خداحافظی سوئیس با انرژی اتمی

خداحافظی سوئیس با انرژی اتمی
  • 1396/3/6
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

به تازگی در کشور سوییس یک همه پرسی درباره ساخت یا توقف نیروگاه‌های اتمی جدید در این کشور برگزار شد. نتایج این همه‌پرسی نشان داد که اکثریت مردم این کشور خواهان توقف ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید در این کشور می باشند.

گویا آی تی – این همه‌پرسی در روز یک‌شنبه ۲۱می ۲۰۱۷ برگزار شد. براساس گزارش ساینس الرت، پرسش محوری ین همه‌پرسی درباره سیاست‌گذاری کلان در حوزه انرژی در کشور سوییس بود.
حدود ۵۸ درصد از رای‌دهندگان طبق شمارش‌های اولیه به قانون جدید انرژی در این کشور رای مثبت داده‌اند. قانون جدید انرژی دولت‌های آتی این کشور را موظف می‌کند که سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش دهند.
بر اساس نتایج در برخی شهرهای بزرگ سوئیس از جمله در ژنو پذیرش قانون جدید حدود ۷۰ درصد و در زوریخ ۶۰ درصد بوده است. گفتنی است بیش از ۵٫۳ میلیون سوئیسی واجد شرایط رای دادن هستند. البته حزب دست‌راستی سوئیس (SVP) به دلیل بالا رفتن بهای انرژی (برق) مخالف برگزاری همه‌پرسی بود.
در قانون جدید انرژی که از سال ۲۰۱۸ قرار است اجرایی شود ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید ممنوع اعلام شده است. همچنین در این قانون مقرر شده است که میزان تولید گاز دی‌اکسیدکربن توسط خودروها شدیداً کاهش و سرمایه‌گذاری در زمینه انرژهای تجدید‌پذیر افزایش یابند.
در حال حاضر کشور سوئیس دارای ۵ نیروگاه هسته ای است. این نیروگاه‌ها تا زمانی که ضوابط و مقررات ایمنی را برآورده کنند اجازه تولید برق را خواهند داشت و با بروز هر گونه خطری از شبکه تولید برق خارج خواهند شد.
۶۰ درصد از انرژی مورد نیاز سوئیس در حال حاضر از طریق منابع تجدیدپذیر و به‌طور عمده از طریق نیروگاه‌های آبی تامین می‌شود.
بخشی از سرمایه‌گذاری‌های لازم در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر قرار است از سوی مصرف‌کنندگان تامین شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *