آموزش کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل از راه دور

آموزش کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل از راه دور
  • 1396/2/2
  • زهرا معبودی
  • 0

احتمالاً برای همه پیش آمده که گه‌گاه به یکی از فایل‌های کامپیوتر خود نیاز داشته باشند اما کامپیوتر نزدیکشان نباشد. خوشبختانه، یک راه ساده برای دسترسی از راه دور به کامپیوتر از طریق موبایل یا تبلت وجود دارد که این مشکل را حل می‌کند.

اگرچه راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، ولی ما در این مطلب می‌خواهیم تمرکزمان را بر روی دو مورد از ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌های موجود بگذاریم. با ما همراه باشید.

روش اول: Chrome Remote Desktop (ویندوز، مک، لینوکس، اندروید، آیفون)

این برنامه از همان چند سال پیش که برای اولین بار معرفی شد، برای من یکی از بهترین روش‌های دسترسی از راه دور به حساب می‌آمد. استفاده از Chrome Remote Desktop سریع و آسان است، نصب و راه‌اندازی آن دشواری ندارد، و تقریباً بر روی همه‌ی دستگاه‌ها از ویندوز، مک و لینوکس گرفته تا اندروید و iOS کار می‌کند.

نترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

البته این برنامه هم محدودیت‌های خودش را دارد؛ مثلاً برای استفاده از آن حتماً باید کاربر کروم باشید. اگرچه تعداد کاربران کروم خیلی زیاد است، اما هنوز هستند کسانی که از مرورگر وب گوگل استفاده نمی‌کنند. اگر شما هم از آن دسته هستید نگران نباشید، در ادامه روش دیگری را برای شما معرفی می‌کنیم. اما اگر کاربر کروم هستید، این روش ساده‌ترین گزینه‌ی ممکن برای شماست.

چگونه Chrome Remote Desktop را نصب و تنظیم کنیم؟

ابتدا باید افزونه‌ی Chrome Remote Desktop را در مرورگر خود نصب کنید. این افزونه در Chrome Web Store موجود است و نصب آن تنها چند ثانیه زمان می‌برد.

زمانی که افزونه‌ی مذکور نصب شد، آن را از منوی کروم که احتمالاً اولین لینک در آن جا باشد باز کنید. حالا کافی است به دنبال لینک Chrome Remote Desktop بگردید.

نترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

اولین بار که این افزونه را اجرا کنید، برای فعال سازی ارتباطات از راه دور باید یک ابزار کوچک بر روی کامپیوتر نصب نمایید. این فرآیند خیلی سرراست است و خود کروم شما را در طی آن راهنمایی می‌کند.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

بعد از این که ابزار مربوطه را دانلود و نصب کردید، Chrome Remote Desktop از شما می‌خواهد یک PIN وارد کنید. عددی انتخاب نمایید که به خاطر سپردن آن ساده باشد، اما نه آن قدر ساده که بقیه بتوانند آن را حدس بزنند! (خودتان بهتر می‌دانید که نباید از چیزهای رایجی مثل ۱۲۳۴۵۶ استفاده کنید!)

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

بعد از این که پین را وارد کردید چند ثانیه طول می‌کشد تا ارتباط از راه دور فعال شود. زمانی که کار تمام شد، کامیپوتر شما – با هر اسمی که دارد – در لیست به نمایش در می‌آید. همان طور که می‌بینید در تصویر زیر لپتاپ و کامیپوتر رومیزی من مشخص است.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

از این جا به راحتی می‌توانید به وسیله‌ی هر کامپیوتر یا موبایلی به دستگاه‌های متصل شده‌ی خودتان وصل شوید. تنها نکته‌ی حائز اهمیت این است که قبل از هر کاری ابتدا باید Chrome Remote Desktop را تنظیم کنید، چون انجام این کار به صورت از راه دور ممکن نیست.

چگونه با Chrome Remote Desktop به کامپیوترمان وصل شویم؟

حالا که همه چیز تنظیم شد، باید Chrome Remote Desktop را در موبایلتان (اندروید یا iOS) نصب کنید. سپس برنامه را اجرا نمایید تا کار را شروع کنیم. من از دستگاه Google Pixel XL استفاده می‌کنم، اما فرآیند کار تقریباً باید در همه‌ی دستگاه‌ها یکسان باشد.

به محض این که اپلیکیشن را اجرا کردید، برنامه لیستی از کامیپوترهای شما را به نمایش در می‌آورد. دستگاهی که می‌خواهید به آن وصل شوید را لمس نمایید.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

در این جا لازم است پینی که تنظیم کردید را وارد کنید. علاوه بر این می‌توانید تعیین کنید که از این به بعد بدون نیاز به وارد کردن پین بتوانید از ارتباط با این دستگاه استفاده کنید یا نه. البته من شخصاً چنین کاری را توصیه نمی‌کنم. اگر دستگاهتان به هر دلیلی دست کسی بیفتد، به هیچ وجه نمی‌خواهید که او به راحتی بتواند هم به موبایل و هم به کامیپوترتان دسترسی پیدا کند.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

بعد از این که پین را وارد کردید، گزینه‌ی Connect را لمس کنید.

ارتباط بلافاصله برقرار می‌شود. اکنون به راحتی می‌توانید کارهای مورد نظر خود را انجام دهید. انگشت شما موس‌تان و تپ کردن روی صفحه، کلیک چپ است.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

بعد از این که کارتان تمام شد، کافی است دکمه‌ی Stop Sharing را از پایین صفحه انتخاب کنید. با این کار ارتباط به سادگی آب خوردن قطع می‌شود.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

روش دوم: TeamViewer (ویندوز، مک، لینوکس، اندروید، آیفون)

آن‌هایی که از کروم استفاده نمی‌کنند می‌توانند از TeamViewer کمک بگیرند که برای همه‌ی سیستم عامل‌ها در دسترس است. نصب و استفاده از آن خیلی سخت نیست، ولی همین الان باید بگویم که کار با Chrome Remote Desktop خیلی راحت‌تر است. پیچیدگی TeamViewer بیشتر به جهت برقراری امنیت می‌باشد که اهمیت زیادی دارد.

چگونه TeamViewer را نصب و تنظیم کنیم؟

ابتدا به وبسایت TeamViewer بروید و آخرین نسخه‌ی این برنامه را دانلود کنید. گزینه‌ی دانلود به صورت یک جعبه‌ی بزرگ سبز رنگ در صفحه‌ی اصلی این سایت وجود دارد.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

در حین نصب باید نوع نصب و نوع کاربری خود را مشخص کنید. TeamViewer برای استفاده‌های شخصی رایگان است، اما اگر می‌خواهید به صورت تجاری از آن استفاده کنید، بهتر است صادق باشید و گزینه‌ی مخصوص آن را انتخاب نمایید.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

نصب این برنامه فقط چند دقیقه طول می‌کشد، و بعد می‌توانید استفاده کردن از آن را شروع کنید.

TeamViewer به طور پیشفرض، یک ID و PIN راه دور به شما می‌دهد، ولی این دو عبارت فقط زمانی به درد می‌خورد که در مقابل کامپیوتر خود قرار گرفته باشید، در حالی که هدف ما این است که بتوانیم امکان دسترسی از راه دور را برای هر کسی فراهم کنیم.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

به این منظور باید یک حساب کاربری TeamViewer بسازید و آن را بر روی نرم‌افزارتان ست کنید. برای انجام این کار از پنجره‌ی کوچکی که در سمت راست قرار دارد روی گزینه‌ی Sign Up کلیک کنید. البته اگر از قبل حساب کاربری داشته باشید تنها کافی است وارد آن شوید.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

بعد از این که حساب کاربری خود را ست کردید و همه چیز آماده شد، باید یک رمزعبور برای این کامپیوتر مشخص نمایید. دوباره باید بگوییم که یک عبارت به یادماندنی اما نه خیلی ساده انتخاب کنید.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

چگونه با TeamViewer به کامیپوترمان وصل شویم؟

برای دسترسی به کامپیوتر، اپلیکیشن TeamViewer را در اندروید یا iOS نصب نمایید. سپس از پایین آن دکمه‌ی Computers را لمس کنید. حالا وارد اکانتی که ساختید شوید.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

در این مرحله کافی است گزینه‌ی My Computers را لمس کنید تا لیست همه‌ی کامپیوترهایی که به این حساب کاربری وصل شده‌اند به نمایش درآید.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

کامپیوتر مورد نظر خود را انتخاب کنید. حدوداً یک دقیقه طول می‌کشد تا ارتباط شما با کامپیوتر مقصد برقرار شود.

در نوار ابزار انتهای اپلیکیشن موبایل، لیست کوتاهی از چند گزینه شامل بستن، کیبورد، اکشن‌ها (مثل میانبرهای کیبورد)، ویندوز، تنظیمات TeamViewer و مخفی کردن وجود دارد. این گزینه‌ها نسبت به Chrome Remote Desktop که فقط امکان کلیک کردن را می‌داد بسیار پیشرفته‌تر است و از معدود مواردی است که TeamViewer را از رقیب خود پیش می‌اندازد.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

زمانی که کارتان تمام شد با انتخاب گزینه‌ی X (یا دکمه‌ی برگشت موبایل) می‌توانید ارتباط خود را قطع کنید.

چگونه با TeamViewer بین موبایل و کامپیوتر فایل رد و بدل کنیم؟

اگر می‌خواهید علاوه بر این‌ها بین موبایل و کامپیوتر مقصد فایل هم رد و بدل کنید، می‌توانید از سیستم File Transfer نرم‌افزار TeamViewer استفاده نمایید.

بعد از این که در اپلیکیشن وارد حساب کاربری خود شدید، از پایین صفحه گزینه‌ی Files و سپس Remote Files را انتخاب کنید.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

بعد از این که وارد شدید، دکمه‌ی My Computers را لمس و کامپیوتری مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

از این جا به بعد کار خیلی راحت است. کافی است تیک فایل‌هایی که می‌خواهید را بزنید. سپس از پایین صفحه دکمه‌ی My Files و بعد آیکن کاغذی شکل کوچکی که در بالا وجود دارد را انتخاب کنید تا فایل‌ها به محل مورد نظر شما برود.

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

کنترل و مدیریت کامپیوتر با موبایل

بعد از این که کارتان تمام شد، برای قطع اتصال دکمه‌ی بازگشت موبایل خود را فشار دهید.

روش‌های بسیار زیادی برای دسترسی از راه دور به کامپیوتر وجود دارد، اما دو موردی که ما معرفی کردیم با توجه به فراپلتفرمی بودنشان از جمله‌ی برترین روش‌های موجود به حساب می‌آیند.

اگرچه خودم هم شخصاً از Chrome Remote Desktop استفاده می‌کنم، ولی باید اذعان کرد که TeamViewer گزینه‌ی قدرتمندتری است. امکان انتقال فایل آن فوق العاده هوشمندانه و راحت می‌باشد. تنها نکته‌ای که باید گفت این است که اگر می‌خواهید همه‌ی توان TeamViewer را به کار ببندید، بهتر است قدم‌های لازم را برای تامین امنیت آن بردارید.

 

امیدوارم که بتوانید با این آموزش تجربه ای جدید و لذت بخش در کار کردن با ابزارهای دیجیتالی تان داشته باشید. در این باره تجربیات و دیدگاه های خود را در بخش نظرات همین مطلب در گویا آی تی بنویسید و این مطلب را برای اطلاع دوستان خود روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *