ضرورت آگاهی والدین از چند نکته مهم در مورد استفاده فرزندان از اینترنت

ضرورت آگاهی والدین از چند نکته مهم در مورد استفاده فرزندان از اینترنت
  • 1396/2/11
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در حالی‌که وظیفه‌ی والدین حفاظت از فرزندانشان است، کودکان درباره‌ی تکنولوژی اطلاعات بیشتری نسبت به پدر و مادر دارند! – این اطلاعات شامل چگونگی گردش در صفحات آنلاین نیز می‌شود. مسلما، بسیاری از والدین از این “شکاف دیجیتالی” احساس درماندگی می‌کنند. اما با درک، استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند و کنترل‌های والدین می‌تواند به محافظت از عزیزان شما کمک کند.

گویا آی تی – کارولین نور، سردبیر ارشد در مورد تربیت فرزندان، در CSM می گوید: ” بسیار مهم است که والدین از نوع برنامه‌هایی که کودکانشان استفاده می‌کنند – برای مثال، اپلیکیشن‌ها، رسانه‌های اجتماعی و بازی‌ها – زمانی‌که با این دستگاه‌ها سپری می‌کنند، و افرادی که با آن‌ها در تعامل هستند آگاه باشند،” CSM یک سازمان غیرانتفاعی با هدف کمک به پیشرفت و رشد کودکان در دنیای رسانه و فناوری است. نور اضافه می‌کند: “علاوه بر این، والدین باید بدانند که کودکان چگونه از حریم خصوصی خود محافظت می‌کنند و آنلاین می‌شوند و شاید مهم‌تر از همه این‌که چه احساسی در مورد کارهایی که به صورت آنلاین انجام می‌دهند دارند.”
در کنار آموزش فرزندان برای دوری از خطرات – مانند رفتارهای پرخاشگرانه، اذیت و آزار سایبری، و محتوای نامناسب گروه سنی – می‌توان برای آرامش بیشتر ذهن، از کنترل‌های والدین کمک گرفت. نور اضافه می‌کند: “البته، زمانی که فرزندان کوچک‌تر هستند، والدین باید نقش نظارتی بیشتری داشته باشند، اما با افزایش سن کودکان، ما باید نقش خود را به عنوان یک حامی تغییر دهیم،”

در ادامه، برخی از روش‌ های اعمال کنترل‌های والدین ارائه می شود – حتی اگر شما درک بالایی از تکنولوژی نداشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید.
در این مطلب، ما نرم‌افزارهای شخص سوم، مانند Net Nanny را پوشش نمی‌دهیم، و در مورد ابزارهای مربوط به سخت افزارها (مانند روترهای ویژه یا دستگاه Circle دیزنی) صحبت نمی‌کنیم. در عوض، روی تنظیم کنترل های والدین ساخته شده در هر یک از این پلت‌فرم ها متمرکز می‌شویم.

در کامپیوتر شخصی
با ویندوز ۱۰، شما می‌توانید کاربران کوچک‌تر را به عنوان بخشی از گزینه‌ی Family Feature اضافه کنید، تا بتوانید برای تأمین امنیت آنلاین کودکان خود، از طریق فیلتر کردن برخی وب‌سایت‌ها، اجازه‌ی کار با برخی از برنامه‌ها و بازی‌ها، قراردادن محدودیت‌های زمانی، و دیدن موقعیت کودک خود روی یک نقشه، بر اساس محلی که در آن وارد سیستم ویندوز شده اند (البته این مورد در همه‌ی دستگاه‌ها کار نمی‌کند) از آن کمک بگیرید.
برای تنظیم این کنترل‌ها به لینک account.microsoft.com/familyرفته، روی گزینه‌ی “Add a Child” کلیک کرده و برای هر یک از کودکان در خانه‌ی خود، آدرس اکانت مایکروسافت یا ایمیل خود را وارد کنید ( درصورت نداشتن اکانت، یک اکانت جدید بسازید). اکنون شما می‌توانید محدودیت‌های لازم را برای وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و بازی‌های مناسب سن آن‌ها اعمال کرده، به آن‌ها اجازه‌ی خرید داده (یا ندهید) و فعالیت‌های اخیر آن‌ها را مرور کنید.
اگر شما فرزندان خردسال در خانه دارید، می‌توانید یک کلمه‌عبور تصویری برای ویندوز بگذارید، که آن‌ها بتوانند به جای نوشتن کلمه‌ی عبور، شکلی را بکشند.

در سیستم مک (Mac)
انجام تنظیمات کنترلی والدین روی سیستم مک، صرف نظر از این‌که شما یک کامپیوتر مشترک داشته و یا نداشته باشید، بسیار ساده است.
با استفاده از گزینه‌های کنترل والدین، شما‌ می‌توانید زمانی را که کودکانتان به صورت آنلاین سپری می‌کنند، وب‌سایت‌هایی را که به آن سر می‌زنند و افرادی که با آن‌ها چت می‌کنند را مدیریت، کنترل و نظارت کنید.
گزینه‌ی کنترل‌های والدین را روشن کرده، روی Apple Menu> System Preferences و پس از آن روی Parental Controls کلیک کنید. (اگر پیامی به صورت “There are no user accounts to manage” می‌بینید، می‌توانید یک کاربر را با کلیک روی دکمه‌ی Add اضافه کنید.) روی آیکون قفل کلیک کنید تا قفل آن را باز کنید، نام خود و کلمه‌ی عبور را به عنوان ادمین وارد کرده و یک کاربر را انتخاب کنید. روی گزینه‌ی Enable Parental Controls کلیک کنید.
اکنون شما انتخاب‌هایی مانند جلوگیری از استفاده کودک از دوربین وب موجود دردستگاه، شرکت کردن او در بازی‌های چند نفره (در مرکز بازی‌ها)، یا محدود کردن برقراری تماس فرزند خود با افراد دیگر به وسیله‌ی ایمیل را در اختیار دارید. شما می‌توانید گزینه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید. مشخص کنید که کودک به کدام برنامه ها دسترسی داشته باشد، یا به طور کل، گزینه‌ی دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن را غیر فعال کنید. شما می توانید به کودک تنها اجازه‌ی دسترسی به موسیقی، برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و کتاب‌های مناسب سنش را بدهید. برای روز‌های هفته، آخر هفته، و زمان خواب، محدودیت های خود را اعمال کنید.

در iPhone، iPad، و iPod لمسی
در این دستگاه ها ابزارهای درون-ساختی برای مدیریت محتوا و زمان نمایش وجود دارد.
در یک آیفون، آیپد و آیپاد لمسی، شما می‌توانید محدودیت‌هایی برای بلاک کردن یا محدود کردن برنامه‌ها و امکانات دستگاه برای فرزند خود اعمال کنید. برای فعال کردن محدودیت‌ها، به Setting > General > Restrictions بروید. در پایین صفحه، گزینه‌ی Enable Restrictions را لمس کنید. یک کد عبوری برای محدودیت ها ایجاد کنید. هر زمانی که بخواهید تنظمیات خود را تغییر داده یا محدودیت‌ها را غیر فعال کنید به این کلمه‌ی عبور نیاز خواهید داشت.
با فعال کردن محدودیت ها، ممکن است شما برخی برنامه‌ها، امکانات یا خدمات را نبینید.

نکته: دستگاه‌های IOS، از چند کاربر روی یک دستگاه پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین، شما باید محدودیت‌ها را هر زمان که دستگاهی را در اختیار کودکی قرار می دهید، فعال کرده و با پس گرفتن آن، دوباره آن را غیر فعال کنید.

در سیستم‎‌های اندروید، شما می‌توانید روی یک گوشی هوشمند یا تبلت، کاربران متعددی داشته باشید (اندروید ۵٫۰ و بالاتر) و یک اکانت کاربری را برای مسدود کردن دسترسی به برنامه‌ها، بازی‌ها و امکاناتی که ممکن است، برای کودکان شما نامناسب باشند، محدود کنید. می‌توانید با کشیدن دو انگشت خود از بالای تمام صفحات Home، یا برخی صفحات برنامه‌ها، به پایین، گزینه User (در قسمت سمت راست و بالای صفحه) را لمس کرده و با گزینه‌ی Add یک کاربر دیگر اضافه کنید.
داشتن چند اکانت در یک دستگاه گلکسی سامسونگ، می‌تواند به دلایلی مشکل ساز باشد، بنابراین، در این شرایط من استفاده از یک برنامه را (مانند SecureTeen Parental Control))) توصیه می‌کنم. علاوه بر این، شما می‌توانید به Google Play Store رفته، سه خط افقی موجود در گوشه‌ی سمت چپ و بالا و پس از آن Setting را لمس کرده و پس از آن به گزینه Parental Controls بروید. اکنون شما می‌توانید محدودیت های محتوایی برای برنامه ها، بازی ها، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی، کتاب‌ها و موسیقی، قائل شوید.

کنسول های بازی‌های ویدئویی
تمامی کنسول‌های مهم بازی‌های ویدئویی، به والدین اجازه می دهند تا بازی‌هایی را که در دسترس کودکانشان است، کنترل کنند، برای مثال، امکان بلاک کردن محتوای نامناسب را بر اساس رتبه بندی سنی توصیه شده برای هر بازی، فرآهم می‌کنند. تیم تخصصی رتبه بندی نرم افزارهای سرگرمی (ESRB)، برای تمامی عناوین، گروه سنی مناسب را توصیه می کند: به این صورت که E”” به معنای همه، برای دسترس عموم، “E10+” برای کودکان ده ساله و بالاتر، “T” برای نوجوانان (سن ۱۳+) و “M” برای افراد بالغ (۱۷+) به کار می رود.
صرف نظر از اینکه اعضای خانواده‌ی شما یک پلی استیشن ۴، ایکس باکس ۱، Nintendo Switch یا Nintendo Wii U داشته باشند، محدود کردن دسترسی به بازی‌ها، بر اساس رتبه‌بندی ESRB، همراه با مسائل دیگری که می‌خواهید مدیریت کنید، مانند محدودیت زمانی، دسترسی آنلاین و غیره، کاملا ساده است.
تنها باید به وب‌سایت esrb.org، مراجعه کرده و مسیر About ESRB> Parent Resourses> Setting Controls را طی کنید. با این کار اسامی و تصاویر مربوط به کنسول‌های محبوب امروزی را می بینید، و می توانید کنسول مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای افزودن کنترل های والدین، از دستورالعمل گام به گام ارائه شده، تبعیت کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *