۹ فناوری برای ساخت جاده‌های آینده

۹ فناوری برای ساخت جاده‌های آینده
  • 1395/9/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

شهرهای سراسر دنیا در حال بازسازی بزرگراه‌ها با چیزهایی مثل کفپوش‌های یخ‌زُدا، نقاشی‌های با قابلیت تغییر رنگ و چراغ‌هایی هستند که با نیروی باد خیابان‌ها را روشن می‌‌کنند.
تصور کنید با استفاده از موتورسیکلت با بالاترین سرعت ممکن در حال عبور از یک جاده‌ی باریک در کوهستان هستید. حول پیچ بعدی جریان آب بهاری باعث شده که جاده با لایه‌ی نازک و لیزی از یخ پوشانده شود. راننده‌ای که احتیاط نکند شاید درون این جاده یخ‌زده لیز خورده و استخوان‌هایش بشکند.

گویا آی تی – حال تصور کنید در حال عبور از بزرگراهی هستید که مجهز به سیستم تشخیص دمای محیط اطراف باشد. رفته‌رفته دانه‌های برف آبی‌رنگ روی سطح آسفالت جاده ظاهر می‌شوند که هشداری است برای سرد شدن جاده و یخ‌ بستن آن. با این کار شما سرعت خودرو را کم کرده و از دردسر تصادف و زخمی‌شدن نجات پیدا می‌کنید.
محقق شدن این بزرگراه ”هوشمند“ از آن چه که فکر می‌کنید هم نزدیک‌تر است. در سال ۲۰۱۴ در استان ”برابانت“ هلند و در جاده‌ای موسوم به مسیر ۶۶، فناوری خط‌کشی نورانی که قابلیت مانیتور دمای محیط اطراف را دارد در جاده‌ها اعمال شد؛ یکی از ویژگی‌های امنیتی‌ این فناوری، درخشش خطوط وسط جاده در تاریکی شب است. مهندسان بزرگراه برابانت یکی از پیشروترین گروه‌های جهانی در زمینه طراحی مجدد بزرگراه‌ها و آماده‌سازی آنها برای قرن ۲۱‌ام هستند. در شهر کرندن ایالت ویسکانین امریکا قرار است جاده‌هایی ساخته شود که از همان ابتدا شروع سرما، از تشکیل یخ روی سطوح جاده جلوگیری می‌کنند. از سوی دیگر بعضی کشورها هم قصد ساخت جاده‌هایی را دارند که حرکات خودروهای در حال عبور را تبدیل به نیروی الکتریسیته می‌نمایند.
به لطف تلاش‌های خلاقانه‌ی شرکت Neo Mammalian Studios منچستر در قالب یک اینفوگرافی می‌توان ابتکارات و خلاقیت‌هایی که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور در بزرگراه‌ها اعمال شوند را به راحتی مشاهده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به جاده‌های آینده بیندازیم:

اطلاعات اینفوگرافی جاده‌های آینده

کره زمین با جاده‌ها پوشانده شده است…
۳۳۴۲۱۳۲۳ کیلومتر از سطح زمین با جاده‌ها فرش شده است.
این مقدار جاده معادل ۸۳۳ چرخیدن به دور خط استوا است و یا می‌توان نصف مسیری که تا کره مریخ داریم را می‌توان با آن مفروش کرد.
ترکیب و ساخت جاده‌های کنونی
اکثر جاده‌ها از بتن آسفالت یعنی ترکیبی از قیر و سنگدانه‌های معدنی ساخته می‌شوند.
۵/۱۲ میلی‌متر سطح
۱۹ میلی‌متر لایه میانی
کف
بستر پوشیده از سنگدانه‌های معدنی

مواد جدید برای ساخت جاده‌ها

در حال حاضر جاده‌های مبتنی بر آسفالت در حال جایگزینی با جاده‌های دوستدار محیط زیست و مبتنی بر رزین (ترکیبی طبیعی یا مصنوعی و بسیار چسبناک) مثل Eco-Pav هستند.
علاوه بر این تولیدکنندگان در حال تحقیق به‌منظور استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی در ساخت جاده‌ها هستند.

۲۸۴۱_۶۳۷۷۳۱_۶۷۵۳۰۴
رنگ دینامیک
وضعیت: عرضه شده
تست آزمایشی: در برابانت هلند
نشانه‌هایی که روی سطح جاده ظاهر شده و نشان می‌دهند که دمای بسیار گرم یا سرد محیط روی هدایت وسیله نقلیه اثر گذار هست یا خیر.

car-night
جاده‌ های شب‌تاب
وضعیت: عرضه شده
تست آزمایشی: در برابانت هلند
علائم جاده‌ای با رنگ مخصوصی به ”glow-in-the-dark“ رنگ‌آمیزی شده و راننده‌ها و عابران بدون نیاز به وجود نور قادر به مشاهده آنها خواهند بود.

جاده‌های ضد یخ
وضعیت: در حال ساخت
تست آزمایشی: کرندن، ویسکانسین، امریکا

سطوح جاده‌ای از ضد یخ‌های طبیعی (مثل SafeLane) استفاده خواهند کرد که از تشکیل یخ جلوگیری خواهد کرد.
چراغ‌های تعاملی با استفاده از انرژی باد
وضعیت: عرضه در سال ۲۰۱۸
تست آزمایشی: برابانت، هلند
چراغ‌های جاده تنها در صورت وجود خودرو روشن شده و انرژی آنها از طریق باد تامین خواهد شد.

شارژ بدون‌سیم خودروهای برقی
وضعیت: عرضه در سال ۲۰۱۸
تست آزمایشی: برابانت، هلند
با استفاده از فناوری ”انتقال استقرایی انرژی“ (روش شارژ مسواک‌های برقی)، خودروهای الکتریکی را می‌توان به صورت بی‌سیم و در حال حرکت شارژ کرد. به این ترتیب نیاز به توقف و سوخت‌گیری هم کاملا حذف می‌شود.

solar_roadways_rendering
جاده‌های انرژی خورشیدی
وضعیت: در حال طراحی و توسعه
تست آزمایشی: سندپوینت، آیداهو، امریکا
خودروها روی پنل‌های محکم و بادوام خورشیدی حرکت کرده و از حرکت آنها انرژی برق تولید می‌شود.

lieder2
جاده‌های انرژی پیزوالکتریک
وضعیت: عرضه در سال ۲۰۲۰
تست آزمایشی: در اسرائیل
کریستال‌های پیزوالکتریک قادر به تولید انرژی از حرکات خودروهایی هستند که در حال مسافرت‌اند.

glow-in-the-dark-highways-lead
بزرگراه‌هایی شبکه‌ای هوشمند
”ایستگاه‌های شنود“ به گیرنده‌های GPS خودروها متصل شده تا الگوی رفت‌وآمد و تصادفات را مانیتور کنند. این اطلاعات مجددا به سیستم‌های راهبری خودروها ارسال شده و به راننده‌ها کمک می‌کند از رفتن به مسیرهای شلوغ خودداری کرده و از تصادف احتمالی آنها هم جلوگیری می‌کنند.

گام بعدی چیست؟
ساخت این فناوری‌های متعدد بدون شک در کاهش آمار تصادفات جاده‌ها نقش بسزایی خواهد داشت.
برای تامین مالی این فناوری‌ها بسیاری از دولت‌های جهان بحث روی مسائل مختلفی از جمله استفاده از تکنولوژی‌هایی برای دریافت هزینه از راننده‌ها بر حسب مسافت طی شده را آغاز کرده‌اند. پس بعید نیست که در آینده‌ای نه چندان دور برای رانندگی شما هم کنتور انداخته شود!

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *