قمار ۳٫۷ میلیارد دلاری سیسکو برای خرید شرکت AppDynamics

قمار ۳٫۷ میلیارد دلاری سیسکو برای خرید شرکت AppDynamics
  • 1395/11/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

آیا هزینه کردن این مبلغ هنگفت از سوی سیسکو برای تصاحب یک تکنولوژی جدید منطقی است؟سیسکو در آستانه‌ی عرضه‌ی عمومی اولیه (IPO)، یعنی اولین فروش سهام شرکت به سهام‌داران، در صدد خرید شرکت استارت‌آپی AppDynamics، فعال در زمینه‌ی طراحی ابزارهای مختلف برای مدیریت عملکرد برنامه‌ها (APM) به قیمت ۳٫۷ میلیارد دلار است.

گویا آی تی – AppDynamics اخیرا ۱٫۹میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود و حال صرف هزینه‌ای ۳٫۷ میلیارد دلاری از سوی سیسکو برای خرید این شرکت حرکتی بسیار جسورانه به نظر می‌رسد.
انتظار می‌رود قرارداد خرید تا پایان سال جاری میلادی نهایی شود. AppDynamics تبدیل به یک واحد کسب‌وکار نرم‌افزاری جدید خواهد شد و گزارش فعالیت‌های خود را در اختیار ”رووان ترولوپ“، معاون ارشد و مدیر اجرایی بخش اینترنت اشیاء (IoT) و کسب‌وکار نرم‌افزاری شرکت، قرار خواهد داد.
AppDynamics رقبایی مثل شرکت‌های New Relic و Dynatrace و همچنین بسته‌های کامل مدیریت عملکرد برنامه‌ها مثل محصولات شرکت CA Technologies و BMC دارد. اگر چه گاهی اوقات از شرکت Splunk به عنوان رقیب اصلی AppDynamics نام برده می‌شود اما در عمل بسیاری از مشتریان از این دو محصول در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند چرا که Splunk در زمینه‌ی تجزیه‌ و تحلیل فایل‌های ثبت وقایع (log) عملکرد قابل قبول‌تری دارد.
AppDynamics در اطلاعیه‌ی عرضه‌ی عمومی اولیه (IPO) تلاش بسیار زیادی کرده که رویکرد خود و روش نامطلوب ابزارهای مدیریت IT و مانیتورینگ قدیمی‌ را به خوبی نشان دهد:
”مجموعه‌ی یکپارچه‌ی برنامه‌های ما مواردی مثل عملکرد نرم‌افزارها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و حتی کدهایی که برای طراحی آن استفاده شده را بررسی کرده و به طور خودکار آنها را با «تراکنش‌های تجاری» مثل این موارد مرتبط می‌کند: رزرو یک پرواز در یک مرورگر وب، انتقال پول توسط یک ابزار سیار، دریافت مسیرها توسط سیستم راهبری خودرو و یا حتی پیدا کردن اجناس فیزیکی در یک سیستم موجودی انبار.
اطلاعات لحظه‌ای درباره‌ی عملکرد این تراکنش‌های تجاری امکان درک واقعی تجربیات کاربر نهایی، فعالیت‌های مورد نیاز برای بهبود روند کار و خروجی‌های کسب‌وکار مرتبط با آنها را در اختیار مشتریان ما قرار می‌دهد.
محصولات قدیمی اغلب منابع زیادی مصرف کرده، قیمت بسیار بالایی داشته و معمولا با کاربردهای مدرن نرم‌افزاری و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مثل خدمات ابری و راهکارهای ترکیبی، محیط‌های نرم‌افزاری تولید اولیه و سرویس‌های میکرو سازگار نیستند.“
امکان استفاده از محصولات AppDynamics به شکل نصب درون سازمانی، ابرهای عمومی مثل سرویس آژور مایکروسافت و خدمات وب آمازون و نصب ترکیبی وجود دارد. این شرکت سازمان‌های متوسط و بزرگ را هدف قرار داده و دارای ۲۰۰۰ مشتری در ۵۰ کشور جهان است. به نظر می‌رسد بازار قابل گسترش محصولات این شرکت ارزشی ۱۲ میلیارد دلاری داشته باشد.
AppDynamics هم مثل اکثر شرکت‌های استارت‌آپی ضرر و زیان‌های زیادی را تجربه کرده و در یک برهه زمانی با یک کسری ۴۴۷ میلیون دلاری مواجه بوده است. اما بعدها این شرکت یک رشد مداوم را شروع کرده و به سوددهی ۱۵۸٫۴میلیون دلاری رسیده که این رقم نشان‌دهنده‌ی رشد ۵۴ درصدی سالیانه است.
شاید این رشد چشمگیر که AppDynamics به تنهایی نمی‌تواند آن را ادامه دهد، دلیل اصلی سیسکو برای صرف هزینه‌ای سنگین برای خرید این شرکت باشد. با رفتن این شرکت به زیر چتر سیسکو و استفاده از پتانسیل‌های این شرکت نه تنها موجب افزایش شمار مشتریان AppDynamics خواهد شد بلکه موجب کاهش قابل ملاحظه‌ی هزینه‌های متحمل شده برای فروش محصولات هم خواهد شد.
”هولگر مولر“ از تحلیلگران ارشد موسسه‌ی تحقیقاتی Constellation Research در این رابطه می‌گوید: ” روی هم رفته جهش برای خرید AppDynamics حرکتی به جا و حساب شده و البته کاملا ضروری برای سیسکو بود. به استثنا شرکت‌های بزرگی که خود توان ساخت نرم‌افزارهای موردنیازشان را دارند، نیاز به ابزارهای مدیریت مدیریت عملکرد برنامه‌ها، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.“
مولر اضافه می‌کند که سیسکو در مسیر تلاش برای تغییر از شرکتی صرفا فعال در زمینه‌ی محصولات شبکه و تبدیل شدن به شرکتی که قادر به مرتفع کردن تمام احتیاجات سازمان‌های بزرگ است، نیازمند نوآوری و خلق راه‌های جدید برای کسب سود است. ”اما این کار باید به صورت مستمر انجام شده و سیسکو باید نشان دهد شرکت‌های خریداری شده قابلیت رشد داشته و قطعات پازل این شرکت را کامل خواهند کرد.“
”اندی مال‌هلند“، یکی دیگر از تحلیلگران ارشد موسسه Constellation Reasearch معتقد است خرید AppDynamics در نگاه اول حرکتی منطقی به نظر می‌رسد که توانایی‌هایی اصلی سیسکو را توسعه خواهد داد، هر چند هزینه‌ی صرف شده برای آن تا حدودی غیرمنطقی به نظر می‌رسد. ”شاید دفاعیه‌ی قابل قبول برای صرف این هزینه‌ی هنگفت این باشد که فعالیت AppDynamics حول ایجاد شبکه‌ی جدیدی از میلیون‌ها ابزار و اپلیکیشن است که پیوسته در میان مجموعه‌ای از خدمات دیجیتال پیوسته در حرکت‌اند. زیرساخت جدید اینترنت اشیاء/اپلیکیشن‌ها/خدمات ابری ذاتا شبکه‌ای از تعداد بسیار زیادی المان‌های مختلف است که به صورت پیوسته با یکدیگر ارتباط داشته و در یک الگوی متغیر از ”خروجی‌ها“ با هم یکپارچه می‌شوند؛ این مساله موجب تغییر رویکرد در مدیریت شبکه خواهد شد و AppDynamics در این زمینه توانایی‌های بسیار زیادی دارد.“
وی در پایان اضافه می‌کند: ”سیسکو در مسیر محقق کردن استراتژی خود در زمینه‌ی تبدیل شدن به شبکه‌ی تعاملات با ارزش بالا، به توانایی‌های AppDynamics نیاز دارد؛ ضمنا زیرکی سیسکو برای جلوگیری از ارتباط AppDynamics با رقبای اصلی‌اش را هم نباید از قلم انداخت.“

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *