قطع دسترسی ۳۶ درصد آمریکایی ها به آب تا سال ۲۰۲۱

قطع دسترسی ۳۶ درصد آمریکایی ها به آب تا سال ۲۰۲۱
  • 1395/10/30
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اگر هزینه آب با همین سرعت افزایش یابد، تا پنج سال آینده تعداد خانوارهای آمریکایی که توانایی پرداخت بهای آب را ندارند، سه برابر خواهد شد.

گویا آی تی – از سال ۲۰۱۰، بهای آب در ایالات متحده ۴۱ درصد افزایش یافته است. با ادامه‌ی این روند، طبق پیش بینی یکی از محققان دانشگاه ایالت میشیگان، در پنج سال آینده، تعداد خانوارهای آمریکایی که قادر به پرداخت بهای آب نیستند، ۳ برابر خواهد شد. به عبارت دیگر، شاید در سال ۲۰۲۱، ۳۶ درصد از کل خانوار‌های آمریکایی از عهده‌ی پرداخت هزینه‌ی آب برنیایند.

به توصیه‌ی ‌سازمان حفاظت محیط زیست (EPA) ، هزینه‌ی ارائه خدمات مربوط به آب و فاضلاب به یک خانوار، نباید بیش از ۴٫۵ درصد درآمد آن خانوار باشد. در حال حاضر، هزینه های قریب به ۱۳٫۸ میلیون خانوار آمریکایی یا ۱۱٫۹ درصد از کل خانوار‌ها از این رقم گذشته و احتمالا آنها دیگر از پس هزینه‌های آب برنمی آیند. این امر بسیار نگران‌کننده است و شاید اوضاع بدتر هم بشود. نزدیک ۴۰٫۹ میلیون خانوار تا ۵ سال آینده به این وضعیت می‌رسند. البته افراد فقیر آسیب پذیرترند.
به گفته‌ی الیزابت مک، استادیار دانشکده جغرافیای دانشگاه میشیگان که این تحلیل ها را انجام داده است، “در شهرهای سراسر آمریکا، توانایی پرداخت هزینه‌ی آب روز به روز به موضوع مهم‌تری تبدیل می‌شود.”

چندین عامل باعث چهش بهای آب شده‌اند؛ از افزایش سن زیرساخت‌ها گرفته تا تغییرات آب و هوایی و کاهش جمعیت مناطق شهری. یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده، زیر ساخت‌ها هستند که در مورد بسیاری از شهرها‌‌ی کشور صدق می‌کند و از زمان جنگ جهانی دوم همچنان ادامه دارد. مک می‌گوید: تعمیر اساسی آنها طی ۲۰ سال آینده ۱ تریلیون دلار هزینه خواهد داشت. عامل مهم دیگر تغییرات آب و هواست که می توان در مورد اهالی کالیفرنیا آن را مهم برشمرد. البته در این مورد جز اینکه سعی کنیم آلاینده ها را کاهش دهیم، کار دیگری از دست ما بر نمی آید. اما به گفته کارشناسان، با بهبود امکانات مربوط به آب و فاضلاب، آثار مخرب تغییرات آب و هوایی کاهش می یابند. به این منظور، تا سال ۲۰۵۰، ۳۶ میلیارد دلار دیگر هم باید به هزینه های برآورد شده قبلی اضافه کنیم.

به گفته ی مک، “آب، حق اساسی همه‌ی انسان‌هاست. با این حال تعداد روز افزونی از مردم آمریکا و جهان هر روز با موانعی برای دسترسی به آب تمیز و ارزان مواجه می‌شوند.”
مک اعتقاد دارد “امید است که آگاهی نسبت به این مسئله در جهان افزایش یافته، بر جدیت آن تاکید شود. این معضل، مختص مردم کشورهای در حال توسعه نیست”.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *