ماموریت اضطراری در ایستگاه فضایی

ماموریت اضطراری در ایستگاه فضایی
  • 1396/3/6
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ماموریت از پیش تعیین نشده ای برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی در نظر گرفته شده که فردا باید به این ماموریت بروند. این ماموریت شامل تعویض یک قطعه رایانه‌ای است که فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی برای تعویض این قطعه باید به راهپیمایی فضایی بپردازند.

گویا آی تی – در تاریخ ۳۰ مارس بوسیله پگی ویتسون، این قطعه نصب شده بود.در مباحث الکترونیک و مدارهای منطقی، این قطعه به مالتی‌پلکسر و دی‌مالتی‌پلکسر معروف است.
در حال حاضر ویتسون در سمت فرمانده ایستگاه فضایی می باشد و قرار است فردا همراه با جک فیشر ماموریت تعویض قطعه را انجام دهد.
این قطعه که از روز شنبه عملکرد آن با اشکال روبرو شده بود، در کنار آرایه‌های خورشیدی در قسمت S0 بدنه خارجی ایستگاه ، حلقه‌های خنک‌کننده و دیگر قطعات خارجی نصب شده بود. دلیل بروز اشکال و اختلال در این قطعه هنوز مشخص نیست.
ناسا بعد از مشاهده بروز این اختلال از قطعات ذخیره خود استفاده نمود اما اعلام کرد با توجه به نداشتن جایگزین برای این قطعه، نمونه قبلی باید هرچه زودتر جایگزین شود.
ابعاد این قطعه ۲۷ در ۳۸ در ۴۲ سانتی‌متر است و وزن آن ۲۳ کیلوگرم می باشد. گفتنی است قطعه مذکور به طور کامل در ایستگاه فضایی مونتاژ شده و پیش بینی می شود در یک راهپیمایی دوساعته نصب خواهد گردید.
این تعویض قطعه با توجه به ارسال کپسول دراگون به ایستگاه فضایی در هفته آینده، باید هرچه سریع‌تر انجام شود. کپسول دراگون قرار است در تاریخ ۱ ژوئن مطابق با ۱۱ خرداد با استفاده از موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب شود.
فردا ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران این راهپیمایی فضایی انجام خواهد شد و تلویزیون ناسا این ماموریت را به صورت زنده پوشش خواهد داد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *