برای تغییر قالب سایت شرکت خود باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای تغییر قالب سایت شرکت خود باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
  • 1395/12/16
  • مهدی پیوندی
  • 0

همینطور که شرکت شما تکامل پیدا می کند، ممکن است به نظر برسد سایتی که در ابتدا برای کسب و کار خود راه اندازی کرده اید، دیگر دقیقا نمی تواند بازتابی از ایده یا محصولات و خدمات شما باشد. در چنین شرایطی، تغییر قالب -یا تغییر در طرح، ظاهر و سایر عناصر وابسته به آن- می تواند به شما کمک کند تا ابعادی از سایت که هنوز هم مرتبط هستند را حفظ کرده و سایر موارد را گسترش دهید، به روز یا حذف کرده و یا جایگزین کنید. تغییر قالب نیز به مانند هر فرآیند دیگری می تواند وقت گیر باشد و کسب نتیجه موفق به برنامه ریزی استراتژیک شما وابسته است. اگر در حال تصمیم گیری برای تغییر قالب سایت شرکتی خود هستید، ابتدا این سه سوال را از خود بپرسید:

 

چه زمانی باید قالب وبسایت شرکت را تغییر بدهم؟

هیچ دوره زمانی مشخصی (مثلا شش ماه، یک سال یا دوسال) وجود ندارد که شما را ملزم به تغییر قالب کند. در عوض، هنگامی که برندتان تغییر می کند (مثلا طرح رنگ یا نماد شرکت تغییر می کند)، محتوا عوض می شود (به عنوان مثال، با عرضه یک محصول جدید)، یا هنگامی که در پیام شما تغییر قابل توجهی به وجود می آید باید به تغییر قالب شرکت فکر کنید. به علاوه، اگر آمار تعامل با سایت شما افت کرده است نیز تغییر قالب می تواند توجیه داشته باشد.

اگر به ترکیب تغییر قالب با بازسازی و تغییر پلتفورم، کارکرد یا ساختار وبسایت خود فکر می کنید، در اینصورت در ابتدا مطمئن شوید که واقعا تغییر قالب احتمال تحقق اهداف شما را افزایش می دهد (که معمولا نیاز به ارزیابی دارد). شما همیشه مجبور نیستید –یا نباید– هر دو کار را با هم انجام دهید، مخصوصا اگر احتمال می دهید که این تغییر برای مشتریان فعلی شما مفرط به نظر می رسد. به علاوه، ممکن است تغییر ظاهر فعلی سایت شما توجیهی نداشته باشد یا وقت و سرمایه لازم برای تغییر ساختاری و تغییر قالب به صورت همزمان را در اختیار نداشته باشید. در هر صورت از آنجایی که انجام همزمان این تغییرات معمولا باعث دگرگونی سایت می شود، پیش از انجام هر کاری، لازم است به تحقیق و ارزیابی دقیق بپردازید.

 

لپ تاپ در تغییر قالب

 

تغییر قالب چه فایده ای می تواند داشته باشد؟

علیرغم اینکه تغییر قالب نمی تواند باعث بهبود ضعف کارکردهای بنیادین، مانند عملکرد کُند یا ساختار مبهم شود، اما می تواند به بهبود تجربه کاربری کمک کند. علاوه بر این، می تواند تعامل با بازدیدکنندگان همیشگی که به تدریج در حال از دست دادن علاقه خود هستند را تقویت کند، تاثیر اولیه مثبت تری از شرکت شما ایجاد کند و محصولات، خدمات و اطلاعات جدید را در کانون توجه قرار دهد.

 

در هنگام تغییر قالب از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

چنانچه وبسایت شما عملکرد خوبی دارد، اما برای ایجاد تناسب با برند یا محتوا مجبور به تغییر قالب آن هستید، مراقب باشید که بازدیدکنندگان فعلی را از خود نرانید. اگر آنها به راحتی قادر به دسترسی به اطلاعات مورد نظر خود نباشند، به سرعت ترافیک کاربری شان را از دست خواهید داد. به هیمن ترتیب، اگر وبسایت شما عملکرد خوبی در مورد بازدیدکنندگان جدید دارد، تنها به خاطر ایجاد تغییر به دنبال تغییر قالب نباشید. برای کسب اطمینان از اینکه هر تغییری که به وجود می آورید واقعا موفق تر از نسخه فعلی سایت عمل خواهد کرد، از تست های دو بخشی (A/B) استفاده کنید. سرانجام، پیش از تغییر قالب توجه کنید که کدام محتوا بیشترین اهمیت را برای وبسایت شما دارد، چرا که حذف تاکیداتی که در قالب قبلی روی چنین محتواهایی داشتید یا تغییر در سازماندهی آنها می تواند ترافیک سایت شما را کاهش دهد.

همانطور که در پاراگراف های بالا اشاره شد، ممکن است تغییر قالب وبسایت شرکت شما تحت هر شرایطی ضروری نباشد، یا ممکن است در شرایطی قرار نداشته باشید که ضرورتی برای اختصاص منابع به طراحی مجدد سایت وجود داشته باشد. خوشبختانه روش هایی برای به حداقل رساندن نیاز مستمر به تغییر قالب وجود دارد.

به عنوان مثال همینطور که محتواهایی مانند مطالب وبلاگ سایت را تولید می کنید و به اخبار حوزه کاری یا موضوعات مرتبط به محصولات یا خدمات خود می پردازید، این محتوا و هر قسمتی که اطلاعات جدیدی در خود دارد را با یک فراخوان به عمل، یک بنر یا عنوان متغیر یا بخش «اخبار جدید» برجسته تر کنید. حتی اگر محتوای جدیدی ندارید، تغییر و تنوع تصاویر صفحه اصلی سایت می تواند باعث شود که برای مخاطب تازه و جالب تر به نظر برسد. با ترکیب محتوای تازه و تغییرات گهگاه در قالب می توانید ارتباط پایداری با مشتریان فعال و بالقوه خود ایجاد کنید و اطمینان پیدا می کنید که شرکت شما همیشه جایگاه خود را در صدر توجه آنها حفظ می کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *