پسر ۱۴ ساله هندی مبدع ایمیل شناخته شد

پسر ۱۴ ساله هندی مبدع ایمیل شناخته شد
  • 1396/2/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

آیا می دانید چه کسی پست الکترونیکی را اختراع کرد؟ در واقع ایمیل توسط یک هندی اختراع شد. یک پسر بچه ۱۴ ساله به نام “وا شیوا ایادورای” آن را اختراع کرد. به خاطر نبوغ اوست که امروزه می توانیم در عرض تنها چند ثانیه با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

گویا آی تی – وا شیوا ایادورای، در یک خانواده تامیلی در بمبئی متولد شد. زمانی که او فقط ۷ سال سن داشت، با خانواده اش به آمریکا مهاجرت کرد. در سن ۱۴ سالگی، او یکی از قابل توجه ترین اکتشافات تاریخ فناوری جهان را به نام خود ثبت کرد.
اما جالب ترین نکته آن است که ایمیل، در سال ۱۹۷۸ توسط وا شیوا ایادورای اختراع شد. او در آن زمان فقط ۱۴ سال سن داشت و فناوری ارسال ایمیل، در آن زمان از فناوری های ضروری به شمار نمی رفت. او موفق شد یک شبیه ساز برای سیستم مکاتبه اینترنتی میان ادارات یک سازمان بسازد و آن را “ایمیل” (E-mail) نامید.

طبق مطالبی که در یکی از پست های فیس بوک شرکت LLP ذکر شده، “ایمیل، همه توابع اصلی سیستم مکاتبه میان اداره ای را در خود دارد: صندوق دریافت، صندوق ارسال، پوشه ها، یادداشت ها، فایل های پیوست، دفترچه آدرس ها، و غیره. این ویژگی ها امروزه از قسمت های آشنای همه سیستم های ایمیلی به شمار می روند”.
زمانی که وا شیوا ایادورای در دبیرستان لیوینگستون ایالت نیوجرسی مشغول به تحصیل بود، کار کردن روی سیستم ایمیل را به سفارش دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی این ایالت آغاز کرد. او در آن زمان متوجه شده بود هر دبیرخانه ای به یک صندوق دریافت، صندوق ارسال، پیش نویس، رونوشت کاربنی، پوشه، کاغذ یادداشت و غیره نیاز دارد. تهیه این موارد و پردازش ایمیل های ورودی و خروجی، شاید یک روز کامل زمان می برد.

پس از نگاه به این نیاز ها، او یک برنامه کامپیوتری با بیش از ۵۰ هزار خط کد نوشت و آن را ایمیل نامید. در سال ۱۹۸۲، دولت ایالات متحده، وا شیوا ایادورای را به عنوان مخترع ایمیل به رسمیت شناخت و حق نسخه برداری از ایمیل را به وی اعطا کرد.
با وجود آنکه وا شیوا قابل توجه ترین اختراع تاریخ فناوری را به نام خود ثبت کرده، اما نام او در هیچ کجای تاریخ مدرن و علوم کامپیوتر ذکر نشده است. امیدواریم تاریخ آنگونه که شایسته است، از او تقدیر کند. نظر شما چیست؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *