راهنمای خرید:SSD یا HDD خرید کدام هارد دیسک منطقی تر است؟

راهنمای خرید:SSD یا HDD خرید کدام هارد دیسک منطقی تر است؟
  • 1395/10/1
  • زهرا معبودی
  • 2

در زمان خرید هارد دیسک همواره سردرگمی عجیبی میان انتخاب HDD های قدیمی و SSD  وجود دارد. مخصوصا اگر مسئله مالی چندان مطرح نباشد قطعا این سردرگمی افزایش خواهد یافت. در این مطلب قصد داریم به بررسی هر دو نوع فضای HDD و SSD  بپردازیم و با بیان مزایا و معایب آن ها به شما در انتخاب یک هارد مناسب کمک نماییم. با گویا آی تی و یک راهنمای خرید دیگر همراه باشید.

HDD ها انواع قدیمی تر و سنتی تر هارد دیسک ها هستند. این دسته از هارد ها یک منبع ذخیره سازی غیر فرار هستند.(با خاموش شدن کامپیوتر حذف نمی شوند.) HDD ها اصطلاحا هارد های چرخشی نیز نامیده می شوند. شکل ظاهری این دیسک ها مشابه CD های فعلی است (چندین حلقه وجود دارد که به صورت عمودی روی هم قرار گرفته اند.) این حلقه ها با یک روکش مغناطیسی پوشانده شده اند. اطلاعات به وسیله هد های مغناطیسی بر روی حلقه های مذکور نوشته و خوانده می شود. این دیسک ها می توانند هر اطلاعاتی، از کلکسیون موسیقی گرفته تا مجموعه های جنگ ستارگان و اطلاعات دیجیتالی ریز و درشت دیگر را برای همیشه بر روی خود حفظ نمایند. صفحات موازی هارد دیسک برای خواندن و نوشتن اطلاعات با چرخش خود باعث قرارگیری هد مورد نظر بر روی بخش های متوالی می شوند.

در مقابل هارد های نوع SSD نیز هرچند بیشتر عملکرد فنی HDD ها را دارا هستند اما ساختار داخلی متفاوت را دارند. این نوع از هارد ها به جای پوشش مغناطیسی روی صفحات، اطلاعات را بر روی  چیپ ‌های فلش مموری که به شکل به هم پیوسته هستند، ذخیره می کنند. این چیپ‌ ها قادرند به شکل دائمی روی مادربرد نصب شوند (مثل برخی لپ‌ تاپ ‌ها و اولترابوک ‌ها)، یا به صورت کارت‌ های PCI/PCIe (روی دستگاه‌ های قدرتمند جدید) و یا به شکل یک جعبه که هم اندازه و هم شکل هارد دیسک ‌های معمولی کامپیوتر است، باشند. این چیپ ‌های فلش مموری با فلش مموری ‌های USB درایو‌های ما در نوع و سرعت، متفاوت هستند. فلش مموری ‌ها در SSD به نسبت مموری ‌های USB، سریع ‌تر و قابل اطمینان‌ تر هستند و البته با میزان حجم برابر، قیمت بسیار بیشتری را نیز دارا می باشند.

hhd-ssd

مزایا و معایب

حال که با ساختار فنی و عملکرد هر نوع از این دو مدل آشنا شدید قصد داریم با معرفی مزایا و معایب هرکدام به بررسی برتری های هریک نسبت به دیگری بپردازیم.

قیمت

چیزی که واضح است، قیمت هارد های نوع SSD بسیار گران تر از نوع HDD می باشد به عنوان مثال یک هارد دیسک نوع SSD با حجم ۵۱۲ گیگابایت در حدود ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پایتان آب خواهد خورد و این در حالی است که چنین حجمی در یک هارد HDD تنها هزینه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان را برایتان در بر خواهد داشت.

ظرفیت

یونیت‌ های SSD تا یک ترابایت هم موجود هستند اما حجم های بالای این نوع هارد به سبب قیمت بسیار بالا اغلب کمیاب هستند. از این رو بر روی اغلب دستگاه ها واحد های ۱۲۸ تا ۵۰۰ مگابایتی از آن ها قابل رویت می باشد و این در حالی است که هارد های نوع HDD اغلب با میزان پایه ی ۵۰۰ گیگابایت بر روی دیوایس های مختلف تعبیه می شوند تا حجم ۴ ترابایت نیز در دسترس هستند.

سرعت

همان طور که مشاهده نمودید برتری HDD ها در دو بخش قبلی به وضوح مشخص بود اما در مورد سرعت قطع به یقین برنده هارد های SSD هستند. سیستمی که به یک هارد نوع SSD مجهز شده است در تمام امور با سرعت بیشتری عمل می کند. سیستم را سریعتر بوت می کند و اپلیکیشن ها را با سرعت بی نظیری باز و بسته خواهد نمود. در مقابل HDD ها به زمان نیاز دارند تا سرعت خود را افزایش دهند و همچنین به طور کلی عملکرد کند تری را از خود به نمایش می گذارند.

hhd-ssd

Fragmentation یا تکه تکه شدن اطلاعات

به دلیل ساختار دوار سطوح HDD، این نوع هارد بهترین عملکرد خود را هنگامی که با فایل ‌های حجم بالا که در بلوک ‌های مجاور در هارد دیسک ذخیره می ‌شوند، از خود نشان می ‌دهد. چون هد درایو می ‌تواند عمل خواندن را تنها با یک حرکت از ابتدا تا انتها به پایان برساند. پس از مدتی، فایل ‌های بزرگ در سطح هارد پراکنده می ‌شوند و باعث Fragment یا تکه تکه شدن اطلاعات در هارد می ‌شوند، در نتیجه زمان دسترسی به اطلاعات افزایش پیدا می ‌کند. در مقابل درایو SSD توجهی به محل ذخیره شدن اطلاعات در چیپ ندارد، چون هد فیزیکی برای خواندن اطلاعات ندارد، بنابراین بسیار سریع ‌تر عمل می ‌کند.

ماندگاری

هارد های نوع HDD به دلیل دارا بودن یک هد فیزیک و بخش های متحرک به نسبت نوع SSD حساس تر و ضربه پذیر تر هستند. به این معنا که اگر سیستم شما ضربه شدیدی بخورد ممکن است هارد آسیب دیده و دسترسی به اطلاعات آن مقدور نباشد. این در حالی است که SSD ها به دلیل عدم وجود هد فیزیکی کم تر در معرض چنین خطراتی قرار خواهند گرفت.

شکل فیزیکی هارد

هارد های HDD به دلیل ساختار دوار خود محدودیت خاصی را در ابعاد و اندازه های تولیدی خود دارند در حالی که نوع SSD در همه سایز و با هر ابعادی قادر به تولید می باشد. همانطور که نمونه های ۲٫۵ آن در حال حاضر به منظور قرارگیری بر روی لپ تاپ ها تولید می شوند.

سرو صدا

هارد دیسک های نوع HDD به دلیل ساختار دوار و عملکرد چرخشی خود و همچنین بازوی متحرک در بهترین حالت نیز سر و صدایی از خود تولید می کنند و این در حالی است که SSD ها چون عملکردی فیزیکی ندارند، سر وصدا و نویزی هم تولید نمی کنند.

نتیجه گیری

در بخش های قیمت و ظرفیت برنده قطعی هارد های نوع HDD هستند اما در الباقی بخش ها SSD ها به خوبی می درخشند. بنابراین با توجه به فاکتور های مورد نظر خود باید انتخاب نمایید که قیمت و ظرفیت هارد دیسک اهمیت بیشتری برای شما دارد، یا سرعت و الباقی فاکتور ها! تعیین کننده نهایی قطعا شما و معیارهایتان هستید.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. SSD هارد دیسک نیست ! این یه اشتباه بازاریه. HDD هارد دیسک است اما SSD یک حافظه حساب میشود. در کل بکار بردن کلمه هارد برای حافظه SSD به کل غلط میباشد. تشکر

  2. عنوان خبر اشتباهه 🙂

    شما نوشتین انتخاب کدام هارد دیسک منطقی تر است، هارد دیسک که هارد دیسکه، ssd هم هارد نیست.
    پس اینکه کدام هارد دیسک بگیم اشتباهه، باید میگفتین انتخاب کدام منطقی تر است 🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *