چگونه به سایت هایی که بسته شده اند دسترسی پیدا کنیم؟

چگونه به سایت هایی که بسته شده اند دسترسی پیدا کنیم؟
  • 1396/2/17
  • زهرا معبودی
  • 2

در دنیای اینترنت هر چند همه چیز ۲۴ ساعته است اما گاهی به دلایلی که خود وبمسترها و مدیران سایت ها می دانند، سایت ها تعطیل می شوند و یا اینکه، محتویات آن ها برای مدت زمان کمی یا زیادی از دسترس خارج می شود. معمولا وقتی به چنین سایت هایی مراجعه می کنیم اخطار های مختلفی نمایش داده می شود که ناشی از این است که سرور سایت مورد نظر در دسترس نمی باشد، یا اینکه، دامنه سایت منقضی شده است و غیره.

به هر حال گاهی اطلاعات برخی سایت ها چنان حیاتی است که باید حتما به آن اطلاعات و محتوا دسترسی پیدا کنیم. در این مقاله گویا آی تی با دو روش به شما یاد می دهد که چگونه، محتویات چنین سایت هایی را بازیابی کنید و بخوانید. با ما همراه باشید.

Cached

روش اول: استفاده از حافظه پنهان یا کش گوگل ( Google Cache )

این موضوع برای گوگل و هر موتور جستجویی به خوبی مطرح می شود که این موتورها، صفحات اینترنتی سایت ها را کپی و دانلود می کنند و  در خود نگهداری می کنند. از این طریق شما می توانید محتویات سایت ها را بعد از داون شدن، در دسترس داشته باشید. البته دقت کنید که مطالب باید ابتدا به دید موتور جستجو رسیده باشد و به عبارت بهتر ایندکس شده باشند. برای چنین موردی، بهتر است از گوگل استفاده کنید. زمانی که از طریق جستجو گر گوگل، یک سایت را پیدا کردید و با کلیک بر لینک آن، با پیغام عدم در دسترس بودن سایت روبرو شدید، با استفاده از دکمه برگشت، به صفحه اولیه در موتور جستجو بروید و لینک مورد نظر را که روی ان کلیک کرده بودید را پیدا کنید.

روبروی هر لینک یک مثل کوچک وجود دارد که زیر منوهایی دارد. یکی از آن ها Cached است. البته در پاره ای موارد فقط Cached به عنوان زیر منوی این گزینه وجود داشته باشد. به هر حال Cached به شما نسخه ای از مطلب را ارائه می دهد که از پیش از سایت مورد نظر کپی شده است.

Cached

با این حال، سایت مورد نظر در حالت کش شده برای تان نمایش داده می شود تا بتوانید مشکل خود را با آن حل کنید. اما اگر فکر می کنید مدت زمان باز شدن، سایت به درازا انجامید و هنوز سایت و نسخه کش آن برای تان باز نشده و لود نشده است، کافی است که به بخش خاکستری رنگ بالای سایت دقت کنید. در این جا گزینه هایی وجود دارد که باید روی Text-only version کلیک کنید.  در این حالت، سریع متن بدون عکس پست مورد نظر از سایت برای شما نمایش داده می شود.

Text-only version

برای بسیاری از افراد به روز بودن اطلاعات خیلی مهم است. خوشبختانه گوگل برای این گونه از افراد هم المان هایی دارد. در صفحه ای که از سایت توسط کش گوگل در اختیار شما قرار می گیرد، تاریخ و ساعت کش شدن مطلب مورد نظر اعلام شده است. عموما برخی از مدیران سایت ها مطالب سایت خود را بروز رسانی می کنند. اگر گوگل به موقع متوجه بروز رسانی شود، مطالب کش شده قبلی را پاک و مطلب جدید را کش می کند. به همین دلیل تاریخ و زمان را هم ثبت می کند.

یک میانبر هم برای این کار وجود دارد. شاید شما یک آدرس از سایتی داشته باشید، که آدرس دقیق آن را در جستجو گر گوگل نتوانید پیدا کنید، و بخواهید از طریق آدرس مورد نظر، به سایت دسترسی پیدا کنید. ابتدا امیدواریم که گوگل ان را ایندکس و کش کرده باشد. در مرحله بعد، شما آدرس مورد نظر را در مرورگر باز کنید. در صورتی که هنوز مطمئن هستید سایت داون است، با کنترل و اف ۵ چند بار صفحه را رفرش کنید. اگر باز هم مطمئن هستید که سایت داون است، در تب دیگری از مرورگر آدرس زیر را بنویسید:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:example.com/page.htm

بعد بجای عبارت example.com/page.htm که در انتهای کد بالا قرار دارد، به سادگی آدرس سایت و صفحه مورد نظر را بنویسید. بعد از این اینتر را بزنید تا گوگل و بخش مدیریت کش ها، در صورتی که صفحه مورد نظر را کش و ایندکس کرده باشند، ان را برای شما رو کنند.

در این روش دقت داشته باشید که عبارت  “http://” یا “https://” را از ابتدای آدرس اصلی سایت و صفحه مورد نظر حذف نمایید. مثال: فرض می کنیم که می خواهیم به آدرس https://www.howtogeek.com/226280/how-to-take-screenshots-in-windows-10/ دسترسی پیدا کنیم. بدین منظور باید https ابتدای آن را حذف کنیم و آدرس جدید را به صورت زیر بسازیم:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:www.howtogeek.com/226280/how-to-take-screenshots-in-windows-10

بدین صورت فورا کش گوگل فعال شده و به شما اطلاعات را نمایش خواهد داد:

کش گوگل

البته تمرکز این آموزش بر روی گوگل بود. اگر شما از موتور جستجوی بینگ هم استفاده کنید، باز هم در صفحه نتایج جستجو با مثلی باز شو روبرو هستید که می توانید از طریق آن به اطلاعات کش شده در مورد پیج مورد نظر دسترسی داشته باشید. به این مثال توجه کنید:

Cached page

در اینجا هم گزینه Cached page به چشم می آید. اگر روی ان کلیک کنید، نسخه کش شده آن را مشاهده خواهید کرد.

روش دوم: استفاده از Wayback Machine

یکی از مشکلات عمده ای که گوگل و سایر موتورهای جستجو با آن مواجه هستند این است که شما فقط می توانید محتویات اخیر سایت ها را مشاهده کنید. به عبارت دیگر، گوگل تنها برای مدت زمان مشخصی، کش ها را نگه می دارد. در صورتی که سایتی بیش از سه چهار ماه داون باشد، گوگل ان را به رسمیت نمی شناسد و محتویات کش آن را پاک می کند. اما برای اینکه بتوانید به یک منبع بزرگ از سایت هایی دسترسی داشته باشید که چند سال اخیر پاک شده اند، کافی است به Wayback Machine سر بزنید. بیایید  Wayback Machine را با هم تجربه کنیم. بدین منظور می توانیم روی این آدرس کلیک کرده و وارد صفحه پیشنهادی این سرویس شویم.

Wayback Machine

وقتی وارد صفحه مورد نظر می شویم، با یک کادر روبرو هستید که باید لینک مورد نظر خود را در آن کادر در صفحه اصلی Wayback Machine وارد کنید و در نهایت، روی گزینه Browse History کلیک کنید تا اگر کپی و کشی از سایت مورد نظر وجود دارد به شما نمایش داده شود که به احتمال ۹۰ درصد وجود خواهد داشت.

Browse History

به صفحه ای که مشابه صفحه بالا برای شما باز می شود دقت کنید. در این جا نیز تاریخ آخرین باری که صفحه مورد نظر کش شده است نمایش داده شده است. جالب این جاست که این سرویس مدت زمانی که شروع به کش گیری کرده است را برای شما نمایش می دهد. مثلا در مثال بالا به شما می گوید، برای سایتی که به دنبال آن هستید از ۱۶ آورین سال ۲۰۱۴ تا ۱۹ آوریل سال ۲۰۱۷ کش هایی از سایت مورد نظر و صفحه مورد نظر وجود دارد. نمودار ان را در تصویر مشاهده می کنید. حالا شما می توانید تاریخ دقیق را مشخص کرده و از سرویس بخواهید کش مورد نظرتان در تاریخ مورد نظر را برای تان رونمایی کند.

Browse History

شما می توانید با کلیک بر نمودار و تقویم به سادگی تایم و زمان ذخیره کش ها را مشخص و مشاهده کنید و از این سرویس فوق العاده که خاطره سایت ها را برای سال ها در خود نگهداری می کند لذت ببرید.

در این باره آیا تجربه دیگری داشته ید؟ دیدگاه های خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را برای اطلاع تمام کاربرانی که وبگردی را دوست دارند، روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام.
    خدا قوت و دستتون درد نکنه…
    خلاصه بگم: این مقاله کمک بزرگی برای من بود…
    دمتون گرم و پایدار باشید…
    یا حق

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *