اولین هارد درایو شیمیایی یک بیتی ساخته شد

اولین هارد درایو شیمیایی یک بیتی ساخته شد
  • 1396/3/10
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در دنیای قدیمی کامپیوترها اطلاعات در بیت‌ها ذخیره می‌شوند و توسط پدیده‌هایی فیزیکی مثل برق خوانده می‌شوند. اکثر ما آنها را با عنوان صفر و یک می‌شناسیم و البته با عنوان کدهای باینری هم از آنها یاد می‌کنیم. در دنیای محاسبات کوانتومی اطلاعات در بیت‌های کوانتومی یا اصطلاحا ”کیوبیت‌ها“ ذخیره می‌شوند.

گویا آی تی – هر چند کامپیوترها تنها گزینه برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیستند: شیمی هم قادر به انجام چنین کاری است.دانشمندان انستیتیوی شیمی فیزیک آکادمی علوم لهستان در ورشو موفق به کشف شیوه‌ی جدیدی شده‌اند که در آن قطرات شیمیایی بسیار ریز همانند بیت‌ها و کیوبیت‌ها در یک واحد حافظه‌ی یک بیتی شیمیایی با نام Chit قادر به ذخیره‌سازی اطلاعات خواهند بود.
Chit از سه قطره‌ی ریز تشکیل شده است. در بین قطرات واکنش‌های شیمیایی اتفاق افتاده و به صورت پیوسته و ادواری حرکت می‌کنند. این حافظه ریشه در واکنش بلوسوف-ژابوتینسکی که دارای حرکتی نوسانی است بهره می‌برد.
هر واکنش اقدام به تولید واکنشگراهای مورد نیاز برای واکنش بعدی کرده و این چرخه به صورت نامحدود ادامه پیدا می‌کند. این واکنش‌ها توسط یک کاتالیزور به اسم ”فروئین“ که موجب تغییر رنگ می‌شود انجام می‌شوند.
کاتالیزور دوم ”روتنیم“ نام دارد که واکنش‌‌ها را نسبت به نور حساس می‌کند.
این ویژگی حساسیت به نور موجب می‌شود بعد از قرار گرفتن نور آبی روی واکنش از نوسانی شدن آن جلوگیری به عمل آید. این مساله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا امکان کنترل پروسه را برای پژوهشگران فراهم می‌کند.
در حقیقت Chit امکان محاسبات شیمیایی را فراهم می‌کند. از این رو به جای بیت‌های قدیمی، تمام اجزا شیمیایی خواهند بود.
در حالی که دنیای محاسبات کوانتومی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد شاید این نوع جدید محاسبات موجب ایجاد شیوه‌ی کاملا جدید برای ذخیره‌سازی، خواندن و نقل و انتقال اطلاعات شود.
همه‌ی چیزها از تکنولوژی تلفن‌های هوشمند گرفته تا فایل‌های دیجیتالی وابسته به توانایی ما برای انجام دو رکن اصلی پردازش داده‌ها یعنی ذخیره‌سازی و خواندن آنها هستند.
متحول کردن اساس فناوری که در حال حاضر شدیدا به آنها وابسته‌ایم نتایج خارق‌العاده‌ای خواهد داشت.
شاید فناوری‌هایی که هم اکنون برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی در حال توسعه‌اند با ورود شیمی به دنیای کامپیوترها به طور کلی به‌روز شده دستخوش تغییر و تحولات اساسی شوند.
شاید ابزارها و وسایل نقلیه‌ای که برای اکتشاف فضا به آنها وابسته‌ایم هم به خاطر این کشف جدید، شاهد تغییرات اساسی باشند.
شاید این پیشرفت جدید بخش عظیمی از فناوری‌هایی که در حال حاضر به شکل کنونی می‌شناسیم را طوری متحول کنند که تا قبل از این هیچ کس تصورش را هم نمی‌کرده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *