معرفی پرشتاب‌ترین خودروهای حال حاضر جهان

معرفی پرشتاب‌ترین خودروهای حال حاضر جهان
  • 1396/3/11
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در صنعت خودروسازی شتاب صفر تا صد عدد بسیار جذابی به حساب می آید؛ بنابراین در این مطلب به معرفی خودروهایی پرداخته‌ایم که بر اساس ادعای سازندگان آنها پرشتاب ترین خودروهای تولیدی دنیا در شتاب صفر تا صد هستند.

گویا آی تی – در شتاب صفرتاصد سریع‌ترین خودروی دنیا کدام است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال به‌صورت تئوری می‌توان به ارقام اعلام شده توسط خودروسازان مراجعه کرد اما در دنیای واقعی ارزیابی شتاب بسیار مشکل است. بخشی از مشکل مربوط به ابهام در آمار تولیدکنندگان است که اطلاعات دقیق شتاب را ارائه نمی‌کنند. به‌منظور ایجاد تصویری بهتر از خودرو برخی از شرکت‌ها ، در شتاب اعلامی خودروی خود بزرگ نمایی می‌کنند درحالی‌که برخی دیگر بالعکس، بنا به دلایلی شتاب صفرتاصد خودروی خود را کُندتر از آنچه هست اعلام می‌کنند. مشکل بعدی عوامل مؤثر فراوانی و متغیرها هستند که در آزمون شتاب عملی وجود دارند. برای مثال آیا از لانچ کنترل استفاده شده است؟ سطح مسیر چقدر صاف است؟ برای اندازه‌گیری شتاب چه تجهیزاتی مورد استفاده قرار گرفته است؟ وضعیت هوا چطور است؟ هیچ‌گونه استاندارد جهانی برای این متغیرها و بسیاری از عوامل دیگر وجود ندارد و به همین دلیل هیچ روشی جز آزمایش همزمان آن‌ها در کنار یکدیگر برای فهمیدن اینکه آیا واقعاً خودرویی سریع‌تر از خودروی دیگر است وجود ندارد.

دو معیار مختلف صفر تا صد کیلومتر در ساعت و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت برای سنجش شتاب خودروها وجود دارد که اختلاف میان آن‌ها خیلی جزئی است اما در بحث شتاب دهم ثانیه‌ها اهمیت دارند و به همین دلیل این مورد می‌تواند تأثیر زیادی بر لیست پرشتاب‌ترین خودروها داشته باشد. درهرحال در این لیست ما در مرحلهٔ نهایی مسابقات خود، سریع‌ترین خودروهای تولیدی دنیا در شتاب صفرتاصد را معرفی کرده‌ایم. البته نمی‌توان این خودروهای گران‌قیمت را هنوز هم به طور قطع پرشتاب‌ترین خودروهای دنیا دانست، چون ما برای تهیهٔ این لیست فقط به شتاب اعلامی از سوی سازندگان خودروها استناد کرده‌ایم؛ بنابراین میدانیم که ممکن است این اعداد کاملاً دقیق نباشند اما بااین‌وجود برابر با اعلام‌های رسمی خودروسازان دنیا، این ماشین‌های زیر پرشتاب‌ترین خودروهای تولیدی دنیا به حساب می آیند.

۱۶- آئودی R8 V10 Plus
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۳٫۲ ثانیه
آئودی R8 V10 Plus مجهز به یک پیشرانهٔ ۵٫۲ لیتری V10 تنفس طبیعی است که ۶۱۰ اسب بخار قدرت دارد. می‌تواند ظرف ۳٫۲ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برسد. این سوپراسپرت آلمانی که ۱۳۴,۵۰۰ پوند قیمت دارد.
فراری لافراری
۱۵- فراری لافراری
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر < 3 ثانیه
یکی از شگفت‌انگیزترین خودروهای دنیا فراری لافراری است که برچسب قیمتی 1 میلیون دلاری دارد. در آزمایش های شتابی که با این هایپرکار انجام گرفته گفته شده که شتابی کمتر از 3 ثانیه دارد.

۱۴- پورشه ۹۱۱ توربو S
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۲٫۹ ثانیه
پورشه ۹۱۱ توربو S خودروی نفیسی است که همواره مورد تحسین قرار گرفته است. این خودرو که ۱۴۵,۷۷۳ پوند قیمت دارد، از یک پیشرانهٔ ۳٫۸ لیتری تخت شش سیلندر توئین توربو استفاده می‌کند که ۵۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

۱۳- لامبورگینی اوراکان پرفورمانته
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۲٫۹ ثانیه
نسخهٔ ویژه‌ای از لامبورگینی اوراکان، اوراکان پرفورمانته است که بیشتر برای عملکرد بالا در پیست‌ها تنظیم شده است و به همین دلیل توانست با زمان ۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه سریع‌ترین خودروی پیست نوربرگ‌رینگ لقب گیرد. هرچند عملکرد بالا در پیست چندان با شتاب صفرتاصد زیاد مرتبط نیست اما بااین‌وجود اوراکان پرفورمانته هنوز هم شتاب بالایی دارد.

۱۲- فورد GT
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲٫۸ ثانیه
فورد سرانجام پس از چند سال وقفه تصمیم گرفت مدل افسانه‌ای GT خود را احیا کند؛ یعنی خودرویی که در سال‌های دور در مسابقات لمانز به افتخارآفرینی پرداخت. نسل جدید فورد GT سوپراسپرت منحصربه‌فردی است که ۴۵۰ هزار پوند قیمت دارد. این خودرو همچنین شتاب فوق‌العاده‌ای را هم به نمایش می گذارد.

۱۱- کاترهام Seven 620R
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲٫۸ ثانیه
سریع‌ترین محصول کاترهام Seven 620R که از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری سوپرشارژ ساخت فورد نیرو می‌گیرد، می باشد. این ماشین ۳۱۵ اسب بخار قدرت و تنها ۵۷۲ کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین تعجبی ندارد که این موشک کوچک می‌تواند با خودروهای به‌مراتب گران‌قیمت‌تر از خود به رقابت بپردازد.

۱۰- کوئنیگ‌زگ رگرا
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۲٫۸ ثانیه
کوئنیگ‌زگ رگرا به‌طور کامل با اعداد شگفت‌انگیز در ارتباط است. ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت، ۲۰۰۰ نیوتن متر گشتاور، حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفرتاصد ۲٫۸ ثانیه.

۹- مک‌لارن P1
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۲٫۸ ثانیه
مک‌لارن P1 با ۹۱۵ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت، آنچه که امکان انجام آن در یک خودروی جاده‌ای وجود داشت را دوباره تعریف کرد. البته رقبای P1 نیز در این زمینه بسیار تلاش کرده‌اند اما تاریخ همچنان P1 را به‌عنوان بخشی از تثلیث مقدس به یاد خواهد داشت.

لامبورگینی اوانتادور
۸- لامبورگینی اونتادور SV
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۲٫۸ ثانیه
یقینا یکی از بهترین خودروهایی که لامبورگینی تاکنون تولید کرده اونتادور SV است. این اتومبیل خودرویی باشکوه و هیجان‌انگیز است که ظرف ۲٫۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و تنها پس از گذشت ۵٫۸ ثانیه، عقربهٔ سرعت‌سنج عدد آن ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را رد می‌کند.

۷- پورشه ۹۱۸
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر < 2.8 ثانیه
پورشه 918ضلع سوم مثلث ابر خودروهای هیبریدی است که شتابی رسمی آن کمتر از 2.8 ثانیه اعلام شده است اما بجای شتاب صفر تا 100 کیلومتر، شتاب صفر تا 96 کیلومتر آن اندازه‌گیری شده است؛ بنابراین ممکن است شتاب صفرتاصد پورشه 918 یک یا دو دهم ثانیه بیشتر باشد.

۶- هنسی ونوم GT
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲٫۷ ثانیه
هنسی ونوم GT مدت زیادی است که با بوگاتی ویرون و حالا شیرون بر سر عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا رقابت می‌کند. گفته شده است که این ماشین به سرعت ۴۳۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کرده است اما به خاطر عدم انجام تست سرعت در دو جهت (برای خنثی شدن تأثیر باد)، رکورد ونوم GT به‌طور رسمی تأیید و ثبت نشده است.

۵- آریل اتم ۳٫۵R
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲٫۶ ثانیه
شرکت آریل تقریباً برای دو دهه است که به تولید خودروهای عجیبِ سریعی می‌پردازد که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر زیر سه ثانیه زمان استاندارد آن‌ها بوده است. اتم ۳٫۵R با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر خود می‌تواند ظرف ۲٫۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و در شش ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

۴- تسلا مدل S P100D
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲٫۵ ثانیه
تسلا می‌گوید که مدل S P100D این شرکت سومین خودروی دنیا در بحث سریع‌ترین شتاب است. گذشته از اینکه چنین ادعایی حقیقت دارد یا نه، سازندهٔ آمریکایی اعلام کرده است که این سدان تمام الکتریکی می‌تواند ظرف تنها ۲٫۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.

بوگاتی ویرون

۳- بوگاتی ویرون سوپراسپرت
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۲٫۵ ثانیه
بوگاتی ویرون سوپراسپرت خودرویی است که نیازی به معرفی ندارد. این هایپرکار دستاورد نسخهٔ قبلی خود را با نشان سوپراسپرت به سطح جدیدی منتقل کرده است. این هیولا علاوه بر شتاب فوق العاده ای که دارد، سرعت ۴۳۱ کیلومتر در ساعت را نیز به ثبت رسانده است که هرچند هنسی ونوم GT ادعای سریع‌تر بودن را دارد اما همچنان ویرون سوپراسپرت رسماً به‌عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا شناخته می‌شود.

۲- بوگاتی شیرون
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر < 2.5 ثانیه
شیرون همچنان فلسفهٔ بوگاتی را دنبال می‌کند درحالی‌که معیارهای ویرون را بالا برده و کماکان ویژگی‌های منحصربه‌فرد سلف خود را حفظ نموده است. بوگاتی هنوز شتاب صفرتاصد شیرون را اعلام نکرده و تنها گفته است که نسبت به ویرون بهبود یافته است.

دوج چلنجر دیمون
۱- دوج چلنجر دیمن
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲٫۳ ثانیه
دوج چلنجر دیمن در هنگام معرفی طوفانی به پا کرد نه‌فقط به خاطر اینکه پرشتاب‌ترین خودروی تولیدی دنیا محسوب می‌شود بلکه به دلیل اینکه هنگام شتاب گیری چرخ‌های جلوی آن از زمین بلند می‌شوند. این هیولای آمریکایی می‌تواند ظرف فقط و فقط ۲٫۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که هم‌اکنون سریع‌ترین شتاب دنیا محسوب می‌شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *