آموزش ایمیل مارکتینگ: راز سر به مُهر بازاریابی ایمیلی

آموزش ایمیل مارکتینگ: راز سر به مُهر بازاریابی ایمیلی
  • 1396/4/13
  • مهدی پیوندی
  • 0

بارها و بارها از اهمیت و ارزش بازاریابی ایمیلی و آموزش ایمیل مارکتینگ سخن گفته ایم. از دیدگاه بازاریابی، روش های زیادی وجود ندارند که به این اندازه قدرتمند و موثر باشند. در عین حال، چیزی که بیش از هر چیزی اهمیت دارد این است که در ابتدا ایمیل شما توسط مخاطب باز و خوانده شود و همین جایی است که بسیاری به درستی از ایمیل استفاده نمی کنند.

 

روش درست (و غلط) استفاده از ایمیل

حقیت این است که هیچ کس به دنبال دریافت خبرنامه نیست. در عوض، ما می خواهیم داستانهای سرگرم کننده ای را مطالعه کنیم که به ما درس های ارزشمند یا آموزنده می دهند. ما می خواهیم با فردی که برایمان ایمیل ارسال می کند ارتباط نزدیک و شخصی داشته باشیم.

نکته کلیدی این است که از عنوان و چند جمله به عنوان مقدمه استفاده کنیم که مخاطب ما را وادار کند تا برای ادامه مطالعه متن، ایمیل را در رایانه یا دستگاه همراه خود باز کند.

اگر به ایمیل های خود به دوستان و خانواده فکر کنید، می بینید که ما برای این دسته از ایمیل ها از عناوین رسمی استفاده نمی کنیم. ما از عناوین جالبی استفاده می کنیم که بعضاً کنجکاوی طرف مقابل را تحریک می کنند.

 

ایمیل مارکتینگ در عمل

به یک نمونه واقعی ایمیل مارکتینگ توجه کنید. کدام عنوان بیشتر به شما انگیزه می دهد تا یک ایمیل را باز کنید؟

«وبینار رایگان لینکدین» یا «یک لحظه ترسناک»؟

هدف یکی از آخرین ایمیل هایی که برای فهرست مشترکان بازاریابی ایمیلی خود ارسال کردم، دعوت به شرکت در یک وبینار رایگان درباره لینکدین بود.

با این حال، به جای اینکه اصل موضوع را در عنوان ایمیل قرار بدهم، تصمیم گرفتم که با استفاده از یک داستان واقعی که هم منظور من را می رساند و هم رابطه ایمیلی ما را عمیق تر می کرد، توجه مخاطبانم را جلب کنم.

این متن آن ایمیل است:

«[عنوان ایمیل] یک لحظه ترسناک

[بدنه ایمیل]

مثل کابوس بود.

بچه ها از در پشتی در حالی به سمت من می دویدند که برای جلب توجه من فریاد می زدند.

زیرزمین را سیل گرفته بود و من در حیاط پشتی مشغول چمن زنی بودم.

بگذارید داستان را خلاصه کنم؛ زیرزمین ما عملاً از بین رفت.

خوشبختانه حال همه خوب است و صاحبخانه هم خانه را بیمه کرده بود.

همین من را به فکر فرو برد. آیا اگر برای دوران رکود کسب و کارهایمان هم بیمه داشتیم واقعاً فوق العاده نبود؟

و البته داریم! و اسمش لینکدین است، و خوشبختانه هیچ فرانشیزی هم ندارد.

این هفته قصد دارم چند مورد از بهترین توصیه های خودم درباره روش استفاده از لینکدین برای جذب مشتری راغب و افزایش درآمد برای کسب و کارتان را با شما در میان بگذارم … »

و از اینجا مردم را به وبینارم دعوت می کنم و توضیح می دهم که با حضورشان چه منافعی عاید آنها خواهد شد.

یک رویکرد جدید به ایمیل مارکتینگ

به این ساختار توجه کردید؟ با یک داستان یا تم شخصی شروع می کنیم و بعد به یکی از اهداف مهم مخاطب خود می پردازیم (افزایش فروش و مشتری راغب) و یک راهکار ارائه می کنیم (استفاده از لینکدین).

هنگامی که به جای پیام هایی که بن مایه آنها فقط کسب و کار یا پرداختن به اصل مطلب است از این سبک از ایمیل استفاده می کنیم، نرخ باز شدن ایمیل و تعامل مخاطب افزایش پیدا می کند و نتایج بسیار بهتری را به دست می آوریم.

 

نه برای همه

آیا همه مشترکین فهرست ایمیل مارکتینگ شما از این رویکرد لذت می برند؟ البته که نه. نگران واکنش های چند مشترک بدخلق نباشید که احتمالاً با خود می گویند که «من دنبال کسب و کارم، نه زیرزمین مسخره تو!» بگذارید اشتراک خود را لغو کنند؛ شما باید روی آنهایی که با مطلب شما تعامل می کنند تمرکز کنید، چرا که اینها آن افرادی هستند که می خواهند شما را بشناسند، دوستتان بدارند و به شما اعتماد کنند. و در نتیجه این یعنی یک قدم به خرید از شما نزدیک تر شده اند.

بنابراین بیایید تا ایمیل را دوباره به جایگاه واقعیش برگردانیم؛

رابطه شخصی ایجاد کنید،

گفتگو کنید،

کنجکاوی مخاطب را برانگیزید،

داستانهای خارق العاده تعریف کنید،

یک درس یا استراتژی ارزشمند را با آنها در میان بگذارید.

 

به دنبال فروش بیشتر هستید؟ ایمیل های بهتری بنویسید!

ایمیل مارکتینگ همچنان یکی از موثرترین روشها برای تعامل با مخاطب علاقمندی است که مشتاق ارتباط با شما، استفاده از محتوایی که ارائه می کنید و کسب اطلاع درباره محصولات و خدماتی که می فروشید است.

نکته مهم این است که روش مناسب استفاده از ایمیل را درک کنید. همه روزه، انبوهی از ایمیل های کسالت آور، سرد و بی احساس و مملو از کلمات تخصصی در اینباکس کاربران روی هم انباشته می شوند.

متفاوت باشید! شخصیت و درس های زندگی خود را با خوانندگان در میان بگذارید، اما همیشه اطمینان پیدا کنید که آن عناوین و اطلاعات جالب و شخصی را با نکات، درس ها یا توصیه های ارزشمندی در هم می آمیزید.


نویسنده این مطلب جان نِمو است. آقای نمو مربی و مشاور در حوزه کسب و کار است که تمرکز خود را روی لینکدین معطوف کرده است. او مولف هفت کتاب است که یکی از آنها «جواهرات لینکدین: چگونه از بزرگترین شبکه حرفه ای جهان برای تقویت برند، تولید مشتری راغب و افزایش درآمد استفاده کنیم» نام دارد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *