۶ نکته برای استفاده از اِموجی ها در کمپین های بازاریابی

۶ نکته برای استفاده از اِموجی ها در کمپین های بازاریابی
  • 1396/1/19
  • مهدی پیوندی
  • 0

گوشی همراه خود را بردارید و نگاهی به آخرین پیام هایی که رد و بدل کرده اید بیندازید. حاضرم شرط ببندم که از چند اموجی (توضیح ویکی پدیا) در آنها استفاده کرده اید.

اموجی ها به سرعت در حال ورود به دنیای بازاریابی هستند. خیلی زودتر از آنچه فکرش را می کنید استفاده از اموجی در بازاریابی از جالب بودن و رایج بودن فراتر خواهد رفت و چه بسا به یک ضرورت تبدیل شود.

من شخصا از اموجی ها در کمپین های بازاریابی ایمیلی خودم با موفقیت استفاده کرده ام، اما می خواستم ببینم که سایر صاحبان کسب و کار برای استفاده موثر از آنها چه نکاتی را برای ارائه دارند. بنابراین درخواستی در همین زمینه را به شش نفر از آنها ارسال کردم. آنچه در ادامه می آید، شش نکته برای استفاده موثر از اموجی در کمپین های بازاریابی شما است.

 

  1. بررسی کنید که مخاطب هدف شما با کدام اموجی ها ارتباط برقرار می کند.

با این همه اموجی های مختلفی که در دسترس ما قرار دارد، درک معنی آنها برای استفاده موثر از هر کدام ضروری است. قطعا استفاده بی برنامه از اموجی ها به نفع شما نخواهد بود؛ باید اطمینان پیدا کنید که اموجی هایی که مورد استفاده قرار می دهید هم راستا با علایق مخاطب شما هستند.

آقای باز بِرگِت از Northwest Mechanical می گوید: «از نظر استفاده از اموجی، رویکرد ما نسبت به رویکرد سایر شرکت هایی که با جوانان سر و کار دارند متفاوت است. در حالیکه ما تنها از شکلک های ساده در عنوان ایمیل های خودمان استفاده می کنیم، کسب و کاری که واقعا به دنبال جلب توجه این نسل است می تواند از اموجی های جالب تری استفاده کند.»

 

  1. از اموجی ها برای ترغیب مخاطب به تعامل فوری استفاده کنید.

پیتر گرِگوری که مالک کسب و کار حذف تاتوی ساند است از اموجی ها برای تحریک به تعامل آنی استفاده می کند. «هنگامی که برای جذب افرادی که به دنبال گزینه هایی برای حذف تاتو می گردند بازاریابی می کنیم، باید کاری کنیم که مخاطب فورا با ما تعامل برقرار کند. استفاده هوشمندانه از اموجی به ما کمک می کند تا به سرعت توجه او را به یک فراخوان به عمل جلب کنیم، یک انگیزه عاطفی را به وجود آورده و تقویت کنیم و گفتگوی خود را با او آغاز کنیم.»

آنطور که من متوجه شده ام، استفاده از اموجی در عنوان ایمیل نرخ بازشدن آن را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد. هنگامی که افراد بیشتری ایمیل شما را باز می کنند، افراد بیشتری به سمت تعامل با فراخوان به عمل شما سوق داده می شوند. مساله اینجا است که اگر مخاطب فورا ایمیل را باز نکرده و روی لینک داخل آن کلیک نکند، احتمال اینکه بعدا دوباره به آن مراجعه کند تقریبا صفر است، بنابراین اهمیت اموجی در این بخش دوچندان می شود.

 

  1. از ارائه پیام های مبهم خودداری کنید.

راب ریچاردسون، مدیرعامل Newcastle Training اینطور توصیه می کند: «از آنجایی که اموجی ها یک ابزار بازاریابی نسبتا جدید محسوب می شوند، برخی از برندها زیاده روی می کنند و سیلی از آنها را روانه پست های خود در رسانه های اجتماعی یا متن ایمیل هایشان می کنند. افراط در استفاده از اموجی یا استفاده از اموجی های نامناسب می تواند پیام گیج کننده و مبهمی را مخابره کند که به جای جذب مشتری بالقوه، موجب فرار او می شود. لازم است از اموجی هایی استفاده کنید که با پیام شما سازگاری دارند.»

این چیزی است که من به شخصه و تقریبا هر روز شاهد آن هستم. من مشترک خبرنامه های ایمیلی متعددی در چندین حوزه از کسب و کار هستم. به واقع، استفاده از چند اموجی مرتبط در متن ایمیل ایرادی ندارد، اما زیاده روی واقعا پیام جالب و مستحکمی را انتقال نمی دهد. هنگامی که ایمیل هایی را می بینم که در آنها از تعداد نفرت باری از آن شکلک های چشمک زن استفاده شده جداً احساس بدی پیدا می کنم.

 

  1. از اموجی ها برای افزودن یک بُعد انسانی و شخصی به بازاریابی خود استفاده کنید.

استفاده از اموجی می تواند به برند کمک کند تا یک عنصر انسانی را به بازاریابی خود اضافه کند، اما به خاطر داشته باشید که شرایط هر برندی با دیگری متفاوت است. چیزی که برای یک برند موثر است لزوما نباید برای برند دیگری که حتی در همان حوزه کاری فعالیت می کند سودمند باشد. اموجی هایی که از آنها استفاده می کنید، به عنوان مکمل صدای شما باید با برندتان مطابقت داشته باشند.

جان مورگان که مدیرعامل Stillwater Dwellings است، برای افرادی که به دنبال افزودن شخصیت انسانی به کسب و کار خود هستند توصیه هایی دارد: «پیش از آغاز استفاده از اموجی ها با این هدف که ظاهر انسانی قویتری پیدا کنید، باید به این پنج سوال پاسخ بدهید:

  1. کدام اموجی ها به برند ما ربط پیدا می کنند؟
  2. آیا ما کاملا معنی اموجی هایی که می خواهیم از آنها استفاده کنیم را درک می کنیم؟
  3. با چه تناوب زمانی باید از اموجی استفاده کنیم؟
  4. رابطه و تعامل مخاطب ما با اموجی ها چگونه است؟
  5. آیا استفاده از اموجی در انتقال پیام مورد نظر ما بهبودی ایجاد می کند؟

اموجی آیفون

  1. ترغیب به ارتباط دو سویه

رسانه های اجتماعی یکی از ایستگاه هایی هستند که مشتری در هنگامی که به ارتباط به شما نیاز دارد در آنها توقف می کند. استفاده از اموجی می تواند گفتگو را تسهیل کند. به عبارت بهتر، استفاده از چیز ساده ای همانند یک اموجی صورتک خندان می تواند یخ بین شما را بشکند و گفتگوهای دوجانبه را آسانتر کند.

ملیسا بلِیک از Les Saisons اینطور توضیح می دهد: «هنگامی که مشتری پیش از خرید خود می خواهد سوالی را مطرح کند، یا اینکه می خواهد درباره خرید قبلی خود صحبت کند، یکی از جاهایی که به آن مراجعه می کند، رسانه های اجتماعی است. چرا؟ چون کار راحتی است. دسترسی به رسانه های اجتماعی با استفاده از یک گوشی موبایل به آسانی انجام می گیرد و نیازی هم به صرف هزینه برای تماس تلفنی ندارد. استفاده از اموجی در ارتباطات شما در رسانه های اجتماعی می تواند به مشتری بالقوه کمک کند تا سریع تر با شما احساس قرابت بوجود بیاورد. اموجی ها یک زبان بین المللی جدید هستند که باید استفاده از آنها را کاملا یاد بگیرید، زیرا واقعا به ارتباط کمک می کنند.»

 

  1. زمان و مکان مناسب استفاده از اموجی ها را درک کنید.

شان فلین از موسسه حقوقی فلین و همکاران بر ضرورت درک این نکته که استفاده از اموجی، زمان و مکان مناسب خود را می طلبد تاکید می کند. «کسب و کارهایی مشابه با رستورانداری می توانند آزادانه از اموجی برای بازاریابی خود استفاده کنند، چرا که تجربه ای که آنها به ترویجش می پردازند مفرح و با تکیه بر فراغ خاطر است. اما کسب و کارهایی مانند کسب و کار ما با خدمات جدّی تری سر و کار دارند و استفاده از اموجی در برخی از موقعیت ها واقعا مناسب نیست. به درستی از آنها استفاده کنید و دقت کنید که چه موقع باید آنها را از بازاریابی خود کنار بگذارید.»
در اینجا لازم است به این نکته نیز اشاره کنم که توجه به اطلاعات تست های دوبخشی نیز اهمیت شایانی دارد. نرخ بازشدن ایمیل های خود را در دو نسخه حاوی عناوین کاملا متنی و همراه با اموجی با هم مقایسه کنید. به میزان تعامل پست های بدون اموجی و حاوی اموجی در کانال های خود در رسانه های اجتماعی توجه کنید. مخاطبان با یکدیگر تفاوت دارند، بنابراین برای ارزیابی واکنش آنها به کاربرد اموجی از هر منبع اطلاعاتی که می توانید استفاده کنید.

 

این مطلب به قلم جاناتان لانگ نوشته شده است. آقای لانگ بنیانگذار موسسه بازاریابی اینترنتی عملکرد محور مارکت دامینِیشن و یک موسسه بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار با نام بلِرپ است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *