بازاریابی افراد تاثیرگذار چه هست و چه نیست؟

بازاریابی افراد تاثیرگذار چه هست و چه نیست؟
  • 1395/11/15
  • مهدی پیوندی
  • 0

مدتی است که بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار بر سر زبان ها افتاده است. این نوع از بازاریابی جایگزینی برای بازاریابی های رسانه اجتماعی و محتوایی نیست، چرا که بدون آنها اساسا نمی تواند وجود داشته باشد. اگر به تازگی با بازاریابی افراد تاثیرگذار آشنا شده اید و دقیقا نمی دانید چیست (و چه نیست)، به جای درستی مراجعه کرده اید.

 

بازاریابی افراد تاثیرگذار چیست؟

در ابتدایی ترین حالت، بازاریابی افراد تاثیرگذار مانند آمیزه ای از ابزارهای بازاریابی قدیمی و مدرن است؛ تایید یک فرد مشهور را بر می دارد و در یک کمپین بازاریابی محتوا-محور مدرن قرار می دهد. تفاوت اصلی در این است که معمولا نتیجه این کمپین، ایجاد همکاری بین برند و فرد تاثیرگذار خواهد بود.

افراد تاثیرگذار بر خلاف افراد مشهور می توانند هرجایی و هرکسی باشند. چیزی که آنها را تاثیرگذار می کند، تعداد زیاد دنبال کنندگانشان در اینترنت و رسانه های اجتماعی است. یک فرد تاثیرگذار می تواند یک عکاس مُد پرطرفدار در اینستاگرام، یک وبلاگ نویس محبوب در حوزه امنیت که مطالب خود را توییت می کند، یا یک مدیر بازاریابی معتبر در لینکدین باشد. در هر حوزه ای افراد تاثیرگذار وجود دارند، شما تنها باید آنها را پیدا کنید. وجه مشخصه آشکار آنها صدها هزار (یا میلیون ها) دنبال کننده آنهاست و همین، مخاطب هدفی است که شما به دنبالش هستید.

 

بایدها

به رویکرد خود در بازاریابی افراد تاثیرگذار به دقت توجه کنید:

  • منظم باشید، یک راهبرد تهیه کنید، برنامه ریزی و بودجه بندی داشته باشید، برای تحقیق وقت بگذارید؛
  • صبور باشید و انسانی برخورد کنید – رفتار شما باید به صورت مردم با مردم، و نه شرکت با شرکت باشد.

زمان بندی داشته باشید:

  • آیا فرد تاثیرگذار، تماس ها یا خبرنامه های روزانه، ماهانه یا فصلی را ترجیح می دهد یا برنامه دیگری دارد؟
  • برنامه خود را با زمان بندی روابط عمومی (PR) و انتشار محصول تان یکپارچه کنید.
  • از طرف مدیران کلیدی ایمیل ارسال کنید. برنامه سفر برای آنها تنظیم کرده و برای ملاقات های چهره به چهره برنامه ریزی کنید.

 

بازاریابی افراد تاثیرگذار چه چیزی نیست؟

بازاریابی افراد تاثیرگذار فقط پیداکردن فردی که مخاطب دارد و پیشنهاد پول برای اینکه از شما تعریف کند نیست. این کار افراد مشهور است. افراد تاثیرگذار افرادی هستند که برای ساختن برند خود و جذب مخاطب وقت صرف کرده اند، لذا به طور طبیعی از شهرت و اعتمادی که از سوی مردم کسب کرده اند محافظت می کنند. آنها افرادی هستند که با صبر و تمرکز، دنبال کننده طبیعی (Organic follower) به دست آورده و در رسانه های اجتماعی به موفقیت رسیده اند. چنین افرادی به دنبال دریافت سریع پول و اتمام کار نیستند. اساسا بازاریابی افراد تاثیرگذار با یک پرداخت سریع انجام نشده و به اتمام نمی رسد، بلکه همانند بازاریابی های رسانه اجتماعی و محتوایی، یک روند آهسته و پیوسته است. در این بازاریابی، کمپین شما محصولات یا خدماتتان را مستقیما در معرض فروش قرار نمی دهد. کار بازاریابی افراد تاثیرگذار این است که اقتدار، اعتبار و رهبری فکری شما در حوزه فعالیت تان را در معرض نمایش بگذارد. در واقع باید مترادف آنچه ارائه می کنید بشوید، درست مانند زیراکس یا کلینکس که جایگزین فتوکپی و دستمال کاغذی شدند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی یک روند آهسته برای جذب مخاطبانی است که وفادار بوده و با شما تعامل خواهند داشت. ممکن است تصور کنید که همکاری با یک فرد تاثیرگذار راه آسانی برای راه یافتن به قلب و ذهن دنبال کنندگان او و به تبع آن، جذب سریع آنها است. متاسفانه هیچ چیز اینقدر ساده نیست. برای همکاری با یک فرد تاثیرگذار، نخست باید اعتماد و احترام او را نسبت به خود و محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید جلب کنید.

 

نبایدها

  • کلی گویی در رویکرد پیداکردن و استفاده از افراد تاثیرگذار مختلف: یک رویکرد برای همه افراد تاثیرگذار مناسب نخواهد بود: رویکرد خود را دقیقا متناسب با همان فرد تاثیرگذار خاصی تنظیم کنید که با او به همکاری می پردازید؛
  • توجه به پرطرفدار بودن فرد تاثیرگذار به عنوان اصلی ترین شاخص: تاثیر فقط به معنی داشتن طرفداران متعدد نیست. به یاد داشته باشید که هدف شما استخراج یک عمل خاص از مشتریان تان است و لذا طرفداران فرد تاثیرگذار باید شاخصه هایی متناسب با شما داشته باشند.

 

یک قانون ساده را در ذهن داشته باشید: بازاریابی افراد تاثیرگذار، بازاریابی برای جذب افراد تاثیرگذار است. بازاریابی افراد تاثیرگذار به ما می گوید که به جای اینکه کورکورانه برای دریافت لایک یا دنبال کننده تلاش کنیم، یا اینکه محتواهای مختلفی را تولید و در گوشه و کنار فضای اینترنت منتشر کنیم تا ببینیم کدامیک موثر واقع می شود، باید مستقیما بازاریابی خود را به سمت و سوی افراد تاثیرگذاری هدف بگیریم که می دانیم سلایق شان هم راستا با خودمان است. این به معنی تعامل با این افراد در حساب های اجتماعی است، نه فقط دنبال کردن و لایک کردن آنها؛ بلکه ارسال نظر و نشان دادن دانش و اطلاعات و ارائه یک شخصیت. این می تواند به معنی گزینش یا تولید محتوا برای جلب توجه فرد تاثیرگذار نیز باشد. در حالیکه پاداش نهایی، مخاطبان فرد تاثیرگذار خواهند بود، بازار هدف برای برندها مشتمل بر همین افراد تاثیرگذار است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *