“کمپین” بازاریابی چیست؟

“کمپین” بازاریابی چیست؟
  • 1395/11/18
  • مهدی پیوندی
  • 0

هنگامی که صحبت از کمپین به میان می آید، معمولا به یاد کمپین های انتخاباتی می افتیم. کمپین هایی که دست کم در بحث انتخابات، به “کارزار” هم ترجمه می شوند. اما در بازاریابی نیز ما کمپین های بازاریابی را داریم که شاید اهمیت کمتری (دست کم برای صاحبان کسب و کار) از کمپین های انتخاباتی نداشته باشند. حتی یکی از وجوه مشترک این کمپین ها همین انتخاباتی بودن آنهاست، چرا که به عنوان یک صاحب کسب و کار، تلاش شما نیز در این جهت است که مشتری محصول شما را “انتخاب” کند.

اما کمپین بازاریابی چیست؟ بر اساس تعریف مجله آنلاین و معتبر کارآفرین (به انگلیسی: Entrepreneur)، کمپین بازاریابی:

“مجموعه مشخص و معینی از فعالیت هایی است که برای بازاریابی یک محصول یا خدمات جدید یا تغییر یافته، یا در استفاده از کانال ها و روش های جدید بازاریابی مورد بهره برداری قرار می گیرند”.

 

همانطور که از این تعریف بر می آید، کمپین بازاریابی چیزی نیست که بتوان بدون برنامه ریزی جامع و دقیق آن را اجرا کرد. برای اجرای یک کمپین موفق، تحقیقات دقیق انجام می شود، روی آن کاملا فکر می شود و جزئیات و اجرای آن در کانون تمرکز قرار می گیرند. برنامه ریزی برای یک کمپین بازاریابی با درک موقعیت شما در بازار آغاز می شود و با جزئیاتی، مانند جمله بندی یک تبلیغ پایان می یابد.

یک کمپین بازاریابی می تواند مجموعه ای از فعالیت ها برای بازاریابی محصول یا خدمات کاملا جدید، یا نسخه های جدید محصولات قبلی باشد. به عنوان مثال می توانید مجموعه ای از ویدیوها، تبلیغات، محتوای متنی، سئو و مواردی از این قبیل را برای بازاریابی یک محصول پیش بینی کنید. از طرف دیگر، می توانید روی یک کانال یا روش تمرکز کنید و مجموعه فعالیت های مرتبط با آن را برنامه ریزی و عملیاتی کنید. به عنوان نمونه، می توانید یک کمپین بازاریابی ویدیویی را آغاز کنید و با ترکیب مواردی همچون محتوا و سئو آن را وارد فاز عملیاتی کنید.

توجه داشته باشید که برنامه شما برای یک کمپین بازاریابی نباید خشک و انعطاف ناپذیر باشد. شما باید ایجاد تغییر در طول اجرای عملیاتی برنامه خود را لحاظ کنید، چرا که هیچ برنامه ای نمی تواند واقعیات را دقیق و کامل پیش بینی کند. در هر صورت، اگر می خواهید گام بلندی به سوی رشد و پیشرفت بردارید، باید خود را ملزم و متعهد به اجرای تمام برنامه تان بدانید.

ما در اینجا به چند روش برای آغاز یک کمپین بازاریابی اشاره می کنیم:

خود را جای مخاطبان تان بگذارید. به منظور اینکه متوجه شوید مشتریان شما واقعا چه نیازها، خواسته ها و نظراتی دارند سری به کسب و کارهایی که رقیب شما محسوب می شوند بزنید، مروری بر سایت های نقد و بررسی داشته باشید و نگاهی به رسانه های اجتماعی بیندازید.

از مشتریان خود بخواهید دیگران را به کسب و کار شما ارجاع بدهند. یکی از بهترین روش ها برای بازاریابی کسب و کار شما تولید ارجاع از طریق مشتریان فعلی است.

خدمات یا محصولات آزمایشی رایگان ارائه کنید. دوره های آزمایشی رایگان خدمات وبسایت ها نمونه بسیار رایج این مورد است. هنگامی که مخاطب شما محصول یا خدمات شما را امتحان می کند، شانس خرید آن محصول یا خدمات بالاتر می رود.


 

ما در آینده مطالب بیشتری در رابطه با کمپین های بازاریابی “دیجیتال” که نقطه تمرکز ما است را منتشر خواهیم کرد. اما نظر شما چیست؟ شما برای بازاریابی چگونه عمل می کنید؟ آیا به فعالیت های انفرادی و جزئی می پردازید یا استفاده از کمپین های بازاریابی را مد نظر قرار می دهید؟

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *