آشنایی با ۳۲ فرد قدرتمند در حوزه کسب و کار فناوری در سال ۲۰۱۶

آشنایی با ۳۲ فرد قدرتمند در حوزه کسب و کار فناوری در سال ۲۰۱۶
  • 1395/10/19
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

شرکت‌های مختلف در سال ۲۰۱۶ حدود ۴/۳ تریلیون دلار روی کسب‌و‌کارهای مرتبط با حوزه‌ی فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این حجم عظیم مالی بازار کسب‌وکارهای فناوری، در سال ۲۰۱۶ شاهد سربرآوردن افراد قدرتمندی در این حوزه بودیم. البته فراموش نکنیم که صحبت تنها از قدرتمند شدن در حوزه‌ی فناوری نیست چرا که تعدادی از میلیونرها و میلیاردهای بازار فناوری تاثیرات سیاسی گسترده‌ای داشتند و حتی تلاش کردند حرف‌ها و نظرات خود را به کرسی بنشانند.

همراه ما باشید تا با ۳۲ فرد قدرتمند حوزه‌ی فناوری آشنا شوید.

اسکات گوتری: مرد ابری مایکروسافت
مایکروسافت سرمایه‌گذاری بسیار گسترده‌ای روی محاسبات ابری کرده و آینده‌ روشی برای آن می‌بیند. با وجود سود ثابت محصولاتی مثل ویندوز و خانواده‌ی آفیس و البته کاهش بسیار جزئی فروش آنها، مایکرسافت به جای تصمیم به قدرتمند کردن هر چه بیشتر این محصولات ترجیح داده، تغییری بنیادین در نحوه‌ی ارائه محصولات خود ایجاد نماید.
همه‌ی این تغییرات موجب شده که اسکات گوتری که زمانی رهبر بخش محاسبات ابری مایکروسافت از جمله بستره‌ی ابری Azure و کسب‌وکارهای مدیریت ارتباط با مشتری دینامیک بود و هر دو رشد چشمگیری در سال ۲۰۱۶ داشتند، تبدیل به مهره‌ای ویژه و بسیار قدرتمند در این شرکت شود.
البته در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد قدرتمندتر شدن وی هم خواهیم بود. خرید ۲/۲۶ میلیارد دلاری سرویس LinkedIn تحت چتر حمایت گوتری قرار داشت و بدون شک از اطلاعات این سرویس در بستره‌ی مدیریت ارتباط با مشتری دینامیک این شرکت استفاده خواهند شد.
ورنر وگلز
ورنر وگلز: رهبر پروژه‌های ابری آمازون
خدمات تحت وب آمازون مدت‌های مدیدی است که بازار به سرعت در حال رشد محاسبات ابری را رهبری می‌کنند؛ بازاری که در آن شرکت‌های مختلف قدرت نامحدود محاسباتی را به ازای هر ثانیه استفاده به مشتریان می‌فروشند. در حال حاضر ارزش این بخش از خدمات آمازون ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده شده و سودآورترین بخش شرکت محسوب می‌شود.
بخش بسیار عظیمی از این موفقیت به خاطر وجود رهبری قدرتمند به نام ورنر وگلز است که همواره راه‌های مختلفی برای کاهش قیمت خدمات ابری آمازون پیدا کرده و البته به صورت پیوسته قابلیت‌های جدید و جذابی به آنهم هم اضافه می‌کنند به طوری که بسیاری از مشتریان شرکت اوراکل را رها کرده و از محصولات آمازون استفاده نمایند.
در حالی که آمازون به رهبری وگلز در حال گسترش خدمات ابری خود است، با ارائه این خدمات ابری بی‌نظیر فشار بسیار زیادی به رقبا وارد کرده و شرکت‌های نوپای دنیای IT را وادار کرده قیمت‌ خدمات خود را کاهش داده تا حرفی برای گفتن داشته باشند.

مایکل دل: رهبر یک امپراتوری بزرگ
در سال ۲۰۱۶ شرکت دل بالاخره موفق شد یکی از رقیبان بزرگ خود یعنی شرکت EMC را به قیمت ۶۷ میلیارد دلار خریداری کند؛ این قرارداد تا به امروز بزرگ‌ترین قرار داده منعقد شده در دنیای فناوری است.
این خرید باعث شد مایکل دل، موسس شرکت، تبدیل به رهبر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان شده و در برابر رقیبانی مثا خدمات تحت‌وب آمازون، خدمات آژور مایکروسافت و سایر بستره‌های ابرمحور، قد علم کند.

دمیس هاسابیس: رهبر پروژه‌ DeepMind گوگل
۲۰۱۶ سال بزرگی برای هوش مصنوعی بود و فعالان کوچک و بزرگ در حوزه‌ی فناوری به هر نحو تلاش می‌کردند نقشی در آن داشته باشند.
شاخص‌ترین فردی که تلاش‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام داد، دمیس هاسابیس، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران شرکت DeepMind بود که گوگل در سال ۲۰۱۴ آن را به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار خریده بود. دمیس یکی از نابغه‌های هوش مصنوعی است و عهده‌دار رهبری مجموعه‌ای از متخصصان این حوزه است.
این هاسابیس و تیم‌اش بودند که هوش مصنوعی AlphaGo که Go champion Lee Sedol را در سال ۲۰۱۶ شکست دادند. دستاوردهای بزرگ DeepMind موجب شده که همگان از این شرکت با عنوان یکی از قدرتمندترین بازیگران این حوزه یاد کرده که آینده‌ی این فناوری را متحول خواهد کرد.
الکس کارپ
الکس کارپ: تغییر دهنده‌ی بازی
شرکت Palantir با ارزشی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار شاید مرموزترین شرکت سیلیکون‌ولی باش که فناوری‌های داده‌ کاوی و لیست مشتریانش که بسیاری از آنها سازمان‌های دولتی هستند را مخفی نگه داشته است.
راه مدیر عامل این شرکت یعنی الکس کارپ به کاخ سفید باز است چرا که یکی از بنیانگذران شرکت Palantir و دوست صمیمی کارپ، پیتر تی‌یل، یکی از برجسته‌ترین حامیان ترامپ در سیلیکون‌ولی بود. وجود این ارتباط باعث شد که اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۶ از شرکت Palantir برای شرکت در یکی از نشست‌های فناوری حول محور فناوری، دعوت به عمل آید.
همه‌ی اینها در حالی اتفاق می‌افتد که کارپ ارتش امریکا را به خاطر انعقاد قراردادهای دفاعی سودمند به چالش کشیده به طوری که سایر شرکت‌های فعال حوزه‌ی فناوری می‌توانند از رویه‌ی این شرکت الگو گرفته و برای مطرح کردن خود از آن استفاده نمایند.

مورتی رندوچاهینتالا: مامور تغییر ۲۵ میلیون دلاری اینتل
مورتی رندوچاهینتالا، یکی از روسای قبلی شرکت کوالکام که در سال ۲۰۱۵ به اینتل ملحق شد، بعد از مدیر عامل این شرکت یعنی برایان کرزانیچ، شخص دوم شرکت محسوب می‌شود.
تقریبا هر کاری به غیر از حوزه‌ی پایگاه‌های داده، تحت مدیریت وی قرار دارد. ضمنا وی رهبری یکی از بزرگ‌ترین تعدیل نیروها در تاریخ شرکت را هم بر عهده داشت.
در سال ۲۰۱۵ یک بسته‌ی مالی ۲۵ میلیون دلاری در اختیار رندوچاهینتالا قرار گرفت تا به توسعه اینتل کمک کند. وی فرهنگ جدیدی را وارد اینتل کرد: افزایش جذب مدیران اجرایی خارج از شرکت. اینتل همواره با ارتقای کارمندان خود، پست‌های مهم مدیریتی شرکت را به آنها محول کرده اما بعد از ورود رندوچاهینتالا، تقریبا یک سوم از مدیران ارشد اینتل، از سایر شرکت‌ها جذب شده‌اند.

ساتیا نادلا: ایستاده در میدان
مدیر عامل فعلی مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا به خاطر تغییر و تحولات بنیادینی که در دوران پس از آیفون انجام داد، اعتبار بسیار زیادی کسب کرد. وی مایکروسافت را از شرکتی که دوست دارد همه رقبا را پشت‌ سر بگذارد به شرکتی تبدیل کرده که علاقه‌مند به همکاری با سایر شرکت‌های فناوری است.
در سال ۲۰۱۶ فلسفه نادلا به انتهای خود رسید چرا که خرید تاریخی ۲/۲۶ میلیارد دلاری LinkedIn دوستی دیرینه‌ی مایکروسافت به Salesforce را به خطر می‌انداخت، در حالی که شرکت را تحت فشار بسیار زیاد بازجویی قوانین از سوی اتحادیه اروپا قرار می‌داد.
با این وجود این قرارداد مثال بسیار خوبی در زمینه رویای نادلا برای پیشرفت هر چه بیشتر مایکروسافت است، جایی که داده‌هایی منبعی مثل LinkedIn بسیار مهم‌تر از اپلیکیشن‌هایی هستند که در حال استفاده از آنها هستید، خصوصا از زمانی که حرکت بین تلفن‌‌های هوشمند و کامپیوتر شخصی و تبلت‌ها بیش از پیش زیادتر شده است.
تا زمانی که نادلا فرصت استفاده از منابع مایکروسافت برای پیشبرد فلسفه‌ی خاص خود را دارد، می‌توان شاهد اتفاقات عجیب‌ و غریب در دنیای آی‌تی در سال‌های آتی باشیم.
dennis_woodside401
دنیس وودساید: آماده کردن دراپ‌باکس برای ورود به بورس
شاید همه دراپ‌باکس را با مدیر عامل‌اش یعنی درو هوستون بشناسند اما مدیر ارشد عملیاتی این شرکت یعنی دنیس وودساید عهده‌دار مسئولیت تمام عملیات‌های روزانه‌ی این شرکت استارت‌آپ ده میلیارد دلاری است.
دراپ‌باکس با نظارت موشکافانه‌ی وودساید، تصمیم‌های ویژه و خرج‌های دقیق‌‌اش موفق به سرایز کردن سود به سمت شرکت شده و تنوع بسیار گسترده‌ای به محصولات شرکت بخشیده است.
علی‌رغم برخی از مسائل و مشکلات جزئی به نظر می‌رسد دراپ‌باکس در مسیر صحیحی گام بر می‌دارد و حتی قرار است در سال جدید میلادی این شرکت وارد بازار بورس شود. اگر این شرکت موفق به ورود به بازار بورس و جلب نظر سهامداران شود، قدرت و اعتبار وودساید چند برابر بیشتر خواهد شد.

الکس کیپ‌من: جادوی تصاویر هولوگرافیک
هدست فوق‌پیشرفته‌ی هولولنز هنوز در اختیار مشتریان قرار نگرفته است اما رفته‌رفته شاهد فراهم شدن شرایط مطلوب برای تولید انبوه این محصول هستیم؛ هر چند مدتی است شاهد استفاده‌ از این هدست در بعضی صنایع‌ها و مشاغل هستیم.
متخصصان تعمیر آسانسور از هولولنز برای عیب‌یابی و تعمیر نقایص فنی بالابرها استفاده می‌کنند؛ کارگران کارخانجات هم استفاده از هولولنز را در دستور کار قرار داده تا از تمام کارهایی که در کارگاه‌های تولید انجام می‌شود، اطلاعات بهتری کسب نمایند.
رهبری پروژه‌ی بزرگ و جذاب هولولنز بر عهده‌ی کسی نیست جز الکس کیپ‌من. تکنیک واقعیت‌ مجازی که بعضا با نام واقعیت افزوده هم از آن یاد می‌شود، در آینده سهم بسیار بزرگی از بازار فناوری را در اختیار خواهد گرفت و قطعا کیپ‌من رهبر این تحول بزرگ خواهد بود. اگر چه این فناوری هنوز در دوران طفولیت به سر می‌برد اما هولولنز و سایر محصولات مشابه این فرصت را پیدا خواهند کرد که همه چیز را تغییر دهند.

دایان بریانت: رهبری مهم‌ترین پروژه اینتل
بازار کامپیوترهای شخصی آینده‌ی روشنی نخواهد داشت و اینتل مجبور شده تمرکز روی کسب‌وکار مبتنی بر پردازنده را تا حدودی کاهش داده و در عوض نگاهی به بازار رو به رشد پایگاه‌های داده داشته باشد.
در حال حاضر اینتل ۳۰ درصد از درآمد و نیمی از سود عملیاتی خود را از بخش پایگاه‌های داده کسب می‌کند، نشانه‌ی خوبی که ثابت می‌کند آینده‌ی این غول فناوری وابسته به رشد بخش پایگاه‌های داده است.
دایان بریانت رهبر بخش پایگاه‌های داده اینتل است یعنی رهبری درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلاری این شرکت. این امر موجب شده که وی تبدیل به یکی از مهم‌ترین افراد شرکت و یکی از مهم‌ترین رهبران زن در دنیای فناوری شود.
در سال ۲۰۱۶ کند شدن رشد کسب‌وکار پایگاه‌های داده اینتل بعضی از سرمایه‌گذاران وال‌استریت را نگران کرد. اما شکی نیست که اینتل روی رهبری بریانت برای متحول کردن این بخش از شرکت حساب ویژه‌ای باز کرده است.
p1-br370_oracle_p_20140918184120
لری الیسون: به دنبال قدرت
در سال ۲۰۱۶ لری الیسون، بنیانگذار اوراکل، بحث و جدل با دوست و البته رقیب دیرینه‌اش یعنی مارک بنیوف و شرکتش یعنی Salesforce را تا حدی کنار گذاشت و مبارزه‌ای جدی را با دشمنی جدید شروع کرد: خدمات تحت وب آمازون؛ یعنی سرویس‌های محاسبات ابری و بسیار سودآور امپراتوری آمازون.
در سال ۲۰۱۶ الیسون انرژی و زمان بسیار زیادی را صرف این موضوع کرد که دنیا را متقاعد کند که اوراکل، ارائه دهنده‌ی قدرتمندترین بستره‌ی محاسبات ابری است و نه آمازون. علی‌رغم منابع قابل توجه اوراکل، رهبری بازار توسط آمازون نشان می‌دهد که تلاش‌های الیسون به ضرر خودش تمام شده است.
هر چند الیسون با خرید شرکت NetSuite به مبلغ ۵/۳ میلیارد دلار سعی کرده جایگاه خود در بازار را بیشتر از همیشه تثبیت کند.

جف واینر: رهبری فروش
با خرید ۲/۲۶ میلیارد دلاری مایکروسافت، همه جا صحبت از این است که مدیر عامل LinkedIn یعنی جف واینر، عهده‌دار رهبری تیمی است که قرار است این شبکه‌ی اجتماعی را به مایکروسافت ملحق کند.
این امر نشان می‌دهد که مایکروسافت به واینر کاملا اعتماد داشته و شکی نیست بعد از خوابیدن گرد و غبارهای این معامله‌ی بزرگ، شاهد حضور پر رنگ‌تر واینر در مایکروسافت هم خواهیم بود: هر چه باشد معمولا خریدار است که رهبری تیم‌های انتقال را به عهده می‌گیرد و نه فروشنده، با این حال مایکروسافت روی واینر حساب باز کرده و همه‌چیز را به وی محول کرده است.
در عین حال LinkedIn همچنان به کار روی پروژه‌ی بزرگ خود ادامه خواهد داد. در سال ۲۰۱۶ واینر از برنامه‌ی خود برای تبدیل شبکه‌ی اجتماعی‌اش به یک ”مدرسه“ آنلاین به منظور آموزش مهارت‌های جدید در دنیای دیجیتال پرده برداشته بود.

مارک بنیوف: به دنبال تاثیرگذاری
مدیر عامل شرکت Salesforce، مارک بنیوف سال شلوغی را پشت سر گذاشت، از طرح و برنامه‌ی لغو شده برای خرید سرویس توئیتر و ریختن طرح دوستی با آمازون گرفته تا پایان دوستی با مایکروسافت و نبرد پیدا و پنهان با مربی خود یعنی لری الیسون، بنیانگذار اوراکل.
با این وجود شاید بزرگ‌ترین تاثیر بنیوف در سال ۲۰۱۶ فعالیت‌های اجتماعی وی بود که در آنها معاونت رئیس‌جمهور امریکا یعنی مایک پنس را به انتقاد گرفت و بحث و جدل‌های جدی با سیاستمدارانی که از قوانین تبعیض‌آمیز در سراسر کشور حمایت می‌کردند هم آغاز کرد.

جف لاوسون: ارسال مخفیانه پیامک برای همه
Twilio یکی از شرکت‌هایی است که مخفیانه اینترنت را اداره می‌کنند: خدمات این شرکت امکان ارسال پیامک یا برقرای تماس صوتی را برای اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها فراهم می‌کنند. بیشتر کاربرانی که از خدمات گوناگون شرکت‌های امریکایی استفاده می‌کنند در پشت پرده و ندانسته مشغول استفاده از خدمات این شرکت هم هستند.
مدیر عامل شرکت Twilio، جف لاوسون یکی از کهنه سربازان دنیای فناوری که سابقه فعالیت در خدمات تحت وب‌آمازون و شرکت StubHub را هم در پرونده دارد، با عرضه عمومی سهام شرکت در ماه ژوئن شاهد افزایش قابل توجه سود شرکت و محبوبیت آن شد. بعد از حرکت این شرکت، رقیبان دیگری مثل Nutanix و Apptio هم به پیروی از Twilio اقدام به عرضه سهام خود در بورس کردند.

استیون مولن‌کپف: کنار گذاشتن کلیشه‌‌ها
کوالکام، شرکت معروف سازنده پردازنده‌های ابزارهای سیار که بسیاری از تلفن‌های هوشمند اندرویدی از محصولات آن استفاده می‌کنند در سال ۲۰۱۶ به رهبری مدیر عامل‌اش، استیون مولن‌کپف حرکات بسیار بزرگی انجام داد.
در ماه اکتبر کوالکام با پرداخت ۴۷ میلیارد دلار، شرکت NXP که در زمینه‌ی تولید نیمه‌رساناها فعالیت می‌کند را خریداری کرد که موجب شد راه این شرکت برای ورود به بازار خودروهای هوشمند و همچنین ”اینترنت اشیا“ هموارتر شود.
در اوایل ماه دسامبر نیز مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز ۱۰ امکان اجرا روی پردازنده‌های ARM کوالکام را پیدا خواهد کرد؛ از معدود حرکاتی که مایکروسافت برای اجرای ویندوز روی پردازنده‌‌هایی غیر از محصولات اینتل انجام داد. این حرکت عواید بسیار زیادی برای مایکروسافت خواهد داشت و البته بازار تحت پوشش کوالکام را هم بیش از پیش گسترده‌ خواهد کرد.

تونی پرافت: تنوع بخشی به سیلیکون‌ولی
تونی پرافت در سال ۲۰۱۶ با دریافت عنوان مدیر ارشد برابری (Chief Equality Officer) در ماه سپتامبر، ارتقا شغلی جالبی پیدا کرد.
این عنوان شغلی جدید نشان از تلاش گسترده شرکت Salesforce در راستای صیانت از برابری شغلی و حمایت از تنوع ملیتی در دنیای فناوری است. تونی پرافت که قبلا از مدیران اجرایی بخش بازاریابی مایکروسافت بوده، رهبری پرداخت برابر، استفاده از توان همه‌ی افراد شرکت صرفنظر از رنگ پوست و ملیت و همچنین فعالیت اجتماعی شرکت را بر عهده گرفته است.
شاید استخدام پرافت و اعطای چنین پستی به او سایر شرکت‌های دره‌ی سیلیکون را ترغیب کند ارزش بیشتری برای برابری نیروی کار قائل شده و مشکل ریشه‌ای عدم علاقه به تنوع ملیتی این صنعت را بالاخره مرتفع نمایند.

بایرون دیتر: رهبر برجسته خدمات ابری
فعالان حوزه‌ی آی‌تی با تلاش‌های بایرون دیتر در صنعت خدمات ابری با انتشار گزارشات متعدد و برجسته‌ای مثل State of the Cloud Report یا سند معروف ”۱۰ قانون محاسبات ابری“، به خوبی آشنا هستند.
اما دیتر از مدت‌ها پیش با سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی مثل باکس، شاپیفای و Instructure، موفقیت خود را تضمین کرده بود.
در سال ۲۰۱۶ دیتر دوباره خود را ثابت کرد یعنی زمانی که Twilio، شرکتی که وی از همان ابتدای شروع کرد از آن حمایت کرده بود با ورود به بازار بورس، شاهد موفقیت گسترده‌ای بود و ارزش آن چند برابر شد.
و البته وی روی شرکت‌های کمتر شناخته‌ شده‌ای مثل Send Grid، Adaptive Insights و Gainsight هم سرمایه‌گذاری کرده و مطمئن است که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد موفقیت آنها خواهد بود.

جف ایملت: غول صنعتی گذشته، شرکت نرم‌افزاری موفق امروز
جف ایملت عهده‌دار ماموریت بزرگ تبدیل غول صنعتی جنرال الکتریک به یک شرکت نرم‌افزاری بزرگ شده است.
در مرکز برنامه‌های وی استراتژی خاصی قرار گرفته که وی با نام ”اینترنت صنعتی“ از آن یاد می‌کند. هدف از آن سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار و فناوری‌های مختلف در حوزه‌های صنعتی مثل انرژی و حمل‌ونقل و کسب سودی معادل ۱۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ است.
شرکت جنرال الکتریک سال گذشته به عنوان بخشی از این برنامه قسمت جدیدی به نام GE Digital را راه‌اندازی کرد و دفتر جدیدی در سیلیکون‌ولی راه‌اندازی کرد که در حال حاضر ۱۷۰۰ کارمند دارد. جنرال الکتریک در ماه نوامبر اعلام کرد که کسب‌وکار نرم‌افزاری و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات روی غلطک افتاده و شرکت سودی ۶ میلیارد دلاری کسب کرده است.
ایملت اگر مطمئن شود که سرمایه‌گذاری‌های احتمالی‌اش منجر به رشد بیشتر شرکت شوند از خرج کردن منابع مالی هراسی ندارد: به همین خاطر این شرکت در سال ۲۰۱۶ شرکت ServiceMax، فعال در زمینه‌ی مدیریت خدمات میدانی را به ارزش ۹۱۵ میلیارد دلار خریداری نمود.

هیراج پاندی: ممکن کردن ناممکن
Nutanix، ارائه دهنده‌ی سخت‌افزارهایی بسیار مقرون به صرفه و نرم‌افزارهایی حرفه‌ای برای پایگاه‌های داده‌، در سال ۲۰۱۴ ارزشی معادل ۲ میلیارد دلار پیدا کرد.
مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران شرکت، هیراج پاندی که از سهام‌داران اصلی Nutanix هم محسوب می‌شود، حدود ۱۴ میلیون دلار از سهام خود را بین کارمندان توزیع کرد تا از خروج احتمالی آنها در زمان ورود شرکت به بازار بورس جلوگیری کند.
حال پاندی مشغول تماشای موفقیت شرکت است. بعد از نشستن گرد و غبارهای اولیه و نرمال شدن قیمت سهام شرکت بعد از افزایش قابل توجهی که به خاطر ورود به بازار بورس پیدا کرده بودند، ارزش فعلی Nutanix حدود ۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

جان و پاتریک کولیسن: ساده‌تر کردن پروسه پرداخت آنلاین
در اواخر ماه نوامبر، Stripe، شرکتی که پروسه پرداخت‌های آنلاین مالی را برای کسب‌وکارها تسهیل می‌کند، ارزشی معادل ۲/۹ میلیارد دلار کسب کرد و تبدیل به با ارزش‌ترین شرکت استارت‌آپی فعال در زمینه پرداخت‌های مالی کرد.
دو برادر ایرلندی یعنی جان و پاتریک کولیسن موسسان این شرکت نوپا هستند که با تاسیس این شرکت، وارد لیست جوان‌ترین میلیاردهای ایرلندی هم شده‌‌اند.
در اوایل سال گذشته میلادی این شرکت پروژه Atlas را معرفی کرد؛ برنامه‌ای که به کارآفرینان سراسر دنیا کمک می‌کند کسب‌وکارهای اینترنتی خود را راحت‌تر راه‌اندازی نمایند. Stripe Radar هم ابزار ضد کلاهبرداری شرکت است که برای شرکت‌های بزرگ طراحی شده است.
با افزایش روز افزون حجم مبادلات آنلاین باید منتظر خبرهای بیشتر و مهم‌تری از شرکت Stripe باشیم.

تری می‌یرسون: رئیس ویندوز
سسیتم‌عامل ویندوز با چالش‌های متعددی روبه‌روست و با رواج گسترده ابزارهای سیار و اقبال کاربران به تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، بیم آن می‌رود که رفته‌رفته شاهد کمرنگ‌تر شدن حضور آن در دنیای فناوری باشیم.
همه این اتفاقات باعث شده که مایکروسافت حساب‌ ویژه‌ای روی تری می‌یرسون باز کند. فارغ از تمام اتفاقاتی که در دنیای فناوری رخ دهد، ماموریت مهم‌ وی زنده‌ نگه داشتن ویندوز و ترغیب هر چه بیشتر کاربران به استفاده از آن است.
در حالی که مایکروسافت تا چندی دیگر از Surface Studio PC رونمایی خواهد کرد و شاهد عرضه ویندوز برای پردازنده‌های ARM هم خواهیم بود، می‌یرسون و تیم‌اش در حال تلاش شبانه‌روزی برای اضافه کردن ویژگی‌های جدید به پرچمدار مایکروسافت و افزایش محبوبیت در سراسر دنیا هستند.

مگ ویتمن: بازی در زمین سیاست
مگ ویتمن در حال حاضر رهبر شرکت بزرگ HP، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان و از منتقدان اصلی رقیب بزرگ خود یعنی شرکت Dell است.
البته ویتمن در سال ۲۰۱۶ به خاطر حرکات سیاسی‌اش بیش از پیش در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود. وی که از جمهوری‌خواهان قدیمی محسوب می‌شود در طی رقابت‌های انتخاباتی امریکا، سوگند طرفداری از هیلاری کلینتون را یاد کرده بود.
وی در یکی از اظهارنظرهای جنجالی، دونالد ترامپ را با دیکتاتورهایی مثل موسولینی و هیتلر مقایسه کرده بود هر چند بعد از پیروی ترامپ، اعلام کرد که بهتر است همه برای پیشبرد اهداف امریکا، متحد باشند.

دایان گرین: هوشمند‌تر کردن کسب‌وکار گوگل
در سال ۲۰۱۶ دایان گرین، استراتژی ویژه‌ی خود برای ارتقای کسب‌وکار خدمات ابری گوگل را به کار گرفت.
وی با انجام حرکاتی مثل استخدام متخصصان هوش مصنوعی از شرکت Snapcaht و خرید شرکت Apigee به مبلغ ۶۲۵ میلیارد دلار، گرین نشان می‌دهد که گوگل به دنبال کسب قدرت در بازار خدمات محاسبات ابری است و مایل است مایکروسافت و آمازون را در این جنگ ابری شکست دهد.
ظاهرا شرکت‌های بزرگی از جمله Paypal در حال مذاکراتی به‌منظور انتقال سرورهای خود به خدمات ابری شرکت گوگل هستند و این طور که معلوم است در آینده‌ای نزدیک تلاش‌های گرین به ثمر خواهند نشست و شاهد تبدیل شدن گوگل به یکه‌تاز میدان‌ خدمات ابری خواهیم بود.

جی پاریخ: متخصص یکپارچه‌سازی
در حال حاضر فیس‌بوک در حوزه سخت‌افزارهای سازمانی حرفی برای گفتن ندارد اما بعید نیست همین روزها شاهد اخبار جدیدی در این زمینه از سوی این شرکت باشیم.
جی پاریخ عهده‌دار ریاست زیرساخت این شرکت است و تا چندی دیگر شاهد عرضه‌ی خلاقیت‌های این شرکت در حوزه طراحی پایگاه‌های داده خواهیم بود.
بعد از تحولی که فیس‌بوک طی چند سال گذشته در صنعت چند میلیارد دلاری تجهیزات پایگاه داده ایجاد کرد، این شرکت در سال ۲۰۱۶ بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری تجهیزات ارتباطی را هدف قرار داد. ضمنا سال گذشته تیم پاریخ از یک سوئیچ جدید شبکه‌ی نوری رونمایی کرد که در زمینه‌ی سرعت و بهره‌وری، عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با محصولات شرکت‌های سیسکو و جونیپر دارد.
از دیدگاه فیس‌بوک همه‌ی این دستاوردها، اتصال مردم جهان به اینترنت و ارتباط با یکدیگر را آسان‌تر خواهند کرد. اما این تلاش‌ها موجب شده که شعله‌ی حسادت شرکت‌های قدیمی حوزه‌ی فناوری روشن شده و عزم خود را برای رقابت‌ جدی‌تر با این شرکت جزم کنند.

ژاکلین رسس: سرمایه‌گذار اصلی شرکت Square
شرکت Square Capital که در زمینه‌ی خدمات مالی و پرداخت‌های سیار فعالیت می‌کند با استخدام ژاکلین رسس، مدیر ارشد توسعه قبلی شرکت یاهو، گام‌های محکمی برای پیشبرد اهداف آتی خود برداشته است.
اگر چه سود شرکت Square Capital در مقایسه با سایر کسب‌وکارها اندک است اما بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند به خاطر وجود مدل تجاری کم‌ هزینه و بسیار مقرون به صرفه، در آینده‌ای نزدیک شاهد تاثیرگذاری بیشتر این شرکت خواهیم بود. در اوخر سال ۲۰۱۶ این شرکت گزارشی مبنی بر پرداخت ۲۰۸ میلیون دلار وام به شرکت‌های نوپا منتشر کرد که در مقایسه با سال گذشته، رشدی ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.
ژاکلین رسس علاوه بر مدیریت شرکت، ریاست بخش منابع انسانی را هم بر عهده‌ دارد و به این ترتیب تبدیل به یکی از مدیران اجرایی بسیار مهم Square Capital شده است.

اندی جسی: فرمانروای محاسبات ابری
اندی جس بعد از جف بزوس، موسس آمازون، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین فرد شرکت به شمار می‌رود.
به هر حال ریاست خدمات ابری آمازون با سود سالانه‌ی ۱۲ میلیارد دلاری، کاری نیست که از عهده‌ی هر کسی برآید. خدمات ابری آمازون در حال حاضر رشد بسیار سریعی داشته و سودآورترین بخش شرکت محسوب شده و تا به این لحظه رهبری خدمات ابری جهان را در اختیار گرفته است.
جسی اگر چه کم حرف است اما قطعا بدون رهبری وی، آمازون نمی‌توانست به چنین موفقیتی در حوزه‌ی خدمات ابری دست پیدا کند.

استیوارت باترفیلد: هدایت Slack
استیوارت باترفیلد حرکات جسورانه‌ی خود در سال ۲۰۱۶ را ادامه داد و موفق به جذب سرمایه‌های مالی متعددی شد که روی هم رفته ارزش شرکت Slack را به ۸/۳ میلیارد دلار رساند.
این دستاورد بزرگ در کمتر از سه سال محقق شد و هیچ کس چنین رشد دیوانه‌واری را برای این Slack متصور نمی‌شد: در حال حاضر این شرکت ۴ میلیون کاربر روزانه فعال دارد و تابستان گذشته موفق به کسب سودی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار شد.
باترفیلد یکی از باتجربه‌ترین و محبوب‌ترین متخصصان سیلیکون‌ولی محسوب می‌شود. البته این شرکت در سال ۲۰۱۷ شاهد ظهور رقبای جدیدی خواهد بود ولی با مدیریت قدرتمند باترفیلد بعید است مشکل خاص برای Slack ایجاد شود.

آرون لوی: قدرت هدف‌گذاری صحیح
دو سال از عرضه‌ی عمومی سهام شرکت باکس می‌گذرد و مدیر عامل این شرکت، آرون لوی ثابت کرد که بسیاری از منتقدان درباره‌ی و شرکت‌اش تصورات اشتباهی داشته‌اند.
در سال ۲۰۱۶ باکس برای اولین بار موفقیت به کسب سود ۱۰۰ میلیون دلاری شد و انتظار می‌رود سود سالانه این شرکت به ۴۰۰ میلیون دلار برسد. این شرکت تا به حال چندین بار موفقیت‌هایی فراتر از انتظار را کسب کرده و با توقف سرمایه‌گذاری‌های اضافی در پاره‌ای از بخش‌ها، موفق به حفظ سرمایه و حتی سودآوری هم بوده است.
اگر چه سهام باکس هنوز آن چنان که باید و شاید ارزش شایسته‌ی خود را پیدا نکرده‌اند اما لوی با حرکات غافلگیرانه‌ای که انجام می‌دهد ثابت کرده یکی از باهوش‌ترین رهبران حوزه‌ی خدمات ابری است.

ریچاد ساشر: متخصص هوشمند‌سازی نرم‌افزارها
ریچارد ساشر در سال ۲۰۱۶ بعد از خرید شرکت استارت‌آپی‌اش یعنی MetaMind توسط Salesforce به قیمت ۳۰ میلیون دلار، ریاست یکی از پست‌های بسیار عالی این شرکت را بر عهده گرفت.
Saleforce از وی با عنوان رئیس دانشمندان یاد می‌کند و وظیفه‌ی وی مدیریت صدها دانشمند داده‌ و همچنین رهبری محصول جدیدی به نام ”انیشتین“ را هم به او محول کرده است. با تمرکز هر چه بیشتر Salesforce به هوش مصنوعی، ساشر روز به روز شاهد گسترده‌تر شدن تاثیر فعالیت‌های خود در شرکت خواهد بود.
ساشر حتی قبل از ملحق شدن به Salesforce، یکی از برجسته‌ترین دانشمندان هوش مصنوعی به شمار می‌رفت. وی همچنان در دانشگاه استنفورد، جایی که مدرک دکترای خود را از ان اخذ کرده، به آموزش دانشجویان هم ادامه می‌دهد.

جیسون لمکین: جد خدمات نرم‌افزار در قالب سرویس (SaaS)
جیسون لمکین هم در فضای نرم‌افزارهای ابری با ارائه مدل نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) برای خود عنوان بزرگی دست و پا کرد. وی با اشتراک دانش گسترده خود در این زمینه با پست‌های وبلاگی و برگزاری رویدادهای مختلف، مفتخر به دریافت عنوان پدر SaaS شد.
در شرکت وی به نام SaaStr.com شاهد پست مطالب ساده تا برگزاری رویدادهای بزرگ در زمینه‌ی آموزش کسب‌وکار مرتبط با این حوزه هستیم. وی در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب ۷۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی شرکت خود شد.
هر کسی که دستی در حوزه خدمات نرم‌افزاری مبتنی بر ابر دارد مشتاقانه پست‌های وبلاگی لمکین در وب‌سایتش را دنبال می‌کند و نشست‌های سالانه‌ی وی یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین گردهمایی‌های بزرگان این حوزه محسوب می‌شوند.

جان سومورجای: مشوق سرمایه‌گذاری‌های ۵ میلیارد دلاری Salesforce
۲۰۱۶ سال عجیبی برای Salesforce بود و این شرکت به سرعت در حال خرید شرکت‌های مختلفی بود و حدود ۵ میلیارد برای این مهم خرج کرد.
اگر چه تصمیم‌گیری نهایی برای این خریدها توسط مدیر عامل شرکت، مارک بنیوف، انجام شده اما این جان سومورجای، مدیر توسعه شرکت بوده که پیشنهاد خرید این شرکت‌ها را مطرح کرده است. وی مسئولیت سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز Salesforce را هم بر عهده‌ دارد.
از ظواهر امر پیداست که سومورجای امسال هم سال شلوغی را پیش رود دارد و در صورت موفقیت سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز وی، شاهد قدرتمند شدن هر چه بیشتر وی خواهیم بود.

اپریل آندروود: تبدیل Slack به یک بستره
شاید یکی از بزرگترین نقاط قوت Slack اپلیکشین پیام‌رسانی بسیار عالی آن باشد اما هدف اصلی این شرکت تبدیل شدن به بستره‌ای یکپارچه و قدرتمند در زمینه‌ی انجام کارهای مرتبط با چرخه‌های کاری و امور کسب‌وکارهاست.
تحقق این هدف بر عهده اپریل آندروود که سال گذشته از توئیتر به این شرکت مهاجرت کرد، گذاشته شده است.
اواخر سال گذشته آندروود به Slack کمک کرد سرمایه‌ای ۸۰ میلیون دلاری برای پروژه‌ای جدید جذب نماید و تلاش‌های وی موجب شده که بیش از ۶ میلیون اپلیکیشن روی بستره این شرکت نصب شوند. حال پروژه بزرگ بعدی او ساخت نسخه‌ی سازمانی Slack است؛ پروژه‌ای که کار روی آن از ۳ سال قبل شروع شده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *