بررسی مشخصات فنی کیا ریو هاچ‌بک ۲۰۱۸

بررسی مشخصات فنی کیا ریو هاچ‌بک ۲۰۱۸
  • 1396/4/7
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

برای نخستین بار واپسین سری از کیا ریو و یا نسل چهارم، در نمایشگاه خودروی پاریس فرانسه در سال ۲۰۱۶ میلادی به جهان معرفی شد. در مراکز طراحی کیا توسط پیتر شرایر (PETER SCHREYER) واقع در آمریکا و آلمان این اتومبیل پایه ریزی گردید. ساختمان جدید ریو مجهز به اوورهنگ‌های بلندتری در جلو، کاپوتی بزرگتر، و ستون C قائم‌تری گردیده است.

گویا آی تی – مدل هاچ‌بک این اتومبیل از نسخه پیشین خود ۱۵ میلی‌متر درازتر،۵ میلی‌متر پهن‌تر و همچنین ۵ میلی‌متر بلندتر می باشد. از پایان سال ۲۰۱۶ میلادی ساخت مدل جدید ریو آغاز شد. مدل هاچ‌بک این اتومبیل تنها در بازار اروپا به بازار ارائه می‌شود اما هر دو مدل هاچ‌بک و سدان آن در آمریکا فروخته می‌شوند. در کشورهایی چون کره جنوبی، مکزیک و الجزایر کیا ریو جدید ساخته می شود.

نسخه هاچ‌بک کیا ریو مدتی قبل ، توسط سایت «DRIVEARABIA» مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت که ترجمه متن آن را در اینجا تقدیمتان می‌کنم.
کیا ریو یک هاچ‌بک ساب کامپکت می باشد که از طرف یک تولید کننده کره‌ای به بازار ارائه می‌گردد. این اتومبیل اولین نماینده در این کلاس نمی باشد چون که عمدتاً این سگمنت خودرویی تحت کنترل و سلطه ژاپنی‌ها بود. از سمت دیگر ما شاهد حضور این اتومبیل در بازار امارات و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، به دلیل قیمت مناسب آن هستیم. می‌رسد اما به نظر در این جریان، که نسل جدید ریو خود را آماده ایفا نقش جدیدی کرده است. به تازگی در یک رویداد رسانه‌ای توانسته‌ایم تستی با آن داشته باشیم.
ریو جدید در مقایسه با سلف خویش اتومبیلی بزرگتر است و به دنبال آن فضای درونی اتاق آن نیز توسعه پیدا کرده است. به ویژه نمای خارجی آن در کادر جلو بهبود پیدا کرده است و طرح قسمت پشت آن نیز از نسل قبلی آن فولکس‌واگن گلف تأثیر گرفته است که البته نکته بدی هم نیست.

درون کابین این خودرو از نظر فناوری های نوین بهبود پیدا کرده است. اتومبیل مورد بحث و آزمون ما مجهز به یک صفحه نمایش صوتی – تصویری به سایز ۵ اینچ، درگاه USB، صفحه LCD به سایز ۳٫۵ اینچ در پانل پشت فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و صندلی‌های چرمی بود. با وجودی که فضای درون کابین برای استقرار بزرگسالان بالغ مناسب می باشد ولی سرنشینان بلندقامت تر برای استقرار آسوده و راحت خود در قسمت عقب این اتومبیل ناچار هستند که سرنشینان جلویی را برای حرکت رو به جلوی صندلی خود، وادار کنند.
ریو کیا هاچبک 2018
در مرحله نخست ما ، نسخه ۱٫۴ لیتری این خودرو را در نظر داشتیم. مدلی که از توانی برابر ۹۹ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۳۳ نیوتن متر استفاده می کرد. با وجودی که رانندگی با پیشرانه ۱٫۴ لیتری کیا ریو در خیابان های درون شهرها کاملاً قابل کنترل و به اصطلاح در دست بود، اما گاهی اوقات این پیشرانه در بزرگراه‌ها و در سرعت‌های بالای ۸۰ کیلومتر دچار وازدگی می‌شد و به گفته کاربران عملکرد آن مختل می شد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو نرم بوده و شیفت دنده‌ها نیز در آنها به‌راحتی و خوبی صورت می‌پذیرفت اما معکوس گیری دنده‌ها اندکی همراه با تأخیر بود که این موضوع با نبود حالت ضربه از بالا به پایین در دنده آن، همراه بود. به همین دلیل این گیربکس به اندازه ای نیازمند” پیش برنامه‌ریزی ” در مواقع سبقت‌گیری در بزرگراه‌ها می باشد. همچنین ما مختصراً با نسخه ۱٫۶ لیتری ریو نیز رانندگی کردیم، نسخه‌ای که قدرتی معادل ۱۲۳ اسب بخار را دارد و به همین خاطر حرکت آن در بزرگراه‌ها، نسبت به نسخه ۱٫۴ لیتری‌اش، از بهبود محسوسی برخوردار است.
ریو کیا هاچبک 2018
با وجودی که سواری این خودرو محکم به نظر می‌آید اما همچنان نرم است. خودروی آزمون ما به رینگ‌های آلومینیمی ۱۷ اینچی تجهیز شده بود. این با وجودی است که در حالت استاندارد کیا ریوی جدید مجهز به رینگ‌های ۱۵ اینچی می باشد و می‌توان حدس زد که از سواری نرم‌تری هم نسبت به مدل مجهز به رینگ‌های ۱۷ اینچی آن بهره می‌برد. در سرعت بالاتر از ۹۰ کیلومتر بر ساعت، صدای باد رفته‌رفته بالا خواهد رفت اما صدای ناشی از حرکت لاستیک ها در بزرگراه‌ها به اندازه ای پایین آمده است.
ما نمی توانیم که در مورد مشخصات مدیریت و کنترل این اتومبیل مطالب زیادی بیان کنیم، چون که اغلب آن را در بزرگراه‌ها رانده‌ایم. در برخی از پیچ‌وخم‌هایی که از آن عبور کردیم، بادی رول بدنه به اندازه مناسبی بود اما صدای زوزه ناشی از لاستیک‌ها به اندازه کافی این هشدار را به ما داد که به جایگاه قبلی خود باز گردیم. هیچ حسی تقریباً در فرمان این خودرو وجود ندارد اما در مقابل سبکی و وزن مناسبی را القاء می‌کند.

کیا ریو مدل ۲۰۱۸ به قطع و یقین یک محصول رقابتی می باشد. بدون تردید نمای ظاهری آن بهبود یافته و امکانات جدید بیشتری هم که در کابین آن در نظر گرفته شده، این اتومبیل را به یک جایگزین خوب برای سایر رقیبانش تبدیل کرده است. با وجودی که نسخه ۱٫۴ لیتری ریو از مصرف عالی سوخت برخوردار است اما ما نسخه ۱٫۶ لیتری آن را ترجیح می‌دهیم آن‌هم تنها به این دلیل که این نسخه از کارکرد بهتری در بزرگراه‌ها برخوردار می باشد.

نکات مثبت
• قیمت
• مصرف سوخت
• تجهیزات رفاهی و ایمنی
نکات منفی
• کند بودن مدل پایه آن (نسخه ۱٫۴ لیتری)
• فضای تنگ قسمت عقب
مشخصات فنی کیا ریو هاچ‌بک مدل ۲۰۱۸
نسخه ۱٫۶ لیتری
توان: ۱۲۳ اسب بخار
گشتاور: ۱۵۶ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد: ۱۱٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۷ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
نسخه ۱٫۴ لیتری
توان: ۹۹ اسب بخار
گشتاور: ۱۳۳ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد: ۱۲٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: ۶ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۰۶۵/۱۷۲۵/۱۴۵۰ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۵۸۰ میلی‌متر
وزن: ۱۲۳۱ کیلوگرم
قیمت
در امارات: ۴۸,۰۰۰ الی ۵۶,۰۰۰ درهم (حدود ۱۳,۱۰۰ الی ۱۵,۳۰۰ دلار)
محل ساخت نسخه‌های صادراتی به خاورمیانه: کره جنوبی

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *