چگونه متوجه فاش شدن اطلاعات توسط VPN شویم؟

چگونه متوجه فاش شدن اطلاعات توسط VPN شویم؟
  • 1395/10/9
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یک شبکه‌ی خصوصی مجازی مطمئن ابزاری بسیار عالی برای افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی است اما اگر به درستی پیکربندی نشود، شاید اطلاعات شما به بیرون درز کنند.

گویا آی تی – یک شبکه‌ی خصوصی مجازی راهی بسیار عالی برای افزایش امنیت و محرمانه نگه‌داشتن ارتباط اینترنتی‌تان در خانه یا در مکان‌هایی است که از وای-فای عمومی در آنها استفاده می‌شود. اما واقعا فعالیت‌های اینترنتی شما با استفاده از VPN تا چه میزانی محرمانه هستد؟ از کجا مطمئن‌اید که VPN کار خودش را درست انجام می‌دهد؟ شاید خودتان ناخواسته در حال افشای اطلاعات برای کسانی هستید که سعی در جاسوسی از فعالیت‌هایتان دارند.
یکی از ساده‌ترین کارها برای بررسی این مورد، جستجوی عبارت What is my IP در گوگل است. گوگل در بالاترین نتیجه‌ی جستجو آدرس عمومی پروتکل اینترنت (IP) را به شما نشان می‌دهد. اگر یک VPN را در پشت صحنه باز کرده‌اید، گوگل باید IP آن VPN را نشان دهد. در غیر این صورت، کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است.
نکته: اگر از IP واقعی VPN مطمئن نیستید پس آن آدرس IP که گوگل به شما داده (مثلا ۱۰۷٫۱۵۲٫۹۸٫۱۶۵) را گرفته و آن را در موتور جستجوی این شرکت وارد کنید، به این شکل: IP 107.152.98.165. نتایج اولیه جستجو باید محل استقرار IP را نشان دهند. برای مثال اگر در تورنتو هستید و IP مورد نظر در کالیفرنیا ثبت شده، پس می‌توان مطمئن بود که VPN به درستی عمل می‌کند.

جزئیات بیشتر
آدرس IP عمومی تنها یکی از راه‌های موجود برای نشت اطلاعات از طریق VPN است. برای مشاهده میزان مخفی بودن‌تان به این آدرس مراجعه کنید: IPLeak.net. این وب‌سایت شیوه‌های مختلفی که آدرس IP شما و دیگر اطلاعات می‌توانند به بیرون نشت کنند را بررسی می‌کنند از جمله WebRTC، نشت‌های DNS، شبکه‌ی تورنت و افشای موقعیت جغرافیایی.
همه این تست‌ها به طور خودکار انجام نمی‌شوند. برای مثال در آزمایش تورنت، نیازمند دریافت یک فایل کوچک تورنت (که امکان دریافت آن با استفاده از لینک مگنت وجود دارد) است که از طریق آن می‌توان متوجه شد که آیا تورنت‌ها از طریق VPN نصب شده روی سیستم عبور می‌کنند یا خیر.

تست موقعیت جغرافیایی هم مفید است اما حفظ محل جغرافیایی زندگی‌تان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که در حال استفاده از VPN هستید اجازه ندهید هر وب‌سایتی از محل جغرافیایی‌تان مطلع شود. یکی از راه‌های مناسب برای انجام چنین کاری در نظر گرفتن تنها یک مرورگر، مثلا فایرفاکس، در زمان فعال بودن VPN برای وب‌گردی است؛ بعد از این باید ویژگی درخواست اطلاع از محل جغرافیایی سکونت را باید در آن غیرفعال کنید. البته به جای این کار می‌توان از افزونه‌های مرورگر که مکان‌هایی جعلی را در اختیار وب‌سایت‌هایی که چنین تقاضایی را مطرح می‌کنند می‌گذارند، استفاده نمود.

البته معمولا مقصر اصلی درز اطلاعات DNS است. برای وب‌گردی کامپیوتر شما نیازمند برقراری ارتباط با سرورهای DNS برای ترجمه آدرس وب‌سایت‌ها از شکل الفبایی به IPهای عددی است. معمولا کامپیوترها به طور خودکار از سرورهایی که شرکت ISP ارائه می‌دهد استفاده می‌کنند. مشکل اینجاست که اگر در حال استفاده از VPN هستید و از طریق شرکت ارائه دهنده اینترنت، DNS مورد استفاده‌تان را فاش می‌کنید، اطلاعات خوبی را در اختیار کسانی قرار خواهید داد که قصد جاسوسی از شما را دارند.
در بسیاری از VPNهایی که به محض خرید آماده استفاده هستند، درخواست‌های DNS شما از سرورهای آنها عبور می‌کند، هر چند در بعضی از آنها نیازمند تغییر تنظیمات اختصاصی برای جلوگیری از این امر هستید. بهتر است برای رفع این مشکل حتما با شرکت ارائه دهنده VPN مشورت کنید.

یکی دیگر از راه‌ها برای مرتفع کردن این مشکل استفاده‌ی همیشگی از DNSهای مثل گوگل، OpenDNS یا Commodo Secure DNS است.
بعد از حل مشکلات DNS، به وب‌سایت IPLeak برگشته و نتایج بررسی مجدد آن را مشاهده کنید. اگر این وب‌سایت سرورهای DNS غیر از سرورهای ISP یا مکان‌های عمومی را نشان داد، می‌توانید مطمئن باشید که همه چیز سر جای خودش برگشته و اتصال VPN مورد استفاده کاملا امن است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *