ردیابی کاربران توسط جاسوس افزارهای فراصوت

ردیابی کاربران توسط جاسوس افزارهای فراصوت
  • 1396/2/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

به تازگی محققان به این واقعیت دست یافته اند که با استفاده از دستگاه هایی که اصوات با رنج غیر قابل شنیدن را منتشر می کنند، از جمله فراصوت، می توان به صورت مخفی بسیاری از برنامه های گوی های اندروید را ردیابی و هک کرد.

گویا آی تی – این فناوری که با استفاده از انتشار امواج فراصوت روی ۲۳۴ مورد از برنامه های مربوط به اندروید امتحان شده است، امکان برقراری ارتباط بین دستگاه ها را با اهداف ردیابی و حتی جاسوسی فراهم می کند.
دستگاهی چون تلویزیون ها، بیلبردهای تبلیغاتی، وب سایت ها و فروشگاه ها توانایی این را دارند که این امواج با فرکانس بالا را تولید کنند در صورتی که هیچ انسانی قادر به شنیدن آن ها نیست، انا اپلیکیشن ها می توانند آن ها را دریافت کنند و تحت تاثیر آن ها قرار بگیرند. این سیگنال ها میتوانتد وقتی که فرد درحال تماشای یک تبلیغ تلویزیونی است یا وقتی وارد یک فروشگاه می شود فعال شده و روی برنامه های گوشی شما تاثیر بگذارد.
شرکت ها و فروشگاه هایی چون مک دونالد و کرسپی کرم هم اکنون از این فناوری رخوردار هستند. محققان در این باره هشدار داده اند که ممکن است شرکت های بزرگ برای ریابی موقعیت و عادت های مشتریان خود، صرف نظر از خانوش یا روشن بودن دستگاه تلفن همراه آن ها، استفاده کنند بدون اینکه افراد از این موضوع مطلع شوند.
این روش در میان شرکت های مطرح طرفدارن بسیاری پیدا کرده، به طوری که دو سال پیش، تنها ۵ برنامه در گوگل پلی استور از این فناوری استفاده می کردند.امروزه این تعداد به عدد ۲۳۴ صعود پیدا کرده است و این تعداد شرکت در حال استفاده از ابن فناوری هستند.
با توجه به این که ابن فناوری امروزه با استفاده از ابزار و دستگاه ها می تواند عادت ها و مکان ها افراد را به راحتی تحلیل کند و به هم ارتباط دهد، می توان از این فناوری جاسوسی به جز ردیابی ها عادی و پیش پا افتاده برای اهداف دیگر هم استفاده کرد. از جمله این اهداف می توان برای ارسال تبلیغات هدفمند از آن بهره گرفت یا حتی می توان برای شناسایی افراد ناشناس، در فضا هایی مثل Bitcoin و Tor استفاده کرد. محققان دانشگاه برانشویگ، بعد از اینکه متوجه شدند تقریبا ۱۱ میلیون کاربر گوشی مبایل از برنامه های این ۲۳۴ شرکت به طور خاص در حال استفاده هستند، هشدار دادند که در حال حاضر میلیون ها نفر از کاربران، بدون اینکه بدانند تحت نظر شرکت ها هستند.
این برنامه ها، در طی نصب و دانلود از مخاطبان خود اجازه این ردیابی ها را نمی گیرند وتنها چیزی که برای دنبال کردن یک کاربر نیاز دارند، اجازه دسترسی به میکروفون دستگاه می باشد.
محققان اصافه کردند: ( کاربر احساس می کند تنها اجازه نصب یک برنامه ساده را داده است، در حالی که این برنامه ساده فقط کافی است که قابلیت دریافت سیگنال های فراصوت را از طریق میکروفون گوشی شما داشته باشد تا به محض اینکه کاربران این نوع برنامه ها را در گوشی خود نصب کنند با این فناوری اطلاعات زیادی در اختیار صاحبان این برنامه ها قرار بگیرند. کاربر حتی از زمان فعال شدن میکروفون خود مطلع نخواهد شد و نمی توانند اطلاعاتی که به سرور های شرکت ارسال می شود را ببینند.)
کمپانی سیلورپوش، شرکتی که ابزار و فناوری آن را ساخته است، استفاده این تکنولوژی در موارد جاسوسی را به شدت تکذیب کرده است و به دلیل بیشتر شدن اعتراضات مردمی در مورد رعایت نشدن حریم خصوصی افراد، در نهایت از حمایت خود از این نرم افزار دست کشید.
بنیان گذار و مدیر شرکت سیلورپوش آقای هیتش چاولا، به سایت Ars Technic گفته است: ” ما نمی خواهیم بنیان کسب و کار و تجارت خود را با رعایت نکردن حقوق مردم و افشای حریم خصوصی افراد زیر سوال برده و به حریم خصوصی افراد و مشتریان خود احترام می گذاریم. ما وقتی از این پروژه حمایت می کردیم فقط ۱ ال ۱۲ اپلیکیشن از این برنامه استفاده می کردند و ما مسئولیتی راجع به ۲۳۴ اپلیکشن دیگر نداریم.”
وی افزود که مدت شش ماه است که سرورهای آن ها هیچ گوشی جدیدی و سیگنال مربوط به آن را ثبت نکرده اند و این بدان معنا ست که این نرم افزار در هیچ گوشی جدید فعال نشده است.
گوگل ادعا کرده است که در جهت حفظ حریم خصوص افراد، تمامی برنامه ها ملزم هستند که در مورد چگونگی جمع آوری داده های مشتریان ، و نحوه استفاده و به اشتراک گذاری آن ها توضیح دهند.
در این رابطه با شرکت ها مکدونالد و کریسپی کرم نیز تماس گرفته شده است تا توضیحات لازم را بدهند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *