آموزش تنظیم و ویرایش صفحات اینترنتی برای چاپ توسط Print Edit

آموزش تنظیم و ویرایش صفحات اینترنتی برای چاپ توسط Print Edit
  • 1395/10/1
  • زهرا معبودی
  • 0

در روزهای اخیر قصد داشتم، چند صفحه از یک وب سایت را پرینت کنم. برای این کار قبل از پرینت گرفتن سعی کردم، نمای اولیه چاپ را از حالت پرینت پرویو مشاهده کنم اما آن چه که در این حالت نشان می داد، چیزی نبود که من قصد داشتم آن را چاپ کنم. ناچار شدم، متن را در word کپی کنم وبعد اقدام به چاپ کردن کنم. البته بعد از این وقتی در حال بررسی افزونه های فایرفاکس بودم متوجه شدم ابزاری طراحی شده که به ما کمک می کند، قبل از گرفتن پرینت، صفحات وب را به حالت دلخواه مان ویرایش کنیم. این ابزار برای کسانی که در وضعیت من قرار بگیرند بسیار کاربردی خواهد بود. بنابراین اگر به چاپ محتویات وب، مشغول هستید حتما این افزونه را روی مرورگر خود نصب کنید.

Print Edit چیست؟

Print Edit در واقع یک افزونه کاربردی برای فایرفاکس است که به شما اجازه می دهد، قبل از چاپ کردن صفحات وب به طور مستقیم، آن ها را در حالت Print Preview برده و ویرایش های لازم را روی صفحات انجام داده و در نهایت آن را با چیدمان دلخواه چاپ کنید.

البته شما می توانید این کار را بدون نصب افزونه نیز انجام دهید. برای این کار می بایست به وب سایت Print Edit WE بروید اما با نصب افزونه، آن را در هر شرایطی به همراه خواهید داشت و نیاز به واسطه ای مثل Print Edit WE نخواهید داشت.

Print Edit برای چه قسمت هایی اعمال می شود؟

زمانی که صفحه مورد نظر خود را باز کنید، قطعا حاوی ساید بارها، عکس ها، باکس ها، دکمه ها و تبلیغات و موارد اینچنینی است. در این شرایط Print Edit به شما کمک می کند، آن ها را حذف یا پنهان کنید، یا اینکه جایگاه شان را عوض کنید و تغییرات دیگری روی آن ها اعمال کنید تا صفحه به صورت کاملا دلخواه تان در آید.

حتی شما می توانید روی عناصر متحرک و انیمیشن ها هم کنترل خوبی داشته باشید.

یکی از مزایای استفاده از این افزونه این است که می توانید کنترل خوبی روی بخش های سفید و بدون متن داشته باشید و بدین صورت فضای خالی کمتری در چاپ داشته باشید. حتی می توانید سایز فونت ها را نیز تغییر دهید. در چنین شرایطی می توانید، بیشترین صرفه جویی در کاغذ و جوهر پرینتر خود داشته باشید.

این افزونه بر روی تمامی نسخه های مرورگر فایرفاکس ( فایرفاکس معمولی ) و بر روی نسخه Reader View از ورژن ۳۸ به بالا به خوبی نصب خواهد شد.

چگونه  افزونه Print Edit را نصب کنیم؟

برای نصب کافی است این مطلب را در مرورگر فایرفاکس باز کنید، و روی لینک زیر کلیک کنید

نصب افزونه Print Edit روی مرورگر فایر فاکس

با این کار، افزونه شروع به نصب می کند. بعد از چند ثانیه که افزونه نصب شد لازم است مرورگر را ریستارت کنید که خود این افزونه بعد از نصب نوتیفی آن را برای تان ارسال می کند. بعد از ریستارت، افزونه نصب شده و قابل استفاده است.

افزونه Print Edit کجا قرار می گیرد؟ 

اولین نکته که باید در مورد این افزونه بدانید، محل قرار گیری آن بعد از نصب است. شما بعد از نصب افزونه، می توانید از سه طریق به افزونه دسترسی داشته و آن را فعال کنید

موقعیت اول: ساده ترین و مرسوم ترین مکان، در نوار ابزار است. بعد از نصب آیکون مربوط به این افزونه در سمت راست و بالای مرورگر قابل مشاهده است:

print-edit

بعد از اینکه آیکون را دیدید، اگر روی آن کلیک کنید می توانید زیر گزینه های آن را مطابق زیر مشاهده کنید.

print-edit

هنگام استفاده از این افزونه می بایست از گزینه print edit استفاده کنید تا صفحه روی مود ویرایشی، تنظیم شود.

موقعیت دوم: اگر نوار منوی مرورگرتان فعال باشد می توانید از بخش فایل این افزونه را مشاهده کنید

اما از آن جا که عموما نوار منو فعال نیست، کافیست ابتدا دکمه Alt روی کیبرد را فشار دهید تا منو ها ظاهر شوند و بعد از آن روی منوی فایل کلیک کنید و از آن جا این افزونه را مشاهده کنید.

print-edit

موقعیت سوم: آخرین جایی که معمولا افزونه ها نصب می شوند، در قسمت منوی راست کلیک در صفحه است. صفحه ای که می خواهید آن را ویرایش و پرینت کنید را باز کنید و روی آن راست کلیک کنید:

print-edit

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، گزینه های مربوط به افزونه در آن مشاهده می شود.

چگونه از افزونه Print Edit استفاده کنیم؟

زمانی که افزونه را نصب و مرورگر خود را ریستارت کردید، می توانید افزونه را فعال کرده و با آن کار کنید. برای نمونه ما یک صفحه از گویا آی تی را باز کردیم و این افزونه را روی آن تست کردیم. حالا حاصل تجربه خود را در اختیار شما قرار می دهیم. بعد از نصب، صفحه مورد نظر خود را که قصد ویرایش آن دارید را باز کنید. با توجه به موقعیت هایی که در بالا گفته شد، یکی از موقعیت ها را انتخاب و افزونه را فعال کنید. برای این کار روی مود ویرایشی، کلیک کنید.

زمانی که کلیک کنید، برنامه صفحه مورد نظر را به حالت آماده باش می برد. این مرحله ممکن است چند ثانیه تا ۱ دقیقه طول بکشد بنابراین شکیبا باشید تا پیامی نظیر باکس زیر از روی صفحه محو شود.

print-edit

در ادامه صفحه ای به شما نمایش داده می شود که ترکیبی از کد ها و بخش نمایش متون وب سایت مورد نظر است. در همین حالت نیز می توانید ویرایش های لازم را انجام دهید اما اگر صفحه به نظرتان به هم ریخته است می توانید آن را منظم تر کنید:

print-edit

در صورتی که نمای صفحه به صورت بالا است، و شما را آزار می دهد، کافیست از منوی ظاهر شده در بالا، دکمه web style را انتخاب کنید. با این کار وب سایت به حالت نمایشی web style ( بدون کد ) رفته و شما بهتر می توانید آن را ویرایش کنید.

print-edit

در این حالت، ماوس را روی هر گزینه ای که بخواهید می توانید قرار دهید. در این حالت یک کادر قرمز رنگ به دور محتویات انتخابی شما قرار می گیرد که اگر روی آن کلیک کنید، کلیه محتوای مورد نظرتان رنگی می شود

موارد گفته شده را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

print-edit

بعد از اینکه متن و یا المان مورد نظر را انتخاب کردید، می توانید به سادگی، با استفاده از منوی بالای صفحه، ویرایش های لازم را روی صفحه انجام دهید.

print-edit

در نهایت نیز می توانید گزینه preview را بزنید و صفحه را برای پرینت، آماده کنید. شاید لازم باشد بارها و بارها، صفحه را به این حالت برده و دوباره لازم باشد به حالت ویرایش برگردید و تنظیمات را تغییر دهید. خوشبختانه افزونه برای این کار هیچ گونه محدودیتی ندارد.

بدین طریق می توانید یک صفحه اینترنتی را آن طور که دوست دارید تغییر دهید و آن را چاپ کنید.

نظر شما در مورد این افزونه فوق العاده ساده اما کاربردی چیست؟ تا پیش از این برای چنین کاری از چه روشی استفاده کرده اید؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید و این مطلب را برای اطلاع عموم روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع: گویا آی تی

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *