ترجمه‌ی زبان دلفین ها تا سال ۲۰۲۱

ترجمه‌ی زبان دلفین ها تا سال ۲۰۲۱
  • 1396/2/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

گروه سوئدی Gavagai AB، یک کمپانی فناوری‌های زبان، از توانایی‌های هوش مصنوعی خود برای رمز گشایی از زبان دلفین‌ها استفاده می‌کند.این کاربرد جدید از هوش مصنوعی، پیامدهای مثبتی برای علم جانور شناسی، کسب و کار، و حتی جست‌و جو در فضا خواهد داشت.

گویا آی تی – Gavagai AB، یک کمپانی فناوری‌های زبان که در موسسه علوم کامپیوتر سوئد، شکل گرفته است، با نرم‌افزار تحلیل زبان خود، بر بیش از ۴۰ زبان انسان تسلط یافته است. در حال حاضر محققانی از موسسه‌ی سلطنتی فناوری KTH به کمپانی Gavagai AB پیوسته‌اند تا زبان دلفین‌ها را رمز گشایی کنند، در پروژه‌ای که بدون شک هم‌زمان با متمرکز شدن روی آزمایش و ارتقاء توانایی‌های سیستم، برای درک تفکرات دلفین ها هم تلاش می‌کند.

این تیم، دلفین‌های پوزه‌بطری در یک پارک حیات وحش را زیر نظر گرفته و از تکنولوژی آنالیز زبانی Gavagai با هوش مصنوعی، برای رمز گشایی از صداها استفاده می‌کند، و اگر همه‌چیز مطابق برنامه پیش برود، یک دیکشنری از زبان دلفینی گردآوری خواهد کرد. تیم اطمینان دارد که با توجه به توانایی های هوش مصنوعی سیستم Gavagai AB ، و البته در دسترس بودن اطلاعات بیشتر در مورد دلفین‌ها، منابع محاسباتی بزرگتر، و روش‌های جدیدتر برای ضبط صدا، از پس این طرح بر می‌آید.

جسی کارلگرن، یکی از پروفسورهای موسسه‌ی KTH که از بنیان‌گذاران Gavagai نیز هست، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ می‌‌گوید:
” ما امیدوار هستیم که بتوانیم زبان دلفین‌ها را با کمک تکنولوژی هوش مصنوعی، درک کنیم. ما می‌دانیم که دلفین‌ها سیستم ارتباطی پیچیده‌ای دارند، اما هنوز نمی‌دانیم در مورد چه‌چیزهایی صحبت می‌کنند.”
برای‌ اینکه ببینیم آیا Gavagai می‌تواند پژوهش‌گران دیگر در زمینه‌ی زندگی دریایی را متقاعد کنند، باید صبر کنیم.

Gavagai تاکنون توانسته است بر بیش از ۴۰ زبان تسلط پیدا کند، اما سیستم‌های این کمپانی بر تحلیل متون و نوشته‌ها متمرکز است. مثل یک ابزار کامل برای یک دانش‌آموز پارانوید در ابتدای دبیرستان – یا یک تجارت هوشمندانه که باید شهرت خود را مدیریت کرده و رقبای خود را زیر نظر داشته باشد – این برنامه‌های ساخته شده توسط Gavagai امکان آنالیز متون را در بیشتر از ۴۰ زبان فرآهم می‌کنند. این تحلیل‌ها می‌تواند شامل نظارت و مقایسه‌ی مفاهیم مختلف و هم چنین ارائه مفهوم برخی پاسخ‌های احساسی احتمالی باشد.

عبور از مرزها به کمک هوش مصنوعی

ممکن است درک زبان دلفین‌ها هدفی عجیب به نظر برسد، اما در عمل منطقی است. البته جانورشناسان، منافع بسیاری را از این پروژه به دست خواهند آورد، اما این تأثیر در کسب و کار هم به یکلی مشابه خواهد بود. کمپانی‌های بزرگی مانند آمازون و آلفابت، در حال حاضر نیز این ماشین یادگیری و هوش مصنوعی برای پاسخ به درخواست‌های متقاضیان خود و حل سریع تر مشکلات، بدون نیاز به برنامه نویسی مجدد، بهره می‌برند. طرح جدید ارائه شده در مورد زبان دلفین‌ها، می‌تواند سطح تازه‌ای از این نوع توانایی‌ها باشد و همانطور که لارس همبرگ، مدیر عامل اجرایی Gavagai، به بلوم‌برگ گزارش داده است، تحقیق در مورد دلفین‌ها به این کمپانی کمک می‌کند تا ابزارهای خود را برای مصارف دیگر، بهبود ببخشد.
جدا از این مسائل، در نظر گرفتن کاربردهای دیگری برای این طرح، کار سختی نیست. نیروی دریایی آمریکا در دوره‌های مختلف، از پستانداران دریایی، شامل دلفین‌ها، در مرکز فناوری‌های جنگی دریایی و فضایی (SPAWAR) در سن دیگو استفاده کرده است. از دلفین‌ها در فعالیت‌هایی مانند جست‌جو برای یافتن مین‌ها استفاده می‌شده است.
ایده‌ی آمادگی برای برقراری ارتباط با موجودات فرازمینی هم در این رابطه به ذهن می‌رسد. یکی از مشکلات در یافتن حیات فرازمینی، با تمام جذابیتی که این موفقیت دارد، آن است که ما باید بتوانیم راه‌هایی برای برقراری ارتباط بیابیم. از آن‌جایی که سیستم‌های Gavagai تاکنون توانسته‌اند بر زبان‌های انسانی تسلط پیدا کنند، اگر امیدوار باشیم که روزی با استفاده از هوش مصنوعی و ماشین یادگیری بتوانیم با هرچه که در مسیر جست و جوی ما در جهان قرار می‌گیرد، ارتباط برقرار کنیم، حرکت به سوی درک دیگر شکل‌های حیات، گام هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *