Remarkable؛ تبلت های کاغذی در راه بازار

Remarkable؛ تبلت های کاغذی در راه بازار
  • 1395/12/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

قطعا کامپیوترهای شخصی ابزارهایی ایده‌آل برای انجام پروژه‌های سبک و سنگین دیجیتال محسوب می‌شوند اما زمانی که صحبت از تفکر عمیق و استفاده از قدرت خیال و ادراک می‌شود استفاده از کاغذ لطف دیگری دارد؛ شاید مخالف این دیدگاه باشید ولی با این وجود قطعا نمی‌توان از کنار مزیت رهایی از شر هشدارها، پیامک‌ها، تماس‌ها، اپلیکیشن‌های فعال و برگه‌های متعددی که در مرورگر باز شده‌اند، به واسطه‌ی استفاده از کاغذ، به سادگی گذاشت.

گویا آی تی – قرار است در آینده‌ای نزدیک تبلتی کاغذ مانند به نام remarkable روانه‌ی بازار شود که هدف اصلی آن ترغیب کاربران به کنار گذاشتن کاغذ است. با خرید remarkable دیگر نیازی به استفاده از کاغذ برای انجام اموری مثل یادداشت برداری، رسم انواع شکل‌ها، سند سازی و … نخواهد بود؛ همه‌ی این کارها را می‌توان با ابزاری انجام داد که از نظر ظاهری کاملا شبیه کاغذ بوده و البته شیوه‌ی عملکرد آن هم حس و حال کار با کاغذ را تداعی می‌کند.
reMarkable به عنوان یک ابزار دیجیتال در مقایسه با کاغذهای سنتی مزایای متعددی دارد: نیازی به هدر دادن کاغذ نیست و بی‌نظمی‌هایی که به خاطر استفاده از کاغذ ایجاد می‌شوند از میان خواهند رفت. این ابزار از طریق سرویس ابری قادر به همگام‌سازی (Sync) با تمام ابزارهای شما خواهد بود و ضمنا به راحتی می‌‌توان اسناد را مرتب نمود و در صورت نیاز آنها را با دیگران به اشتراک گذاشت.
البته در حال حاضر ابزارهای بسیار زیادی در بازار وجود دارند که در زمینه‌ی یادداشت برداری ادعای برتری می‌کنند اما reMarkable با قدرت تمام در صدر جدول قرار می‌گیرد چرا که هم می‌توان آن را به عنوان ابزاری بی‌نظیر برای خواندن محتواهای دیجیتال به کار گرفت (e-reader) و هم می‌توان برای نوشتن هر چیزی از آن استفاده کرد (در قالب یک e-writer). اکثر ابزارها تنها در یکی از این دو قابلیت عملکرد قابل قبولی دارند در حالی که reMarkable هر دو ویژگی را توامان دارد.
هر چند بازاری که reMarkable آن را هدف قرار داده شاهد محصولات قدرتمندی است. برای مثال شرکت Noteslate دارای ابزارهای مشابهی است که هم اکنون می‌توان آنها را پیش خرید کرد و یا دستگاه Digital Paper شرکت سونی (که قیمتی دو برابر دارد) هم اکنون بخش عظیمی از بازار را در اختیار دارد. با این وجود reMarkable در مقایسه با این رقبای قدرتمند مزایای بیشتری دارد.
شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی این ابزار را صفحه‌ نمایش ۱۰٫۳ اینچی آن دانست البته نه به خاطر اندازه‌ یا وضوح فوق‌العاده‌ی ۱۴۰۴×۱۸۷۲؛ بلکه به خاطر استفاده از تکنولوژی خاصی که باعث شده هنگام کار با این تبلت دقیقا حس و حالی زمانی که کاغذ را لمس می‌کنید تداعی شود. شرکت سازنده از این صفحه‌ نمایش کاغذ دیجیتال که در ساخت آن از شیشه استفاده شده، با نام Canvas یاد می‌کند. این امر باعث شده دو چالش بزرگی که بر سر راه تبلت‌ها برای شبیه‌سازی حس کار با قلم و صفحه نمایش دیجیتال وجود دارد مرتفع شود یعنی درخشش صفحه‌ نمایش و حس لیزی آن. صفحه نمایش صفحه نمایش لمسی خازنی reMarkable از تاخیر بسیار کوتاه ۵۵ میلی‌ثانیه‌ای بهره می‌برد.طبق اظهارت شرکت سازنده چنین ویژگی باعث خواهد شد جوهر دیجیتال روی صفحه‌ی دستگاه، با سرعتی معادل سرعت طبیعی حرکت خودکار روی کاغذ ایجاد شود. در حال حاضر سایر رقبا فاقد چنین ویژگی هستند.
reMarkable از یک قلم دیجیتال بدون نیاز به باتری با سطح حساسیت فشار معادل ۲۰۴۸ که نوک آن برآمده است استفاده می‌کند. در حال حاضر این ابزار از فرمت‌های دیجیتال PDF و EPUB پشتیبانی کرده و در آینده با فرمت‌های بیشتری سازگار خواهد بود. همه‌ی اینها باعث شده که reMarkable تبدیل به گزینه‌ای بی‌بدیل برای مطالعه، برجسته کردن متون و یادداشت گذاری روی آنها شود.
در حال حاضر این دستگاه را می‌توان با قیمت ۳۷۹ دلار پیش خرید کرد که این هزینه شامل دستگاه اصلی، قلم، کیف و هزینه‌ی ارسال است. قیمت ابزار در زمان ورود به بازار در اواسط سال جاری میلادی، ۷۱۶ دلار خواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *