ورود کامپیوترهای هیجان انگیز به بازار با پروژه Evo مایکروسافت

ورود کامپیوترهای هیجان انگیز به بازار با پروژه Evo مایکروسافت
  • 1395/11/21
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

هفته‌ی گذشته اینتل و مایکروسافت همکاری خود در زمینه‌ی تولید نسل بعدی کامپیوترهای شخصی که طراحی فوق‌العاده زیبا داشته و از فناوری‌های جدیدی از جمله رابط صوتی Echo آمازون استفاده می‌کند را اعلام کردند. این پروژه Evo نام گرفته است.

گویا آی تی – این همکاری یادآور یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که هر دو شرکت در دهه‌ی ۹۰ میلادی مرتکب شدند؛ این دو در آن سال‌ها دنیای کامپیوترهای شخصی را بسیار ساده گرفته و بخش عظیمی از تلاش‌هایشان برای ارتقاء بستره‌ی کامپیوترها راکنار گذاشتند. ظاهرا این تصور باطل که حوزه‌ی کامپیوترهای شخصی به تغییر و تحول نیازی نداشته و با همین روال به سودآوری خود ادامه خواهد داد هر دو شرکت را به اشتباه انداخته بود. نتایج آن استراتژی فروپاشی تقریبا کامل بازار کامپیوترهای شخصی در دهه‌ی گذشته بود. اما اینتل با ارائه‌ی سری محصولات ۲-in-l (ادغام لپ‌تاپ و تبلت) و مایکروسافت هم با بستره‌ی سرفیس، رفته‌رفته شروع به سرمایه‌گذاری مجدد در این حوزه کرده و جانی دوباره به این بازار داده‌اند. این همکاری منجر به ساخت محصولاتی مثل Lenovo Yoga Book و Microsoft Surface Book شده که هر دو در زمینه‌ی خلاقیت حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

چالش طراحی کامپیوترهای شخصی
«پت گلسینگر» در حال حاضر مدیر عامل شرکت VMware است اما زمانی که یکی از قدرتمندترین نیروهای اینتل بود، به‌منظور ساخت محصولاتی زیبا و نوآورانه، تلاش‌های گسترده‌ای برای به رقابت واداشتن طراحان کامپیوترهای شخصی با یکدیگر کرد. طراحی ”هرمی“ که تصویر آن را در ابتدای مطلب مشاهده می‌کنید یکی از طرح‌های خلاقانه‌ی کمپین‌های رقابتی گلسینگر بود، هر چند بعید است شاهد ساخت کامپیوترهای با این شکل و شمایل باشیم. این تلاش (دقیقا همانند همکاری اینتل و مایکروسافت در پروژه‌ی Evo) صنعت کامپیوترهای شخصی را در مسیر ساخت محصولات خلاقانه و جذاب قرار می‌داد. این دو شرکت همکاری خود را تا اواخر دهه‌ی اول سال ۲۰۰۰ ادامه دادند اما موفق به توسعه‌ی آن نشده و طراحی‌ها به همان روال اولیه ادامه یافت.

از سوی دیگر اپل تنها شرکتی بود که بعد از متوقف شدن تلاش‌های اینتل، تمرکزش روی طراحی را حفظ کرد زیرا استیو جابز شخصا به اهمیت زیبایی محصولاتی که کاربران عاشق آنها بودند ایمان داشت. این تمرکز ویژه روی طراحی زیبا، یکی از دلایل محبوبیت و موفقیت اپل در زمان ریاست جابز به شمار می‌رود.
در حقیقت این «پت گلسینگر» بود که برای اولین بار به اهمیت مساله‌ی طراحی زیبا پی برده بود (حداقل در چشم‌انداز مایکروسافت و اینتل) و پروژه‌ی Evo به نوعی ادامه‌ی تلاش‌های وی برای ارائه‌ی طرحی زیبا برای کامپیوترهای شخصی است.

امنیت
این بار یکی از جنبه‌های مهمی که در کنار طراحی زیبا مورد توجه ویژه قرار گرفته، امنیت است. امنیت که در دهه‌ی ۹۰ میلادی از اولویت بسیار کمتری برخوردار بود، متاسفانه در حال حاضر به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تبدیل شده و سیستم تشخیص چهره مایکروسافت به نام Hello و واحد امنیت اینتل تلاش‌های بسیار گسترده‌ای برای مرتفع کردن این مساله دارند. احتمالا در سری کامپیوترهای Evo دیگر خبری از رمزعبورهایی که به سادگی هک می‌شوند نخواهد بود و شاهد به‌کارگیری تکنولوژی‌های بیومتریک مبتنی بر اثر انگشت، صدا یا تشخیص چهره خواهیم بود. پژوهشگران از سال ۱۹۶۰ نسبت به ضعف و ناکافی بودن رمزعبورها هشدار داده‌اند و جان‌سختی آنها و عدم کنار رفتن‌شان، بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

کامپیوتری برای آینده
کامپیوترهای Evo برای آینده طراحی شده‌اند و سازگاری بسیار خوبی با تکنولوژی‌های جدید مثل واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی، هوش مصنوعی و نسل بعدی تجهیزات و فناوری‌های بازی دارد. همه‌ی اینها به معنی تغییر و بهبود گسترده‌‌ی قدرت پردازش، توان گرافیکی و حتی نحوه‌ی پردازش (مثلا استفاده از شبکه‌های عصبی) در کامپیوترهای جدید خواهد بود؛ به این ترتیب کامپیوترهای شخصی نه تنها قادر به انجام تمام کارهای کاربر خواهند بود بلکه تبدیل به دستیارهای روباتیک آینده هم خواهند شد. این کامپیوترها را می‌توان شبیه پُلی از کامپیوترهای شخصی در نظر گرفت؛ به عبارتی ترکیبی از سیستمی بسیار توانمند با ویژگی های اولیه‌ی روبات‌های هوشمندی که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد حضور آنها خواهیم بود.
تولد مجدد کامپیوترهای شخصی
هیچ تعبیری بهتر از این نمی‌توان به کار برد که: پروژه‌ی Evo یک همکاری موثر برای ایجاد پلی میان روبات‌ها و کامپیوترهای شخصی فعلی است. شخصا معتقدم در آینده‌ای نزدیک شاهد پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در شکل ظاهری کامپیوترهای شخصی خواهیم بود. همکاری مایکروسافت و اینتل تضمین می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ کامپیوترهای شخصی هیچ شباهتی با نسل فعلی نخواهند داشت. بدون شک برای تبدیل کامپیوترهای شخصی به ابزارهایی که کاربران شور و اشتیاق زیادی برای خرید آنها دارند نیازمند تلاش‌های بسیار بیشتری هستیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *