باتری‌های آینده با استفاده از آب ساخته خواهند شد

باتری‌های آینده با استفاده از آب ساخته خواهند شد
  • 1395/11/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

با شنیدن اخبار مربوط به انفجار تلفن‌های هوشمند متوجه می‌شویم که در دنیایی پر از باتری‌های لیتیوم-یونی زندگی می‌کنیم؛ باتری‌هایی که بیش از هر نمونه باتری دیگری کاربرد داشته ولی با این حال هم خطرناک بوده و هم عمر کوتاهی دارند.

گویا آی تی – اگر چه در حال حاضر پروژه‌های متعددی برای حل مشکلات این باتری‌ها در دست اقدام است اما به این زودی‌ها شاهد موفقیت آنها نخواهیم بود چرا که به خاطر ذات پر هزینه‌بودن و طولانی بودن تحقیقات علمی، چنین امری فعلا مقدور نیست.
هر چند با در نظر گرفتن این نکته هم جدیدترین پیشرفت‌های انجام شده در حوزه باتری‌ها از جذابیت خاصی برخوردارند؛ برای مثال پژوهشگران دانشگاه هاروارد یک نمونه آزمایشی از باتری‌های جدید عرضه کرده‌اند که غیرسمی بوده و در مقایسه با راهکارهای لیتیوم-یونی عمر بسیار بیشتری دارند. این نمونه که با عنوان ”باتری گردشی“ از آن یاد می‌شود مبتنی بر مولکول‌های زیستی موجود در محلول آب با pH خنثی است و این طور که گفته می‌شود بیش از ۱۰ سال عمر خواهد کرد که در مقایسه با باتری‌های کنونی، پیشرفت فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.
البته مدل عرضه شده توسط پژوهشگران هاروارد اولین نمونه از باتری‌های گردشی نیست و بلکه به رفع نواقص طراحی‌های قبلی مثل کاهش چشمگیر ظرفیت بعد از مدتی استفاده پرداخته است. پژوهشگران با تغییر ساختار مولکول‌های استفاده شده در محلول‌های الکترولیت‌ موفق به کسب این دستاور شده و امکان حل شدن مولکول‌ها در آب را فراهم کرده‌اند. در نتیجه عیب بزرگ خورده شدن از باتری‌ها حذف شده و ضمنا پروسه‌ی تولید آنها هم ارزان‌تر تمام خواهد شد. با این پیشرفت‌ها در آینده‌ای نه چندان دور شاهد استفاده‌ی گسترده از این باتری‌ها در صنایع مختلف از جمله فناوری‌های مرتبط با انرژی باد و خورشید خواهیم بود.
اگر چه این نمونه‌ی آزمایشی در مقیاسی گسترده‌تر قرار است جایگزین باتری‌های لیتیوم-یونی باشد اما درعین حال نشان از آینده‌ی روشن محصولات این حوزه نیز هست. ابزارهای الکترونیکی روز به روز نیازمند انرژی بیشتری بوده و پیشرفت در این حوزه بدون شک یکی از اساسی‌ترین گزینه‌های شرکت‌های فعال در صنعت فناوری اطلاعات است. امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد از میدان خارج شدن باتری‌هایی باشیم که عمری کمتر از دو یا سه سال دارند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *