مشاهده لحظه تبدیل نور به انرژی در سلول خورشیدی

مشاهده لحظه تبدیل نور به انرژی در سلول خورشیدی
  • 1396/3/15
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پژوهشگران آمریکایی برای نخستین بار موفق شدند لحظه تبدیل نور به انرژی را در سلول‌های خورشیدی مشاهده کنند.

گویا آی تی – به نقل از فیز، پژوهشگران آزمایشگاه “آمس”(Ames) که زیر نظر وزارت انرژی آمریکاست، موفق شدند لحظه تبدیل شدن نور به انرژی در سلول‌های خورشیدی را که تنها یک تریلیونم ثانیه به طول می انجامد، مشاهده نمایند.
تولید الکترون‌های آزاد و حفره‌های متناظر آنها قسمتی از فرآیندهای کلیدی در سلول‌های “فوتوولتائیک”( photovoltaic) می باشد که هنوز قسمت های زیادی از آن نیاز به مطالعه و پژوهش زیادی دارد.
پژوهشگران آزمایشگاه “آمس” با بهره گیری از طیف‌سنجی فرکانس پایین و استفاده از تکنولوژی فوق‌العاده نوین به نام ” اورگانومتالیکس” (Organometallics) موفق شدند از لحظه برخورد کردن ذرات نور به سلول خورشیدی و تبدیل‌ آنها به انرژی تصویربرداری نمایند.
“جیگانگ وانگ”(Jigang Wang) پژوهشگر ارشد این پروژه ابراز داشت: این دستگاه‌ها فوق‌العاده جدید و منحصربفرد هستند و قادر می باشند روند حرکت ذرات فوتونی نور را دنبال کنند اما هنوز قسمت‌هایی از روند تبدیل انرژی ناشناخته باقی مانده است.
همچنین وی افزود: در گیاهان نیز در فرایند طبیعی فتوسنتز روند مشابهی انجام می‌گیرد و اگر ما بتوانیم این روند را به خوبی درک کنیم قادر به کنترل آن نیز خواهیم بود.
برای مشاهده روند تبدیل نور به انرژی پژوهشگران افزون بر تجهیزات مدرن از محاسبات دقیق رایانه‌ای و دانش پژوهشگران خبره در این زمینه به همراه چندین نظریه و تئوری بهره برده‌اند.
در نشریه علمی Nature Communications نتایج این تحقیق منتشر شده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *