اشتباهات متداول در تنظیمات Wi-Fi

اشتباهات متداول در تنظیمات Wi-Fi
  • 1396/3/21
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

کاربران تازه کار همواره گلایه هایی از سرعت پایین اینترنت و یا احتمال دزدیده شدن ترافیک آنها توسط هکرها اطراف دارند؛ اما راهکار اجتناب از این اتفاقات چیست؟ آیا می توان با اجتناب از برخی اشتباهات جلوی این موارد را گرفت؟

گویا آی تی – کاربران تازه کار همواره گلایه هایی از سرعت پایین اینترنت و یا احتمال دزدیده شدن ترافیک آنها توسط هکرها اطراف دارند؛ اما راهکار اجتناب از این اتفاقات چیست؟ آیا می توان با اجتناب از برخی اشتباهات جلوی این موارد را گرفت؟

۱) تغییر ندادن رمز عبور کارخانه
زمانی که برای اولین بار روتر بی سیم خود را راه اندازی می کردم، ازیاد بردم رمز عبور مدیر را که کارخانه به صورت خودکار قرار داده بود، تغییر دهم. یک روز هنگام کار با اینترنت متوجه شدم که فرد دیگری به درون روتر وارد شده (با استفاده از رمز عبور پیش فرض) و تنظیماتی که من ایجاد کردم را تغییر داده، بدین صورت که دسترسی به آنها را آزاد گذاشته بود.
توصیه: همیشه رمز عبور پیش فرض روتر را به رمز عبور مناسب و امن تغییر دهید.
۲) فعال نکردن رمزنگاری
در صورت فعال نکردن گزینه رمزنگاری ، شبکه شما شروع به انتشار رمزهای عبور و پیام های الکترونیکی شخصی شما به همه افراد حاضر در محدوده می نماید.
توصیه: در صورتی که برای شما اهمیتی ندارد که دیگران نامه الکترونیکی شما را بخوانند، رمزنگاری را فعال کنید.
۳) بررسی نکردن امنیت
همسایه من بهار سال گذشته یک روتر Wi-Fi خریداری کرد که آن را به اتصال باندپهن و چاپگر خود وصل نمود. چند ماه بعد یک روز صبح که از خواب بیدار شده بود متوجه شده بود که چاپگرش به طور اسرارآمیزی صفحه ای از راهنمای روتر Wi-Fi او را که روش فعال کردن تنظیمات امنیتی را توضیح داده بود، چاپ کرده است.
پس از آن همسایه اش تایید کرده بود که اشتباهی به شبکه اش دسترسی پیدا کرده، متوجه ضعف امنیتی شده و آن صفحه را به عنوان هشدار برای چاپ به چاپگر شبکه ناامن فرستاده است.
توصیه: اگر شما درباره ی امنیت شبکه خود نگران هستید، تصور نکنید که شبکه شما ایمن است. از یک دوست متخصص بخواهید که موارد ایمنی شبکه تان را به خوبی مورد بررسی قرار دهد.
۴) تنظیمات امنیتی سخت گیرانه
هر کارت شبکه بی سیم دارای یک آدرس سخت افزاری (MAC) است که به کمک آن یک روتر Wi-Fi می تواند این موضوع را بررسی کند که کدام یک از کامپیوترها اجازه دسترسی به شبکه را دارند. یک روز من تصمیم گرفتم فیلترینگ MAC را فعال کنم و آدرس همه ی کامپیوترها را برای مرتبط شدن با لیست فیلترینگ MAC اضافه کردم (تمام کامپیوترها به جز کامپیوتری که خودم از آن استفاده می کردم). من در بیرون شبکه خودم معطل مانده بودم، درست مانند اتومبیل قفل شده ای که کلیدش در داخل آن جا مانده است.
توصیه: تنظیمات امنیتی را با دقت و توجه زیاد اعمال کنید و پیش از اعمال آنها به طور کامل به بررسی دقیق آنها بپردازید.
۵) مجاز شمردن دسترسی همه اشخاص به شبکه من
در بلوک خودم من اولین فردی بودم که یک شبکه بی سیم داشتم و این واقعیت را با تنظیم نام شبکه به عنوان Open Access اعلان کردم. متاسفانه بعضی از افراد مزاحم نزدیک من تصور کرده بودند که این یک دعوت آزادانه به استفاده از پهنای باند من برای دریافت فایل های حجیم است. حالا من SSID را به آدرس ایمیلم تغییر داده ام؛ در این صورت اگر فردی خواهان دسترسی باشد، به ناچار مجبور است اول برای گرفتن اجازه به من ایمیل بفرستد.
توصیه: اگر ISP شما این امکان را برای شما فراهم می کند، استفاده از دنیای بی سیم باعث راحتی در اشتراک اتصال شما میگردد، اما در صورتی که شما به شکل وسیعی آن را آزاد بگذارید دیگران ممکن است از آن سوء استفاده کنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *