رکورد بالاترین دما در فصل زمستان شکسته شد

رکورد بالاترین دما در فصل زمستان شکسته شد
  • 1395/12/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

نیمکره‌ی‌ شمالی در حال گذر از قلب زمستان است و معمولا فوریه سردترین ماه در امریکا محسوب می‌شود. هفته‌ی گذشته شهر منگام ایالت اکلاهما دمای ۳۸ درجه‌ را تجربه کرد؛ این مقدار بسیار بیشتر از دمای ۱۳ درجه‌ای است که منطقه‌ی مذکور در این فصل از سال تجربه می‌کند.

گویا آی تی – این دما در این فصل سال یک رکورد جهانی محسوب می‌شود. هفته‌ی گذشته فرماندار اکلاهما «ماری فالین» برای مقابله با این شرایط آب و هوایی دستور اضطراری ممنوعیت آتش‌افروزی را صادر کرد اما در رویدادی اتفاقی بخشی از یک مزرعه دچار حریق شد و مسئولان مجبور به تخلیه بعضی از ساکنان منطقه شدند.
سطح دما رفته‌رفته کاهش یافت و هم اکنون اکلاهما دمای عادی را تجربه می‌کند اما ساکنان منطقه این رخداد غیرعادی را نشانه‌هایی از بروز تغییرات آب‌ و هوایی قلمداد می‌کنند.

اما آیا واقعا اوضاع به همین سادگی است؟
واقعیت این است که دانشمندان قادر به توضیح و تفسیر دقیق این پدیده‌های غیرعادی نبوده و ریشه‌یابی آنها از آن چه که به نظر می‌رسد دشوارتر است.
اما برای همه روشن است که تغییرات آب و هوایی با سرعتی باورنکردنی در حال اتفاق افتادن هستند. و این نوع رخدادهای غیرعادی (چه سرد و چه گرم) در سراسر جهان تبدیل به پدیده‌هایی عادی شده‌اند.

هفته‌ی گذشته یک موج گرمای بسیار شدید وارد استرالیا شد و منطقه‌ی غربی سیدنی دمایی ۴۶ درجه‌ای را در روز شنبه تجربه کرد.
مساله‌ی مهم‌تر و البته بسیار نگران‌کننده افزایش مجدد دمای قطب شمال است؛ دمای این منطقه در طی چند ماه گذشته برای سومین بار از حد طبیعی بالاتر رفته است. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی انستیتیو هواسنجی دانمارک، در پایان سال گذشته دمای قطب شمال بیش از ۲۰ درجه بالاتر از حد عادی بوده است.
مرکز ملی اطلاعات برف و یخ امریکا که با استفاده از ماهواره‌های مخصوص اقدامات به جمع‌آوری اطلاعات آب و هوایی می‌کند هم اعلام کرده پوشش پهنه‌ی یخی قطب شما در ژانویه سال جاری (دی ۹۵) به پایین‌ترین میزان ممکن طی ۳۸ سال گذشته رسیده است.
پژوهشگران با مقایسه‌ی آمار و ارقام ژانویه‌ی سال جاری با اطلاعات سال قبل متوجه شده‌اند که قطب شمال حجم بسیار وسیعی از یخ‌های خود را از دست داده است.
«مارک سرزه» مرکز ملی اطلاعات برف و یخ امریکا در این رابطه می‌گوید: ”تقریبا ۳۵ سال است که شرایط آب و هوایی قطب شمال را زیر نظر دارم و تا کنون چنین گرمایی سوزانی که در زمستان جاری شاهد آن هستیم را ندیده بودم.“

هنوز علت گرمای غیرعادی قطب شمال کشف نشده است. اما دانشمندان فکر می‌کنند تغییرات آب و هوایی باعث شده که هوای گرم راه قطب شمال را در پیش بگیرد.
از سوی دیگر باز شکسته و جدا شدن قطعات یخ قطب شمال موجب شده که دمای آب هم افزایش یافته و یک چرخه‌ی گرمایی بدون توقف ایجاد شود. در حال حاضر قطب شمال با سرعتی دو برابر از حد معمول در حال گرم شدن است.
در پایان سال گذشته سازمان ملی اقیانوسی و جوی امریکا (NOAA) گزارش سالیانه‌ی قطب شمال را منتشر کرد و در آن هشدار داده بود در صورت ادامه‌ی گرمای شدید سال‌ها اخیر، احتمالا کل منطقه شاهد تغییرات گسترده‌ی آب‌ و هوایی خواهد بود.
انتظار می‌رود سیاست‌گذاران تشویق صنایع مختلف به کاهش گازهای گلخانه‌ای را با جدیت بیشتری دنبال کنند و تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم انتظار برای تجربه‌ی شرایط آب و هوایی عجیب و غریب است.

سال گذشته رکورد تجربه‌ی دمای بسیار بالا ۴ بار شکسته شده و اکلاهما جدیدترین نمونه محسوب می‌شود.
خوشبختانه عده‌ای از دانشمندان با ارائه‌ی برنامه‌ای پشتیبان که هزینه‌ی سالانه‌ی آن بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار است به دنبال نصب مجموعه‌ای از پمپ‌های بادی برای انتقال آب‌ دریا و پخش آن روی سطوح یخ قطب شمال هستند؛ این کار برای افزایش ضخامت سطح پهنه‌های یخی این منطقه انجام خواهد شد.
متاسفانه تغییرات آب و هوایی با غفلت بشر رخ داده‌اند و اگر روند گرم شدن کره‌ی زمین متوقف نشود احتمالا شاهد بدتر شدن اوضاع خواهیم بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *