مقایسه مشخصات فنی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج؛ کدامیک را بخریم؟

مقایسه مشخصات فنی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج؛ کدامیک را بخریم؟
  • 1396/5/5
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بازارهای خودروهای شاسی بلند در کشورمان، بازار پر رونق و داغی است و در این بین برندهای کره‌ای که به خوبی سلیقه‌ی بازار ایران را درک کرده‌اند، بازار را به دست دارند. برندهای کره‌ای که مطرح‌ترین آنها در ایران کیا و هیوندای است به خوبی می‌دانند خودروهای خوش چهره با لیست طویلی از امکانات و تجهیزات به خوبی در ایران فروش می‌رود، البته از طراحی این دو برند انصافا توانمند عمل کردند. در ادامه به مقایسه دو رقیب کره ای در بازار ایران می پردازیم. با گویا آی تی همراه باشید.

گویا آی تی – در خودروهای سگمنت شاسی بلند متوسط شهری، دو خودروی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج مانند سایر محصولات این دو کمپانی به سرعت خود را در بازار مطرح کردند. با توجه به اینکه دو محصول به لحاظ قیمت در یک سطح هستند و از نظر فنی و تجهیزات نیز شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، این سوال برای خریداران مطرح می‌شود که بالاخره توسان یا اسپورتیج؟

طراحی ظاهری و کابین
طراحی ظاهری خودرو، مسئله‌ای کاملا سلیقه‌ای است و نمی‌توان بطور قطع گفت کدام خودرو ظاهر بهتری دارد. اما بطور کلی توسان در طراحی بدنه کمی محافظه کارانه تر از اسپورتیج عمل کرده و شاید بتوان گفت هدف آن برای سنین بالاتری بوده است، ولی در مقابل کیا طراحی کاملا شجاعانه‌ای را برای اسپورتیج بکار برده و قصد داشته خودرویی متفاوت را روانه‌ی بازار کند که در این امر موفق بوده و ظاهر این خودرو به ویژه در زمان عرضه یک سر و گردن نسبت به سایر رقبا بهتر و جذاب‌تر بود. رینگ های بزرگ، طراحی و قوس‌های جانبی و نوع درب عقب به گونه‌ای طراحی شده که گیرایی و جذابیت را برای این خودرو به ارمغان آورده است، اما در مورد کابین داستان تفاوت دارد، موضوعی که در توسان واضح بوده طراحی و قرار گیری ادوات به صورتی مشخص و ارگونومیک می‌باشد، به نحوی که همه چیز سر جای خود قرار گرفته و به آسانی می‌توانید از آنها استفاده کنید، همچنین راننده دید خوبی به بیرون داشته و به جاده مسلط است.

این موضوع را زمانی به خوبی درک خواهید کرد که بعد از توسان وارد کابین اسپوتیج بشوید، متوجه خواهید شد فضای داخلی آن نسبت به توسان کمی تنگ و خفه است، اگرچه طراحی داشبورد میانی و آمپر پشت صفحه و … زیبا و بی عیب و نقص می‌باشد اما نسبت به جاده دید کمی خواهید داشت و طرز قرارگیری شیشه‌ها نیز مقداری دید را محدود کرده‌ است. اگرچه این نوع کابین و دید محدود آن شبیه خودروهای اسپرت است، اما برای بسیاری از خریداران که از قصد استفاده شهری را نیز از این خودرو دارند، دید باز و تسلط به جاده موضوع کمی نیست.

اکنون که بررسی کابین دو خودرو پرداختیم، اجازه دهید موضوع دیگری یعنی دید عقب را نیز مطرح کنیم. در بیشتر خودروهای شاسی بلند، دید عقب یک مشکل محسوب می‌شود، اگرچه در هر دو خودرو می‌توان دوربین عقب را نصب کرد، اما در مورد دید عقب هیچ چیز جای آینه میانی را نمی‌گیرد. در اسپورتیج نوع قرار گیری شیشه عقب و طراحی سقف سبب شده تا دید عقب بهتری را در این خودرو نسبت به توسان شاهد باشیم.

بر خلاف گذشته که اجزای داخلی کیا کیفیت خوبی نداشت، اکنون کیا در این زمینه پیشرفت خوبی داشته تا جایی که کیفیت اجزای داخلی توسان و اسپورتیج تقریبا برابر بود. البته هر دو محصول تا رسیدن به رقبای ژاپنی و اروپایی خود راه زیادی را پیش رو دارند.

فضای بار و سرنشینان
از نظر فضای سرنشینان عقب باید گفت، تا زمانی که دو سرنشین در عقب خودرو باشند مشکلی نخواهد بود اما اگر سه نفر در صندلی عقب خودرو قرار گیرند برتری با توسان است. لازم به ذکر است که همان فضای خفه و گرفته با دید محدود که در صندلی‌های جلو اسپورتیج وجود داشت، در عقب نیز تکرار شده و سرنشینان عقب خودروی توسان دید بهتری نسبت به اسپورتیج دارند.
در مورد فضای صندوق عقب نیز برتری با توسان است و حجم باری که در صندوق عقب توسان می‌توان قرار داد بیشتر از اسپورتیج است. گفتنی است این برتری چندان زیاد نیست و دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، حجم صندوق عقب توسان ۱۵۸۰ لیتر و اسپورتیج ۱۵۴۶ لیتر است که حاکی از اختلاف جزئی قسمت بار این خودرو با یکدیگر دارد.

تجهیزات
در مورد خودروهای کیا و هیوندای، با در نظر گرفتن این موضوع که اشخاص نیز اقدام به واردات این خودروها کرده‌اند و هر کدام محصولی با سلیقه‌ی خود وارد کردند، لذا از هر محصول خودروهای مختلفی با امکانات متفاوت وجود دارد و اکثرا هم نام فول آپشن را روی خودرو گذاشته‌اند، بنابراین شاید برای اینکه متوجه شوید خودرویی که قصد خرید آن را دارید تمام امکانات قابل نصب را دارد یا نه، باید مطالعات و تجربیات زیادی داشته باشید بطوریکه در این زمینه حرفه‌ای شده باشید.
با نگاهی به لیست امکانات و تجهیزات قابل نصب روی هر دو خودرو در می‌یابیم که در اکثر موارد مشابه هم هستند، اما برخی از تجهیزات روی توسان قابل نصب نبوده و از این لحاظ اسپورتیج کمی برتر از توسان است (البته بعید نیست حتی در زمانی کوتاهی که این مقاله برای انتشار آماده شود تمام این امکانات برای توسان نیز قابل نصب شده و مدل‌های آن نیز در بازار کشورمان قابل خرید باشد).
بطور کلی، هر دو خودرو از لحاظ سطح تجهیزات در شرایط مطلوبی در در کلاس خود قرار دارند و اگر برای شما تجهیزات نصب شده یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب خودرو است، مطمئن باشید که از خرید هیچ کدام مایوس نخواهید شد.

پیشرانه
یک پیشرانه با عملکردی مشابه روی هر دو خودرو نصب شده است. توسان و اسپورتیج مجهز یه یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم دقیق ۲۳۵۹ سی سی است که قادر است حداکثر ۱۷۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند و اگر مقداری عمیق‌تر شویم این موتور از سری پیشرانه‌های MPi می‌باشد.
لازم به ذکر است در مقطعی مدل‌های ۲۰۱۲ اسپورتیجی با موتور ۲ لیتری توربو GDi با قدرت ۲۶۷ اسب بخار نیز وارد کشور شد که آسان‌تر روش تشخیص آن وجود دو خروجی اگزوز در عقب خودرو است.

با در نظر گرفتن اعداد و ارقام مشخص می‌شود که دو خودرو از این نظر خیلی بهم شبیه هستند و شتاب صفر تا صد هر دو حدود ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت آنها مقداری بیشتر از ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است.

کلام آخر
انتخاب بین این دو خودرو کار سختی است، زیرا بجز طراحی و ظاهر در دیگر جنبه‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و مشابه هم هستند. در بازار نیز کیا اسپورتیج در رنج قیمتی ۱۴۶ تا ۱۵۹ میلیون تومان و توسان نیز در رنج قیمتی بین ۱۴۲ تا ۱۴۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما به هر حال باید در این مقایسه یکی را انتخاب کنیم، برخلاف اشکالاتی که در سری اول اسپورتیج وجود داشت، این محصول خوش چهره کیا انتخاب بهتری خواهد بود و اگر چه توسان از بعضی جهات برتری‌هایی دارد اما با اختلاف اندکی اسپورتیج گزینه مناسب‌تری خواهد بود. بر این اساس بهترین انتخاب را زمانی میتوانید انجام دهید که قیمت ها را با هم مقایسه کنید که برای این مهم می توانید به لیست قیمت محصولات نمایندگی کیا (اطلس خودرو) در ایران مراجعه کنید و با مقایسه قیمتهای این دو خودرو تصمیم درستی اتخاذ نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *