تفاوت رنو کوئید هندی با کوئید برزیلی

تفاوت رنو کوئید هندی با کوئید برزیلی
  • 1396/4/15
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

مدلی از رنو کوئید نام دارد که دومین تجربه تولیدی خود را در حال حاضر در برزیل پشت سر میگذارد. این هاچ‌بک اقتصادی تا به امروز تنها در کشور هند طراحی و ساخته می‌شد؛ اما در نمایشگاه اتومیبیل بوئنوس آیرس ۲۰۱۷ از نسخه آمریکای لاتینی این خودرو در هفته گذشته رونمایی گردید.

گویا آی تی – شاید به یاد داشته باشید، در سال ۲۰۱۵ میلادی اولین حضور جهانی رنو کوئید در کشور هند اتفاق افتاد. با مبلغی در حدود ۲۵۶ هزار روپیه (حدود ۴ هزار دلار) که به میزان شکه کننده ای برای این اتومبیل کم بود. کم کم این خودرو تبدیل به ستاره صحنه گردید و به‌عنوان بازیگری عمده نام رنو را در کلاس اتومبیل های اقتصادی قرار داد.

در این شرایط بود که، موسسه ایمنی GLOBAL NCAP در پارسال بر بالای سر کوئید سوتی را نواخت و آن‌ نیز هنگامی بود که این هاچ‌بک تولید هند را مورد آزمایش و بررسی تصادف قرار داد. امتیازات به دست آمده رنو که مربوط به آزمایش سنجش تصادف این اتومبیل بود هیچ حرفی برای گفتن نداشت و همانند امتیازهای کسب شده توسط رقبای اصلی آن مانند ماروتی سوزوکی ۸۰۰ و هیوندای یون تخمین زده شد. رنو در پایان آن سال، تغییرات محدودی را در ساختار بدنه این هاچ‌بک در نظر گرفت و با در نظر گرفتن این تغییرات در آزمایش بعدی توانست جایگاه یک ستاره ایمنی را از آن خود نماید.
تفاوت رنو کوئید هندی با کوئید برزیلی

سازمان GLOBAL NCAP پس از به پایان رسیدن مراحل آزمایش اینگونه خبر داد که فقط در قسمت مربوط به راننده این خودرو تقویت ساختاری بدنه اتومبیل صورت گرفته است و هیچ گونه اقدامات تقویتی نیز در بخش مربوط به سرنشین این مدل بروز رسانی شده کوئید انجام نشده است.
از سوی دیگر نیز، نسخه برزیلی کوئید حاکی از آن است که از تجهیزات ایمنی فراوانی مانند ۴ عدد کیسه هوا (۲ عدد جلو و ۲ عدد کناری) و به‌موازات آنها لنگرگاه‌هایی برای صندلی بچه (۲ لنگرگاه ISOFIX) استفاده شده است. افزون بر این تجهیزات، سامانه‌های ترمز ABS و EBD هم به‌صورت استاندارد در آن نصب گردیده است.
به‌زودی در موسسه ایمنی LATIN NCAP نسخه برزیلی کوئید مورد آزمایش قرار خواهد گرفت و ما قطعا اطمینان داریم که این نسخه در مقایسه با همزاد هندی خود به نتایج بهتری دست خواهد یافت. پس لطفا برای تحلیل جزئیات این نتیجه‌گیری با ما همراه باشید!

وزن رنو کوئید برزیلی تقریباً ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از آن نسخه‌ای است که در هند تولید می‌شود. نسخه ۱ لیتری کوئید تنها در برزیل به بازار ارائه خواهد شد که وزن آن حدود ۷۹۰ کیلوگرم می باشد. نسخه معادل هندی این اتومبیل در مقابل، تنها دارای حدود ۶۹۹ کیلوگرم وزن می باشد! و دلیل وزن خالص بیشتر در نسخه برزیلی کوئید فقط ناشی از تقویت ساختاری بدنه و همچنین امکانات ایمنی است که تازه به آن افزوده شده است.
نسخه برزیلی کوئید با در نظر گرفتن همه این شرایط و جوانب، با آن نسخه‌ای که در هند به فروش میرسد از لحاظ نمای ظاهری همانند برخوردار است اما در مقابل، تفاوت موجود بین این دو اتومبیل زیاد بوده و قابل توجه است. به عنوان نمونه، تایرهای ضخیم‌تر و پهن‌تری بر روی نسخه برزیلی کوئید، قرار داده شده است (ابعاد ۱۶۵/۷۰). بر روی رینگ‌های آلومینیمی به اندازه ۱۴ اینچ این لاستیک ها پیچیده شده‌اند، رینگ‌هایی که بروی آنها پرداخت خاکستری رنگ تیره‌ای کار شده است؛ اما در نسخه هندی کوئید از رینگ‌های استیل به اندازه ۱۳ اینچ استفاده شده است که بر روی آنها تایرهایی به اندازه ۱۵۵/۸۰ نصب شده‌اند. برای کوئیدهای ۱ لیتری ساخت هند، کمپانی رنو باید تایرهای ۱۴ اینچی را ارائه کند. (این موضوع گفته کارشناس هندی سایت CARDEKHO به شرکت رنو می باشد).
تفاوت رنو کوئید هندی با کوئید برزیلی
در رنو کوئید برزیلی نکته قابل‌ توجه دیگری نیز وجود دارد و مربوط به داخل کابین آن می‌باشد. محلی که یک صفحه نمایش اطلاعات-سرگرمی چندرسانه‌ای به اندازه ۷ اینچ در آن قرار داده شده است. در نسخه هندی کوئید هم شبیه همین صفحه مشاهده می‌شود اما میان آن دو اندکی تفاوت قابل ملاحظه است. آخرین نسخه از این صفحه در رنو کوئید برزیلی، تعبیه شده است که در حال حاضر نمونه شبیه آن فقط در رنو داستر/نیسان ترانو و نیز رنو لودگی (LODGY) در بازار هند مشاهده می‌شود. شایان ذکر است، قابلیت هایی مانند دوربین دید عقب و نمایشگرهای ثبت‌کننده‌ای مانند Eco Scoring و Eco Coaching این صفحه را در نسخه برزیلی کوئید پشتیبانی می نمایند. (آیتم هایی مانند میزان مصرف سوخت در اتومبیل و مسافت باقی مانده تا اتمام باک بنزین و… در این نمایشگرها قابل مشاهده است ).

در رنو کوئید برزیلی از پانل سنتی و رایج با سه صفحه مدرج در پشت فرمان خود استفاده شده است. این امکان در صورتی است که در نسخه هندی کوئید فقط صفحه دیجیتالی ارائه می‌شود. قرار داشتن سه صفحه مدرج در پشت فرمان افزون بر اینکه نمای ظاهری بهتری برای خودرو به همراه دارد بلکه امتیازی برای سرعت‌سنج یک اتومبیل به شمار می آید. گفتنی است که در نسخه هندی کوئید صفحه مدرج آنالوگ اصلا ارائه نمی‌شود.
در دو نسخه هندی و برزیلی کوئید با وجودی که شکل ظاهری فرمان از ظاهر شبیه بهم بهره برده اند اما در نسخه برزیلی کوئید، جزییاتی از تریم پیانو بلک به کناره‌های فرمان تزریق شده است. البته ناگفته نماند که انجام این کار موجب از دست رفتن بخش جزئی از پوشش چرمی در فرمان خودرو شده است. همچنین از تریم پیانو به لک در کنسول مرکزی و پیرامون دسته‌دنده نسخه برزیلی کوئید هم استفاده شده است.

در نسخه برزیلی کوئید، کنترلرهای مربوط به سیستم تهویه مطبوع دستی در جایی پایین‌تر از کنسول مرکزی آن قرار داده شده‌اند. در نسخه هندی کوئید، این مکان جایگاه دکمه‌های شیشه الکتریکی و کنترلرهای گیربکس AMT آن می باشد. این بخش در نسخه برزیلی کوئید مکانی برای تنظیم‌کننده‌های واحد اطلاعات – سرگرمی آن می‌تواند باشد. در نسخه آمریکای لاتینی کوئید دریچه‌های مرکزی سیستم تهویه مطبوع ، در مقایسه با نمونه سست و بی‌دوام و سخت انتقادبرانگیز تیپ “باز و بسته شونده” نسخه هندی آن، محکم و با دوام به نظر می‌آید. در نسخه برزیلی کوئید دکمه‌های کنترلی شیشه‌های الکتریکی همچنین ، قفل مرکزی و سامانه تهویه مطبوع نیز از ظاهر خیلی مرغوب‌تری بهره می‌برند.
افزون بر این، در رنو کوئید برزیلی جزییات دیگری هم وجود دارند که نمای ظاهری برجسته تری را برای آن تعبیه کرده اند. از جمله آن جزئیات به آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، رها کننده برقی درب صندوق عقب، بخارزدای شیشه عقب، برف‌پاک‌کن عقب به همراه شیشه‌شور و ویژگی هایی از این قبیل می توان اشاره کرد.
تفاوت رنو کوئید هندی با کوئید برزیلی
کنسول مرکزی در نسخه برزیلی کوئید، تا جاپایی عقب امتداد یافته است و همه فضای داخل صندوق عقب آن نیز دارای روکش می باشد و از پانل‌هایی برای محفاظت از بخش‌های لخت بدنه در داخل صندوق خود برخلاف نسخه هندی، استفاده شده است. در این حالت در مقایسه با نسخه هندی کوئید ، حجم فضای صندوق عقب به میزان ۱۰ لیتر کمتر است.
در صندلی‌های نسخه برزیلی رنو کوئید نیز پوشش قرار داده شده ، به وضوح باکیفیت تر و مرغوب‌تر به نظر می‌رسند و در صندلی‌های عقب هم از کمربندهای ایمنی جمع شونده استفاده شده است و همچنین سه پشت‌سری مجزا دارای قابلیت تنظیم بر روی آنها نصب شده است. این موضوع در شرایطی است که در نسخه هندی کوئید کمربندهای ایمنی جمع شونده وجود ندارد و پشت‌سری‌ها هم به صورت ایستا و غیرقابل تنظیم هستند.

رنو کوئید ساخت برزیل از نظر فنی، از یک پیشرانه ۱ لیتری و سه سیلندر بنزینی SCe کسب قدرت میکند که دقیقا مانند همان پیشرانه در رنو کوئید ۱ لیتری تولیدی هند نیز مشاهده می‌شود. گیربکس ۵ سرعته همچنین، دقیقاً مشابه هم هستند و ارقام مربوط به توان خروجی و گشتاور آنها نیز یکسان است: ۶۷ اسب بخار و ۹۲ نیوتن متر. علاوه بر اینکه، انتظار داریم که نسخه برزیلی کوئید با گیربکس ۵ سرعته AMT با کد EASY-R نیز به بازار ارائه شود.

اکنون بهتر است مقداری هم در مورد موضوع قیمت گفتگو کنیم. قیمت نسخه پایه رنو کوئید در برزیل از ۲۹,۹۰۰ رئال (۹,۲۰۰ دلار) شروع و به ۳۹,۹۰۰ رئال (۱۲,۳۰۰ دلار) ختم خواهد شد که تقریباً برابر ۵۸۵ الی ۷۸۱ هزار روپیه می باشد. این در صورتی است که نسخه ۱ لیتری کوئید در بازار هند با رنج قیمتی میان ۳۵۴ الی ۴۵۶ هزار روپیه و یا تقریباً بین ۵,۵۰۰ الی ۷,۱۰۰ دلار قابل خریداری می باشد. بین دو نسخه اختلاف قیمتی بیشتر از ۲۰۰ هزار روپیه (۳,۱۰۰ دلار) دارند! اگر چه هنوز این خودرو وارد بازار ایران نشده است، اما پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دور جایگزین یکی از خودروهای اکونومی ساخت داخل شود و نمایندگی محصولات رنو در ایران آن را ارائه نماید.
آیا تمایل دارید مانند بازار برزیل، که پول بیشتری را برای خودرویی ایمن‌تر با امکاناتی بیشتر صرف کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *