استفاده از آخرین فناوری برای افزایش عمر پل پانساکولا

استفاده از آخرین فناوری برای افزایش عمر پل پانساکولا
  • 1396/3/7
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پروژه احداث یک زیرگذر جدید با بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری برای جایگزینی با پل قدیمی با نقص های سازه ای که در سال ۱۹۶۰، روی این خلیج ساخته شده است، در حال اجرا است.
برنامه‌ریزان حوزه ترافیک امیدوارند تا با ساخت این زیرگذر جایگزین ۴۰۰ میلیون دلاری، بتوانند ۳ یا ۴ سال به عمر پل خلیج پانساکولا، که دارای مشکلات سازه‌ای است، بیافزایند.

گویا آی تی – این پل ۳ مایلی از جنس بتن، فولاد و آسفالت، که روزانه بیش از ۵۵۰۰۰ اتومبیل را بین پنساکولا و گلف بریز (Golf Breeze) جابه جا می‌کند، در سال ۱۹۶۰ افتتاح شده و تاکنون همه مشکلات از طوفان ها گرفته تا حملات شناورها را تحمل کرده است. در اوایل دهه ۱۹۹۰، ورودی پل از سمت گلف بریز، به محل تجمع افرادی تبدیل شده بود که به دنبال فضاپیماهای ناشناخته و بیگانه بودند.

گراور رابینسون، عضو گروه مدیران اسکامبیا، که بخش ساحلی زیر دست او، توسط این سازه به دیگر بخش‌های شهر متصل می‌شود، می‌گوید: ” من اطمینان دارم که هزاران بار از آن پل عبور کرده ام، نمی‌توانم بگویم که با حذف آن، دلتنگ نمی‌شوم. اما می‌توانم بگویم که در مورد آینده که یک پل شش خطه با مسیر عابران پیاده خواهیم داشت، هیجان زده هستم. من به همه توصیه می‌کنم که در زمان ساخت این پل، صبور باشند، چرا که پل جدید، بهتر و ایمن تر خواهد بود.”
سازمان حمل و نقل فلوریدا می‌گوید پل کنونی، که در سال ۲۰۱۰ از نظر سازه‌ای نا امن تشخیص داده شده است، در انتهای عمر خود قرار دارد.
یان ساتر، سخنگوی این سازمان در بخش غربی فلوریدا می گوید: ” عمر بهره برداری این پل، در زمان طراحی، ۵۰ سال برآورد شده است، و ما اکنون این زمان را پشت سر گذاشته‌ایم.”
قانون فلوریدا انتشار تحقیقات در مورد پل و حتی جزئیات بیشتر در مورد شبکه پل‌های این ایالت را ممنوع کرده است، چرا که این اطلاعات را به دلایل امنیتی حساس می‌داند، اما ساتر می‌گوید بررسی‌های مکرر سالانه انجام شده روی این پل، نشان داده است که این پلِ سه مایلی باید جایگزین شود.
علاوه بر این، او می‌گوید برنامه‌ریزان حوزه ترافیک، تمام اقدامات لازم را انجام خواهند داد تا مطمئن شوند این پل تا سال ۲۰۱۹، دوام خواهد آورد، و در این تاریخ تخریب خواهد شد.
او می‌افزاید: ” ما باید در حین فرآیند ساخت، پل را باز نگه‌ داریم تا رفت و آمد برقرار باشد. ما در حال افزودن تکیه گاه‌هایی به این پل هستیم تا مطمئن شویم که این پل در زمان ساخت، دوام خواهد آورد.”

جایگزینی پل، بزرگترین پروژه در تاریخ بخش ۳ سازمان حمل و نقل فلوریدا (FDOT) است، که از شهر اسکامبیا در غرب تا شهر واشینگتون در شرق، امتداد می‌یابد.
ساتر می‌گوید: ” اندازه پل، و میزان بودجه اختصاص داده شده، آن را به بزرگترین پروژه‌ی حمل و نقلی در تاریخ فلوریدای شمال غربی تبدیل می‌کند. این یک پروژه عظیم برای یک پل ارزشمند است، که برای دهه‌های آینده، بخشی از جامعه را به خود اختصاص خواهد داد.”
پل جدید، که قرار است در تابستان سال ۲۰۲۰ افتتاح شود، شامل دو تا سه خط عبوری بوده و مسیر عبور پیاده و دوچرخه در هر طرف، در ارتفاعی که اندکی از ارتفاع مسیر اصلی پایین تر است، قرار خواهد داشت. طراحی پل، شامل دو قوس بزرگ در بخش مرکزی، با کابل‌هایی است که از این قوس‌ها به اطراف امتداد پیدا می‌کنند. دهانه‌های افقی این پل، در حدود ۱۵۰ فوت خواهد بود، که در مقایسه با دهانه‌های ۵۳ فوتی پل کنونی، بسیار بزرگتر است. مهندسان می‌گویند، دهانه بزرگتر، به سازه‌های تکیه‌گاهی کمتری نیاز دارد، که به جریان آب زیر پل را بهبود بخشیده و به اکوسیستم خلیج پنساکولا کمک خواهد کرد.
اچ. آر. همیلتون، پروفسور مهندسی سازه از دانشگاه فلوریدا می‌گوید پل جدید، از نظر طراحی و مصالح استفاده شده در حین ساخت آن، برداشتن یک گام بسیار بلند را، نسبت به پل قدیمی نشان می‌دهد.

او می‌افزاید:”در وهله اول، به کمک کامپیوترها، می‌توان پل‌ها را به صورت استراتژیک و راهبردی طراحی کرد تا بهتر در برابر برخی پیامدهای خاص مقابله کنند. و البته فناوری بتنی، بسیار پیشرفت کرده است. امروزه بتن برای جلوگیری از نفوذ نمک‌ها، با استفاده از افزودنی‌ها ساخته می‌شود. این سازه عظیم، از بتن پیش تنیده استفاده خواهد کرد.”
جِیمی بارباس، مهندس ارشد در پروژه پل Tappen Zee در نیویورک است. این پل ۴ میلیارد دلاری به شکل آزادراه، بزرگترین پروژه پل‌سازی در شمال آمریکا است. او می‌گوید، طراحی و نگه‌داری از پل‌ها با مسیرهای طولانی روی آب‌های شور، یک چالش بسیار بزرگ است.”
او هم چنین می افزاید:” نمک موجود در آب و هوا، به بتن نفوذ کرده و ممکن است وارد سازه‌های تقویت کننده نیز بشود.”
به گفته‌ی او، در دهه‌ی ۱۹۵۰، که پل کنونی خلیج پنساکولا در آن زمان ساخته شده است، طراحان معمولا با استفاده از حجم زیادی بتن، با پدیده نفوذ نمک‌ها مقابله می‌کردند.
امروزه مدلسازی کامپیوتری به آن‌ها کمک می‌کنند تا بدانند چه زمانی طول می‌کشد تا نمک از میان بتن عبور کند، و چگونه می‌توان بهترین طرح اختلاط بتن را برای محیطی خاص، تهیه کرد.
” در این طرح، عملکرد بتن در حد عالی یا حتی فراتر از آن خواهد بود. میلگردهای فولادی در داخل بتن قرار گرفته و روکش‌های محافظ مضاعفی خواهند داشت.”
این پل جدید، با چشم اندازی بلند مدت در راستای نگه‌داری از آن ساخته خواهد شد.

این مهندس می‌گوید:” ایده اصلی، صرف هزینه اولیه بیشتر، با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های نگه‌داری و تعمیر در دهه‌های آینده است.”
نگه‌داری از پل‌های قدیمی مانند پل خلیج پنساکولا، نیازمند نظارت دقیق بر خوردگی فولاد است.
او می‌افزاید:” من اطمینان دارم که مدیران محلی، به دنبال راه هایی برای تقویت فولادی و نوسازی پل هستند، تا بتوانند آن را تا زمان افتتاح پل جدید، سر پا نگاه دارند.”
FDOT برنامه دقیقی را برای ادامه رفت و آمد روی پل تا ژانویه ۲۰۱۹ دارد، که قرار است بخش شرقی پل جدید تا آن زمان تکمیل شود. سپس پل قدیمی تخریب خواهد شد و رفت و آمد روی بخش شرقی پل ادامه خواهد یافت، تا زمانی که ساخت بخش غربی پل نیز در سال ۲۰۲۰ به اتمام برسد.
ساتر، سخنگوی FDOT، می‌گوید در تمام مراحل ساخت، دو کامیون چرثقیلدار در محوطه حضور خواهند داشت تا در کمترین زمان ممکن، اتومبیل‌های خراب شده را از پل خارج کنند. علاوه بر این، مقامات حوزه ترافیک، به طور پیوسته و لحظه به لحظه، جریان ترافیک را از طریق مجموعه ای از دوربین‌ها کنترل خواهند کرد.
این سازمان دولتی محلی و کمپانی Skanska USA Civil Southeast، شرکت ساخت و سازی که مسئول این پروژه است، برنامه‌های جامع و گسترده‌ای برای طوفان‌های گرمسیری و تندبادها دارند.

ساتر می‌گوید:” اگر طوفانی رخ دهد، مهم‌ترین موضوع تأمین ایمنی در محوطه و خارج کردن تمام کارگران در کمترین زمان ممکن خواهد بود. خوشبختانه، ما فرصتی برای آمادگی خواهیم داشت، و پیمانکاران میدانند برای تأمین امنیت محوطه در چنین شرایطی، چه اقدامتی را باید انجام دهند. اما، این تنها کارهایی است که ما می‌توانیم انجام دهیم، و اگر یک طوفان شدید رخ دهد، قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.”
این پل، به طور موقت پس از طوفان ایوان، بسته شد؛ طوفان نوع چهاری که منطقه را در سال ۲۰۰۴، در اطراف این محوطه رخ داد.
حتی در شرایط ایده‌آل آب و هوایی، رفت و آمد روی پلی به قدمت ۶۰ ساله، با ترافیک سنگین، می‌تواند نگران کننده باشد.
متن زیر عکس:یک تأخیر ترافیکی در سال ۱۹۹۳، روی پل خلیج پنساکولا.
دنی لارنس، گروهبان اداره پلیس پنساکولا، می‌گوید: ” این محیط، برای همه تا حدی خطر ناک خواهد بود.”
لارنس، که در بسیاری از تصادفات رخ داده در پل را مدیریت کرده است، می‌گوید رانندگان باید در صورت امکان در اتومبیل‌های خود بمانند.
او معتقد است شانه‌های بسیار باریک اطراف مسیر پل، همراه با سرعت بسیار زیاد اتومبیل‌های عبورکننده، می‌تواند مشکلاتی را برای افراد پاسخ‌گو در صورت وقوع حوادث، و هم چنین عابرین پیاده ایجاد کند.

لارنس، که احتمال می‌دهد در حین ساخت و ساز این پروژه، مشکلات زیادی برای او پیش خواهد آمد، توصیه می‌کند:” اگر تصادف، جزئی و ناچیز بوده و هر دو اتومبیل قابلیت حرکت کردن دارند، از پل عبور کرده و خارج شوید. همزمان با انجام این کار، مقامات قانونی را از وقوع تصادف مطلع کنید. اگر اتومبیل شما دچار نقص فنی شده یا بنزین تمام کرده‌اید، در اتومبیل منتظر بمانید و به مقامات قانونی خبر دهید.”
او می‌افزاید: ” در هنگام عبور از پل، سرعت خود را کمتر کرده، به اطراف توجه کنید و مسیر جلو را زیر نظر داشته باشید، تا بدانید در جلوی شما چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.”
لارنس موتور سواران را به باز کردن مسیر برای خودروهای اضطراری، شامل کامیون‌های چرثقیل‌دار امداد رسان، تشویق می‌کند، که رعایت این موارد در قانون آمده است.
“اگر همه این موارد را رعایت کنند، ما اتومبیل‌های دچار نقص فنی را سریعتر از پل خارج می‌کنیم.”
کریگ مالنز، مسئول هماهنگی ماهی‌گیری ساحلی در میان افراد بسیاری است که به ساخت این پل جدید خوشبین هستند، و ساعت‌های بسیاری را صرف ماهی‌گیری در زیر پل کنونی کرده است.

مالنز می‌گوید: ” این پل بسیار پر سر و صدا است و شما می‌تواند در بخش‌هایی از آن کهنه شدن بتن را ببینید. می‌گویند بخش زیر آب پل، که قابل مشاهده نیست، به شدت در حال تخریب است. من می‌دانم که از حذف این پل، ناراحت نخواهم شد، زیرا تصاویری از پلی که قرار است ساخته شود، و شکل ظاهری آن دیده‌ام. پل جدید زیبا و مدرن است و دسترسی خوبی برای قایقرانی در زیر ان فرآهم می‌کند. من می‌گویم که این پل باید مدت‌ها پیش ساخته می‌شد.”
در حال حاضر تیم ساخت و ساز، برای نصب شمع‌ها در بخش شرقی پل، آماده می‌شوند. طبق برنامه زمانی تخمین زده شده توسط FDOT ، کار بر تیرها و عرشه پل، و پس از آن ورودی‌ ها و خروجی‌ها در دو طرف ادامه خواهد یافت. قرار است مطابق برنامه‌ریزی‌ها پل کنونی مدت اندکی پس از آغاز سال ۲۰۱۹ تخریب شود. انتظار می‌رود که کل پروژه تا پیش از سال ۲۰۲۱ به اتمام برسد.
طبق اظهارات FDOT ،در صورت تکمیل بخش شرقی پل پیش از ۱۹ ژانویه ۲۰۱۹، در قرارداد ساخت پل پاداشی ۱۵ میلیون دلاری برای پیمانکار ساخت و ساز در نظر گرفته شده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *