بررسی مشخصات و امکانات جدید کیا اپتیما ۲۰۱۷ + قیمت در بازار ایران

بررسی مشخصات و امکانات جدید کیا اپتیما ۲۰۱۷ + قیمت در بازار ایران
  • 1396/4/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

کیا اپتیما، جزو پرطرفدارترین سدان‌های خانوادگی در بازار کشورمان است. اولین نسل کیا‌ اپتیما در سال ۲۰۰۶ معرفی شد که خودروی موفقی نبود و به بازار ایران نیز راه پیدا نکرد. اما دومین نسل آن که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، اولین اپتیمایی بود که در بازار ایران عرضه شد.در ادامه به بررسی فنی این ماشین محبوب می پردازیم.

گویا آی تی – اگرچه در آن سال‌ها، ظاهر و ویژه چراغ‌های جلویی اپتیما و سراتو شبیه هم بود و این دو خودرو را مانند دو برادر با اختلاف اندازه نشان می‌داد، ولی در سال ۲۰۱۰ با رشد فروش حیرت‌انگیز خودروهای کره‌ای، اپتیما تغییرات عظیمی داشت و با چهره‌ای جسور و کاملا متفاوت، نقش حائز اهمیتی را در موفقیت جهانی کیاموتورز ایفا کرد. البته نباید نقش اساسی پیتر شرایر، طراح مطرح گروه هیوندای کیا، در جذاب‌تر شدن طراحی محصولات این برند را فراموش کرد.
نسل سوم کیا اپتیما که در سال ۲۰۱۲ وارد بازار ایران شد و تا سال گذشته نزدیک به ۷ سال، بدون تغییر خاصی در طراحی بدنه و چراغ‌ها تولید و عرضه شد. با این وجود، در طول این ۷ سال‌ اپتیما برای هموطنان جذاب بوده و همیشه فروش خوبی داشته است. در سال ۲۰۱۵ اپتیما پرفروش‌ترین محصول کمپانی کیا در جهان بود و در حدود ۱۶۰ هزار دستگاه از این خودرو در همان سال به مشتریان تحویل گردید.
بررسی مشخصات و امکانات جدید کیا اپتیما 2017 + قیمت در بازار ایران
اواسط سال ۲۰۱۵ بود که کیا اعلام کرد در سال ۲۰۱۶ نسل جدیدی از اپتیما را رونمایی خواهد کرد؛ خودرویی که کارشناسان معتقدند، تنها یک فیس‌لیفت از نسل قبلی بوده و در مشخصات اساسی تفاوت چندانی با مدل پیشین خود ندارد. اما فضای داخلی اپتیما در مدل ۲۰۱۷ تغییرات زیادی داشته، به همین دلیل می‌توان آن را نسخه‌‌ای جدید دانست.

مشخصات فنی
سری جدید اپتیما که چند ماهی است در کوچه و خیابان‌های ایران دیده می‌شود، پیشرانه‌ی این مدل تفاوت چندانی با مدل پیشین خود ندارد. این خودرو مانند سری قبل از پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری تنفس بهره می‌برد که در حد چند اسب بخار بهینه‌سازی شده است. این پیشرانه‌ی ۶ سیلندر، ۱۸۵ اسب بخار قدرت به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد و این ۸ اسب بخار قوی‌تر از نسل قبلی است. عملکرد اپتیما ۲۰۱۷ در شتاب‌ گرفتن نیز کمی بهتر شده است. با این پیشرانه، شتاب خودور در ۹ ثانیه از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. حداکثر توان پیشرانه در دور موتور ۶۰۰۰ و بیشترین گشتاور برابر ۲۴۰ نیوتن‌متر نیز در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید. البته لازم به ذکر است که که در نشریات خارجی، شتاب صفر تا ۱۰۰ این نسخه از اپتیما، ۷.۵ ثانیه ذکر است که می‌تواند به علت تفاوت در نوع بنزین مصرفی آنها باشد. از سایر ویژگی‌های شتاب‌گیری اپتیما با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری می‌توان اشاره کرده به رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف مدت ۲۰.۵ ثانیه و طی‌ کردن مسافت ۴۰۰ متر در مدت ۱۶ ثانیه.
بررسی مشخصات و امکانات جدید کیا اپتیما 2017 + قیمت در بازار ایران
سیستم ترمز اپتیمای ۲۰۱۷ تغییر خاصی نداشته و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۶ سرعته نیز مانند مدل قبلی است و همچنان می‌توان به ‌طور دستی آن را تعویض کرد. کیا مدعی است که مصرف سوخت اپتیمای جدید نسبت به مدل قبلی حدود نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش داشته و به میانگین ۸.۵ لیتر رسیده است. همچنین در شرایط رانندگی با سرعت ثابت در اتوبان، پایین‌ترین میزان مصرف سوخت خودرو، ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

از بین خودروهای وارداتی به ویژه نمونه‌های آلمانی، مدل‌های گران‌تر معمولا حجم موتوری بیشتر از ۲.۵ لیتر دارند که واردات قانونی آن‌ها به کشور امکان پذیر نیست؛ این درحالی‌ است که اپتیمای جدید در مدل‌های گران‌ قیمت‌تر، پیشرانه‌های کم‌حجم‌تر و در عین حال قوی‌تری را عرضه می‌کند. بهترین پیشرانه‌ی قابل سفارش برای اپتیمای ۲۰۱۷ در خارج از کشور ، نمونه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ با ۲۴۵ اسب بخار قدرت است که در ۶.۸ ثانیه از شتاب صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. دیگر پیشرانه‌ی جذاب این خودرو، نمونه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ بوده قدرتی معادل ۱۷۵ اسب بخار دارد و در مدت ۷.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. شاید در آینده‌ی نزدیک شاهد ورود نسخه‌ی هیبریدی اپتیما ۲۰۱۷ نیز باشیم که قدرتی معادل ۱۹۰ اسب بخار داشته و در مدت ۸.۱ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.


در جدول بالا قیمت مدل‌های مختلف کیا اپتیمای ۲۰۱۷ را در بازار امریکا می‌بینید؛ در حال حاضر بیشترین سهم واردات این خودرو در ایران متعلق به مدل EX است که از پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری و آپشن‌های نسبتاکاملی برخوردار است و در بازار کشورمان به نام نسخه‌ی GT-Line شناخته شده است و قیمتی در حدود ۲۰۵ میلیون تومان دارد.

طراحی بدنه
تفاوت اپتیمای جدید با نسخه قبلی در فضای داخلی بیش از نمای خارجی است. اپتیما ۲۰۱۷ یک خودروی سدان نیمه‌ لوکس بود که شرکت کیا تلاش کرده تا طراحی داشبورد آن را بیشتر به سمت مدل‌های لوکس متمایل کند و از ویژگی‌های اسپرت آن بکاهد. داشبورد این مدل کاملا متقارن طراحی شده و تا حدودی داشبورد بی‌ام‌و سری ۵ در سال‌‌‌های گذشته را تداعی می‌کند. صفحه نمایش ۸ اینچی میان داشبورد کمی بزرگ‌تر شده، در نتیجه کار کردن با آن ساده‌تر است. رابط کاربری جدید UVO2، به‌ خوبی با گوشی‌هایی با سیستم عامل اندروید یا iOS ارتباط برقرار کرده و سیستم صوتی اپتیما را کنترل می‌کند. در حالت استاندارد این محصول دارای ۶ اسپیکر است؛ اما در مدل‌های فول‌آپشن آن که هنوز وارد ایران نشده، سیستم صوتی اینفینیتی پریمیوم با ۱۴ اسپیکر و توان ۳۶۰ وات را می‌توان سفارش داد.
طراحی داخلی کیا اپتیما ۲۰۱۷ تا حدودی یادآور فضای داخلی خودرو‌های شاسی‌بلند است؛ ولی علیرغم سادگی اصلا خسته‌کننده نیست. صندلی‌های این خودرو، راحتی بیشتری را فراهم آورده است و در تست‌های جاده‌ای لرزش کمتری را نسبت به مدل‌های قبلی منتقل می‌کند. کابین اپتیما ۲۰۱۷ سکوت بیشتری نیز دارد؛ که احتمالا به‌ علت تقویت پوشش روی پیشرانه‌ است.

چراغ‌ها در نمای روبرو تا اندازه‌ای به تویوتا کمری شبیه هستند، گفتنی است نسبت به قبل ظاهری زیباتری دارند. جلوپنجره‌ی دماغ ببر اپتیما ۲۰۱۷ حالتی جدا از چراغ‌ها نداشته و با آن‌ها ظاهری یک‌دستی دارد، شکاف بزرگی در سپر جلو به منظور هدایت هوا در بخش میانی تعبیه شده و در کناره‌ها با دریچه‌های هدایت‌‌گر جریان هوا همراه‌ است که علاوه بر زیبایی بیشتر، آیرودینامیک اپتیما ۲۰۱۷ را نیز افزایش می‌دهد. در این مدل خبری از چراغ‌های مه‌شکن بزرگ نیست، در عوض چراغ‌های مه شکن به شیوه‌ی هنرمندانه‌ای داخل سپر و در فضای میانی آن، قرار گرفته‌اند. ظاهر کلی اپتیما همچنان اسپرت و خشن است.
عمده تفاوت اپتیمای ۲۰۱۷ از مدل ۲۰۱۵ در قسمت عقب دو خودرو کاملا مشهود است و در نمای روبرو تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. کیا با هزینه‌ای کم توانسته زیبایی قسمت عقب این خودرو را افزایش دهد. درحالی‌که فرم کلی سپر عقب تفاوت زیادی با سری قبلی ندارد، اما چراغ‌های هشداردهنده درسا بالای اگزوزها تعبیه شده است. این چراغ‌ها همراه با چراغ‌های اصلی قسمت عقب که در حال حاضر باریک‌تر نیز شده‌اند‌ و از LED در آن‌ها استفاده شده، حس اسپرت‌ بودن اپتیما را کامل می‌کنند.

امکانات و تجهیزات رفاهی
خودروساز‌های کره‌ای برای دست یافتن به سهم بیشتری از بازارهای جهانی، محصولات خود را با لیست بلند بالایی از آپشن‌ها، تجهیزات و امکانات رفاهی عرضه می‌کنند که حتی قبل از این در نمونه‌های سفارشی خودروهای ژاپنی و آمریکایی شاهد آنها نبوده‌ایم. کیا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اپتیما را به عنوان خودرویی مجهز با لیست بلند بالایی از سیستم‌های رفاهی برای خریداران عرضه کرده است.

کیا اپتیما ۲۰۱۷، که زمان زیادی از ورودش به ایران نمی‌گذرد با کدJF شناخته می‌شود. پیش‌تر گفتیم این خودرو با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری در بازار جهانی به عنوان مدل EX عرضه می‌گردد. خودروسازی کیا به منظور ارتقاء سطح راحتی سرنشینان، آپشن‌های زیادی را در سدان خانوادگی خود عرصه کرده که از بین آنها می‌توان اشاره کرد به به سقف پانورامیک با ۲ سانروف، سیستم رفع بخار اتوماتیک شیشه‌ی جلو، تهویه‌ی خودکار دوگانه، گرم‌کن فرمان، شارژر وایرلس گوشی و تبلت، خروجی برق ۱۲ ولت برای شارژر، پورت USB، ترمز پارک هوشمند، تنظیم الکترونیکی صندلی‌های جلو، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، سیستم شستشوی چراغ‌های جلو، چرخش اتوماتیک نور چراغ‌ها در هنگام حرکت در پیچ، کروز کنترل، سامانه‌ی کمکی حرکت در سربالایی، نمایشگر فشار باد تایر، روشنایی روز (DRL) و چراغ راهنما روی آینه‌های بغل.

ایمنی
از آنجا که بازارهای اروپا و امریکا جزو اهداف اصلی برندهای خودروسازی مطرح کره جنوبی است، لذا امنیت بالای سرنشینان و تجهیز کردن خودرو به جدید‌ترین سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده بخشی از مولفه‌های همیشگی محصولات هیوندای و کیا بوده است. شاید نتوان این خودروسازها را از نظر ایمنی با برند‌های مطرحی همچون ولوو و مرسدس بنز مقایسه نمود، ولی هیوندای و کیا در رده‌ی قیمتی خود یکی از ایمن‌ترین برند‌های خودرو سازی جهان معرفی محسوب می‌شوند. گفتنی است که خودروهای لوکس هیوندای و کیا از جمله از جنسیس و K900 را حتی می‌توان جز ایمن‌ترین خودروهای جهان به شمار آورد.
بررسی مشخصات و امکانات جدید کیا اپتیما 2017 + قیمت در بازار ایران


در چنین شرایطی می‌توان انتظار تجهیز اپتیما ۲۰۱۷ به انواع سیستم‌های ایمنی را داشت و کیا نیز مشتریان خود را ناامید نکرد و امکاناتی را که پیش‌تر فقط در خودروهای لوکس مشاهده می‌شد، اکنون در محصولات خانوادگی و میان‌رده‌ی کیا محافظت از سرنشینان را به عهده دارد. ۷ کیسه‌ی هوای ایمنی برای این خودرو در نظر گرفته شده؛ دو کیسه‌ی هوا وظیفه‌ حفاظت از راننده و سرنشین کناری را در تصادفات از روبرو بر عهده دارند. کیسه‌های هوای جانبی نیز از در برخوردهای جانبی از سرنشینان ردیف جلو محافظت می‌کنند. علاوه بر این کیسه‌ی هوای پرده‌ای نیز در تصادفات جانبی از برخورد کردن سر سرنشینان ردیف جلو و عقب با شیشه‌ و پنل‌های کناری محافظت می‌کنند.
سایر سیستم‌های ایمنی اپتیما ۲۰۱۷ شامل ایموبلایزر، سیستم‌های کمکی راننده‌ی ABS، VSM، ESP و EBD است. باز شدن خودکار قفل درب‌ها زمان تصادف از دیگر ویژگی‌های اپتیما است که در حالت استاندارد در خودرو وجود دارد. این خودرو موفق به دریافت ۵ ستاره‌ی ایمنی از تست‌های NCAP شده، نمره‌هایی که اپتیما در این آزمون‌ها کسب کرده به شرح زیر هستند:

• محافظت از سرنشینان بزرگسال ۸۹ درصد
• محافظت از سرنشینان خردسال ۸۶ درصد
• محافظت از عابران پیاده ۶۷ درصد
• سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده ۷۱ درصد

احتمالا راننده‌های باتجربه و کهنه‌کار کیفیت ساخت خودروهای کیا را مطلوب نداسته و همواره محصولات تویوتا و هوندا را ترجیح دهند. هیوندای و کیا شاید در خیلی از بخش‌ها از جمله طراحی و امکانات جانبی نسبت به سایر رقبای هم‌رده‌ی خود برتری‌های محسوسی داشته باشند، ولی در بخش کیفیت ساخت و آمار خرابی هنوز به‌ خوبی رقبای ژاپنی‌ خود نیستند.
گروه خودروسازی هیوندای و کیا رفع این مشکل راهکارهایی را در نظر گرفته‌اند از جمله افزایش خدمات گارانتی و تعداد مراکز خدمات پس از فروش. البته در کنار این اقدامات بهبود تدریجی کیفیت خودروها و نظارت‌های بیشتر بر کیفیت تولید قطعات نیز صورت گرفته است. این روندی که هیوندای و کیا در پیش گرفته‌اند در بازار ایران نتایج محسوسی را به دنبال داشته، از جمله آمار خرابی کمتر نسل جدید خودروها، افزایش میزان رضایت مشتریان و تبدیل شدن اطلس خودرو (نماینده‌ی رسمی کیا در ایران) به‌ عنوان دومین برند محبوب در بخش ارائه‌ی خدمات به مشتریان.

تجربه‌ رانندگی
کیا کیفیت سواری اپتیما را بهبود بخشید و نتیجه‌ی آن سواری آرام و راحت‌تر برای سرنشینان در نسل جدید این خودرو است. کاهش میزان انتقال ناهمواری‌های جاده و فضای آرام‌تر اتاق، بخشی از بهبود‌های اپتیما ۲۰۱۷ می‌باشد. در نتیجه دیگر نمی‌توان اپتیما را خودرویی خشک دانست و اکنون کیفیت سواری مناسب یکی از نقاط قوتش به حساب می‌آید.

رقبا
اصلی‌ترین رقبای اپتیما در بازار جهانی، که البته در بازار کشورمان نیز حضور دارند شامل تویوتا کمری، هیوندا سوناتا و هوندا آکورد است که سال‌ها قبل از اپتیما در بازار سدان‌های نیمه‌لوکس فعالیت دارند و اپتیما باید همانند گذشته، با آن‌ها رقابت کند. علاوه‌ بر این رقبا، اپتیما باید با شوالیه فرانسوی یعنی رنو تلیسمان که به تازگی وارد کشورمان شده نیز رقابت کند؛ هرچند رقیبا فرانسوی از نظر کلاس بدنه، کمی از اپتیما بزرگ‌تر و لوکس‌تر است؛ ولی در بازه‌ی قیمتی پایین‌تر از ۲۰۰ میلیون تومان قرار دارد. پژو ۵۰۸ نیز آخرین سدان خانوادگی با رده‌ی قیمتی بالاتر از ۱۶۰ میلیون تومان است که به واسطه‌ی قیمت ارزان‌تر، سعی بر رقابت با بزرگان این بخش دارد.

در ادامه جدول مقایسه‌ی کیا اپتیما مدل ۲۰۱۷ و رقبای اصلی آن را مشاهده می‌کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *