم حس بسیار خوبی به شما می دهد. اما HE1 موسیقی را تازه می کند، و صدای جونز، صدای پیانوی او و سازهای دیگر را به گونه ای به گوشم می رساند که گویا آنها در همان فضایی که من هستم حضور دارند.
من “نیمه تاریک ماه” از پینک فلوید را قبلا بارها شنیده بودم، اما HE1 به من امکان داد آن را یک طور دیگر بشنوم. صدای باس درام “ضربان قلبی” که در آغاز این آلبوم شنیده می شود، صدای تیک تاک ساعت، و جیغ های دیوانه وار خواننده، را به صورت کاملا زنده شنیدم.

گران ترین هدفون دنیا HE1

اثر مشترک اندی هال و روبرتو مک داول که برای فیلمی به نام “مرد ارتش سوئیس” خوانده شد، بسیار عالی و الهام بخش بود. ستارگان سورئال این فیلم یعنی پائول دانو و دانیل رادکلیف، در یک جزیره کوچک گیر افتاده اند. صدای آسمانی خوانندگان سرم را در بر گرفته بود. گویا صدای آنها از بالا به گوشم می رسید.
اگر بخواهیم از دیدگاه فناوری به HE1 نگاه کنیم، باید بگوییم این هدفون دارای الکترودهای سرامیکی طلایی به همراه دیافراگم های فوق باریک ۲٫۴ میکرومتری است که با بخار پلاتین ساخته شده اند. شرکت سنهایزر ادعا می کند در این محصول کمترین اعوجاجی که تاکنون در تجهیزات بازتولید صدا اندازه گیری شده، یعنی فقط ۰٫۰۱ درصد از ۱۰۰ dB SPL در یک کیلوهرتز وجود دارد. HE1 یک سیستم بسته است؛ یعنی این هدفون نمی تواند با سایر تقویت کننده های هدفون به کار رود و تقویت کننده HE1 نیز با سایر هدفون ها قابل استفاده نیست.
صدای HE1 از هر هدفون دیگری بهتر است. به همین دلیل، من وظیفه خودم می دانم به افرادی که دوست دارند با هدفون به موسیقی گوش دهند، بگویم حتما یک بار HE1 را امتحان کنند. این هدفون شما را مسحور خواهد کرد و شاید شما را وادار کند یک وام مسکن دیگر برای خرید آن بگیرید! از همان روزهایی که به عنوان فروشنده کار می کردم، دیدم که برای اکثر خریداران ثروتمند، قیمت هیچ اهمیتی ندارد (آنها واقعا خوب زندگی می کنند!) و مطمئنم قیمت ۵۵ هزار دلاری هدفونهای HE1 در برابر رقم حسابهای بانکی آنها هیچ است.

اما بقیه هم می توانند تجربه مشابهی داشته باشند: همان مهندسان سنهایزر که HE1 را ساخته اند، اکنون هدفون های مقرون به صرفه تری در این شرکت طراحی کرده اند. بدون شک در دهه های آینده، کیفیت صدای HE1 با قیمت آن کاهش خواهد یافت. به همین دلیل پیشنهاد می کنم همان هدفونهایی که اکنون در دست دارید را محکم نگه دارید و از آن لذت ببرید. اما اگر فوق العاده ثروتمند هستید و به اندازه ای دیوانه اید که می خواهید بهترین هدفون روی زمین را داشته باشد، HE1 سنهایزر دقیقا برای شما ساخته شده است.
اگر ثروتمند نیستید، اما در نیویورک زندگی می کنید، می توانید با فروشگاه سنهایزر در این شهر تماس بگیرید و برای استفاده از این هدفون باورنکردنی زمانی را رزرو کنید. دست دست نکنید؛ چون این فروشگاه در اوایل سال ۲۰۱۷ تعطیل خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *