آغاز طرح اسکن چهره و اثر انگشت به جای بلیط در خطوط هوایی آمریکا

آغاز طرح اسکن چهره و اثر انگشت به جای بلیط در خطوط هوایی آمریکا
  • 1396/3/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد استفاده از اثر انگشت یا چهره به جای بلیت در خطوط هواپیمایی خواهیم بود. هفته‌ی گذشته شرکت هواپیمایی دلتا اعلام کرد در حال اجرای یک برنامه‌ی آزمایشی در زمینه‌ی شناسایی زیست‌سنجی (بیومتریک) است که در نهایت به مسافران اجازه‌ می‌دهد از اثر انگشت به جای بلیت استفاده کنند.

گویا آی تی – بعد از انتشار این خبر شرکت JetBlue هم اعلام کرد در حال تست برنامه‌ای در بوستون است که طی آن تصاویر چهره‌ی مسافران با پایگاه داده‌ی گذرنامه‌ای که توسط اداره‌ی امور گمرکی و محافظت از مرزهای آمریکا نگهداری می‌شود، مطابقت داده می‌شود.
برنامه‌ی شرکت دلتا که در فرودگاه بین‌المللی ریگان واشنگتن کلید خورد با همکاری شرکت Clear انجام می‌شود؛ این شرکت امکان عبور از خطوط امنیتی بدون نشان دادن مدارک شناسایی را فراهم می‌کند (البته با رعایت چند پیش شرط).

مسافران برای استفاده از این امکانات این پروژه‌ی آزمایشی باید عضو برنامه‌ی پرواز مکرر SkyMiles بوده و همچنین جز مشترکان شرکت Clear هم باشند.
اولین فاز برنامه‌ی دلتا به مسافران ویژه‌ این شرکت یعنی کسانی که مرتبا از خدمات هوایی آن استفاده می‌کنند، اجازه می‌دهد به جای نشان دادن بلیت از اثر انگشت خود برای وارد شدن به محل استراحت و انتظار فرودگاه وارد شوند. نهایتا در فاز دوم این مسافران امکان سوار شدن به هواپیما تنها با استفاده از اثر انگشت را خواهند داشت.
Clear در سیاست‌نامه حفظ حریم شخصی کاربران نکاتی در مورد برنامه شرکت دلتا یادآور شده و تاکید می‌کند که اطلاعات زیست‌سنجی کاربران تنها تا زمانی که آنها از خدمات این شرکت استفاده نمایند نگهداری خواهند شد. کاربران می‌توانند تقاضای حذف اطلاعات مذکور از سرورهای شرکت را مطرح کرده و در هر زمانی که بخواهند، حساب‌هایشان را حذف نمایند.
ضمنا شرکت دلتا اعلام کرده از تکنولوژی تشخیص چهره در قسمت بررسی اثاثیه مسافر استفاده خواهد کرد. در تابستان سال جاری مدل آزمایشی این طرح در فرودگاه بین‌المللی St. Paul شهر مینیاپولیس اجرا خواهد شد.

شرکت JetBlue در اجرای برنامه‌ی خود دو همکار دارد: اداره‌ی امور گمرکی و محافظت از مرزهای آمریکا (CBP) و یک شرکت فناوری به اسم سیتا (SITA).
مسافران فرودگاه‌های بین‌المللی لوگان شهر بوستون و فرودگاه کویین بیاتریکس کشور آروبا (جزیره‌ای در جنوب دریای کارائیب) امکان استفاده از خطوط عادی سوار شدن به هواپیما یا خطی که در آن تصویر آنها با استفاده از یک دوربین ثبت می‌شود را خواهند داشت.
شرکت سیتا تصویر گرفته شده را به منظور بررسی مطابقت با پایگاه داده‌ی تصاویر گذرنامه‌ها و ویزاها برای CBP ارسال خواهد کرد. این پروسه سرعت بسیار بالایی داشته و می‌توان گفت در لحظه انجام می‌شود.

هیچ کدام از این دو شرکت به پایگاه داده تصاویر دسترسی نداشته و حتی JetBlue تائید می‌کند که اطلاعات زیست‌سنجی کاربران را ذخیره نخواهد کرد.
اگر تشخیص چهره به درستی عمل نکرد مسافران در صف عادی بررسی اوراق هویت قرار خواهند گرفت.
«جرمی اسکات» مشاور امنیتی مرکز اطلاعات محرمانه الکترونیکی معتقد است که اگر چه استفاده از اطلاعات زیست‌سنجی برای شناسایی و تائید هویت موجب آسایش بیشتر مسافران و کارکنان خطوط هواپیمایی خواهد شد اما بهتر است مردم قبل از ثبت نام و عضویت در چنین خدماتی بعضی از مسائل را مد نظر داشته باشند.
تا کنون هیچ کدام از شرکت‌های ذکر شده اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی استفاده‌ی احتمالی دولت از داده‌های مربوط به زمان و مکان اسکن تصاویر مردم منتشر نکرده و همچنین هیچ قانونی برای جلوگیری دولت در زمینه‌ی استفاده از این برنامه‌ها به عنوان بخشی از پروژه‌های بزرگ جاسوسی از مردم هم وجود ندارد.
وی درباره‌ی فناوری تشخیص چهره استفاده شده در فرودگاه‌ها می‌گوید: ”از این فناوری می‌توان به سادگی برای جاسوسی‌های گسترده و یکپارچه از مردم استفاده کرد. هر گونه فناوری تشخیص چهره که در آن شرکت‌های مختلف یا دولت‌ها برای شناسایی مردم از آن استفاده کنند به خاطر ریسک جدی احتمال جاسوسی، باید از سوی عموم افراد جامعه به شدت موشکافی شود.“
اداره‌ی امور گمرکی و محافظت از مرزهای آمریکا در پاسخ به سوالات مطرح شده درباره‌ی این مساله هنوز جوابیه‌ای صادر نکرده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *