مقایسه مشخصات فنی سدان های کره ای اپتیما و سوناتا

مقایسه مشخصات فنی سدان های کره ای اپتیما و سوناتا
  • 1396/5/5
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

خودروسازها همانند فرزندان یک خانواه هستند که با هم بزرگ شده و برای محبوب‌تر شدن رقابت می‌کنند، دو برند کره‌ای کیا و هیوندای نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همواره سعی دارند تا بهترین خود را ارائه دهند. در حقیقت این دو کمپانی خودروسازی رقبای سرسختی برای یکدیگر هستند، البته در بازار کره پیروز این رقابت هیوندای بود و آمار فروشی در حدود ۳ برابر بیشتر از کیا دارد. اما در بازارهای جهانی دو خودروساز در کلاس‌هایی از جمله خودروهای کوچک، شاسی‌بلند و مدل‌هایی مانند هیوندای سوناتا پرمیوم و کیا اپتیما GT که در ادامه قصد مقایسه آنها را داریم، رقابت می‌کنند.

گویا آی تی – اختلاف قیمت این دو سدان متوسط حدود ۲ هزار دلار است که در عین ناباوری، این مدل کیا بوده که قیمت بیشتری دارد. با این وجود با توجه به رقابتی که در سال‌های اخیر بین این دو کمپانی ادامه داشته، هر کدام از آنها از ترفندی خاص برای جذاب شدن این خودروها که به نوعی دوقلوی یکدیگر هستند، استفاده کرده است.

قیمت و امکانات
پیش‌تر اشاره کردیم که کیا اپتیما GT با قیمتی معادل ۴۳۹۹۰ دلار، حدود ۲۰۰۰ دلار گران‌تر از هیوندای سوناتا پرمیوم با قیمت ۴۱۹۹۰ دلار است. هر دو خودرو نسب به قیمتی که دارند، تجهیزاتی خوبی را ارائه می‌دهند، از جمله تریم چرمی برای صندلی‌ها، تنظیم الکترونیکی برای صندلی‌های جلو و تنظیمات حافظه برای صندلی راننده، گرم‌کن و تهویه برای صندلی‌های جلو، کنترل هوای دوگانه و برف‌پاک‌کن‌ها و نوربالای اتوماتیک، سیستم راهبری ماهواره‌ای با صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی، امکان ارتباط تلفنی و صوتی بلوتوثی، دوربین نمای عقب، سنسورهای پارکینگ عقب و جلو، ترمز الکترونیکی پارکینگ، چرخ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی با یک زاپاس کامل، چراغ‌های جلوی زنون، چراغ‌های روشنایی روزانه LED و سانروف.

اگر چه به نظر می‌رسد که این دو محصول مانند دوقلوها شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما این وضعیت تا نقطه‌ای خاص ادامه پیدا می‌کند. علیرغم امکانات یاد شده برای دو خودرو، هیوندای دارای چراغ‌های روشنایی در عقب، آینه‌های دارای روشنایی در آفتابگیرها و یک سیستم استریو با ۶ اسپیکر است. در مقابل، کیا نیز به یک سیستم استریو با ۸ اسپیکر و با ساب‌ووفر، طرح برجسته GT بر روی صندلی‌ها، گرم‌کن و پدل‌شیفتر برای غربیلک فرمان و یک سری پدال‌های اسپورتی است که با شخصیت اسپورت آن هماهنگی بیشتری دارند.
کیا در طراحی بیرونی اپتیما GT یک ارتفاع پایین‌تر برای خط پنجره‌ها و یک کیت بدنه برجسته‌تر بکار برده است. گفتنی است انتخاب مدل زیباتر در بین این دو ماشین کار دشواری است.
اپتیما GT مجهز به سیستم‌هایی مانند کروز کنترل راداری، هشدار پیش ‌برخوردی با ترمز اضطراری خودکار، نوربالای خودکار، تشخیص نقطه کور، هشدار ترافیک پشت‌سر و هشدار انحراف از حرکت بین خطوط است. هر دو خودرو دارای ۶ کیسه هوا بوده که به صورت دوتایی در جلو، کناره‌های جلو و حفاظت کلی دیواره تعبیه شده‌اند.
بنابراین، این پیروز این رقابت در راند اول کیا اپتیما GT است.

طراحی داخلی
با وجود اینکه دو خودرو لیست تجهیزات مشابه‌ای دارند، اما کیا اتاق اسپورت‌تری دارد و طراحی کابین هیوندای نیز به سطحی از بلوغ رسیده، این امر باعث شده که هر کدام از برندها، جایگاه مخصوص خود را داشته باشند.
اپتیما با الگوهای تیره، دوخت قرمزرنگ و پرداخت فلزی بر روی داشبورد و کنسول وسط، ظاهری اسپورت‌ و جذاب‌ دارد و این در حالی است که سوناتا با استفاده از تریم فاکس-فیبرکربن بر روی داشبورد و درها، پلاستیک سیاه‌ رنگ کنسول وسط و رنگ مشکی ساده‌تر صندلی‌ها و غربیلک فرمان، سعی کرده جذابیت بیشتری داشته باشد، ولی در سطح پایین‌تری نسبت به اپتیما قرار دارد.

صفحه نمایش داخلی دو مدل با اینکه شباهت زیادی با یکدیگر دارند، تجربه‌ای متفاوت از گرافیک و کاربرد را در اختیار خریداران قرار می‌دهند. کاربرد سیستم راهبری ماهواره‌ای در سوناتا خیلی آسان بوده و راننده در زمان نگاه‌ کردن به آن، خیلی سریع می‌تواند اطلاعات مکانی را دریافت کند. از طرف دیگر، استفاده از سیستم کیا چالش‌های بیشتری همراه است. البته نقشه‌ها در اپتیما وضوح و کیفیت بهتری دارند، اما ورودی‌های کنترل سیستم راهبری و سوئیچ بین صفحات زمان بیشتری احتیاج خواهد داشت. با این وجود، صفحه نمایش کیا با وضوحی که در زمان تابش آفتاب دارد و خطوط راهنمایش در نقشه، توانسته تا حدی این اختلاف امتیازش با اپتیما را جبران کند.
در زیر صفحه نمایش سوناتا، شرایط سیستم کنترل هوای دوگانه به صورت دیجیتالی نشان داده می‌شود؛ که این در مقایسه با کنترلرهای پلاستیکی کیا با مقیاس قرمز-آبی، سطح بالاتری دارد. در شرایطی که کنترل‌های گرمایش و سرمایش صندلی‌ها در کیا، بین صندلی‌ها گذاشته شده،هیوندای به نحوه منطقی‌تر، آنها را نزدیک به سایر کنترل‌های هوا تعبیه کرده است.
دسته دنده ‌ای که برای برای کیا درنظر گرفته شده ، ظاهری جذاب‌تر و متناسب‌تری با همراهی طراحی تخت قسمت پایین غربیلک فرمان دارد و به همین علت، پدل‌شیفترها کنترل بیشتری را برای راننده ایجاد می‌کنند. علاوه بر این کیا اپتیما GT با استفاده از یک شارژ پد بی‌سیم Qi برای گوشی‌های هوشمند، جوان‌پسند بودن خود را بیش از پیش اثبات کرده است.
فضای کابین این دو خودرو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و دو مدل فضای بسیار خوبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهند. علاوه بر اینکه دو نقطه مهار صندلی کودک ISOFIX در هر دو خودرو بکار رفته، صندلی‌های عقب می‌توانند به صورت ۶۰:۴۰ جمع ‌شوند تا فضای بار افزایش یابد.

فضای صندوق عقب در هر دو مدل مشابه است، اما این فضا در هیوندای سوناتا با ۵ لیتری برتری در مقایسه با اپتیما، معادل ۵۱۰ لیتر می باشد. دو خودرو به سیستم‌هایی هوشمند در درب صندوق عقب خود مجهز هستند که در صورت ایستادن در عقب خودرو و به همراه داشتن کلیدها، درب صندوق را برای شما باز می‌کند و در هنگام آزاد نبودن دست‌ها، خیلی کاربردی است.
سیستم صوتی بزرگتر اپتیما GT با اسپیکرهای هارمن کاردون و ساب‌-ووفر، بی تردید کیفیت بهتری را دارد، همچنین یک پورت USB در عقب قرار گرفته که می تواند بسیار مفید باشد.

موتور و انتقال قدرت
همانند سایر مشخصات، این دو خودرو در بخش موتور و انتقال قدرت نیز شباهت زیادی به یکدیگر دارند. گزینه پیشرانه، یک موتور ۲ لیتری بنزینی چهار سیلندر با توربو شارژر است که همراه با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بکار رفته است. قدرت تولید شده ۲۴۱ اسب ‌بخار در ۶ هزار دور بر دقیقه برآورد شده و هر کدام از خودروها، گشتاور حداکثری برابر ۳۵۰ نیوتن‌متر در دور موتوری بین ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه خواهند داشت.
هر دو خودرو دیفرانسیل جلو بوده و از نسبت دنده‌های مشابهی استفاده می‌کنند. این در حالی است که وزن آنها با یکدیگر تفاوت دارد، کیا با ۵ کیلوگرم سنگین‌تر وزنی برابر ۱۶۵۰ کیلوگرم دارد. با وجود شرایط مشابه در پیشرانه، کیا در زمینه مصرف سوخت لااقل روی کاغذ، تقریبا ۸ درصد نسبت به هیوندای، بهینه‌تر عمل کرده است. مصرف سوخت برای اپتیما GT معادل ۵/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و برای سوناتا پرمیوم برابر ۲/۹ لیتر برآورد شده است.

البته تست‌های انجام شده تفاوت چندانی در مصرف سوخت را نشان نمی‌دهد و کیا با مصرف ۹/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۳/۰ لیتر کمتر از سوناتا (۲/۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مصرف می‌کند. برای تست این خودرو از مسیرهایی شامل بزرگراه، حاشیه شهر و خیابان استفاده شده است.
موتورهای هر دو مدل، قدرت شتاب‌گیری مشابهی را نشان می‌دهند. علیرغم تنظیمات داخلی مشابه، گیربکس اپتیما تمایل کمتری برای بالا بردن دنده دارند و میزان نویز تولیدی موتور کیا نیز به میزان چشمگیری کمتر از سوناتا است. با این وجود موتور هیوندای، حتی در سرعت‌های کم، سر و صدای زیادی تولید می‌کند و این مسئله در هوای سرد بارزتر است. در آزمون‌ها مشخص شده که گیربکس سوناتا تمایل عجیبی برای رفتن به دنده پایین‌تر در هنگام برخورد با سراشیبی‌ها دارد.
علاوه بر مدل‌هایی که بررسی کردیم، هر دو خودرو دارای موتورهای کمتر پیشرفته ۴/۲ لیتری نیز هستند، ممکن است این موضوع تا اندازه‌ای ناامید کننده باشد زیرا نتایج ارائه شده با در نظر گرفتن مدل‌های پیشرفته‌تر بوده است.

تجربه رانندگی
برعکس سایر مشخصات، تجربه رانندگی این دو خودرو متفاوت است و هر کدام برای قشر خاصی از خریداران در نظر گرفته شده‌اند.
انتظار داریم هر دو خودرو رانندگی درگیر کننده‌ای داشته باشند و شاهد ایمنی مناسب در جاده و سواری خوب در مسیرهای ناهموار باشیم. البته هر دو تیم مهندسی کیا و هیوندای، کار خود را در این زمینه به خوبی انجام داده‌اند و هر دو خودرو سطح مناسبی از درگیری راننده، راحتی و کنترل را دارند.
اپتیما اگر چه یک خودروی اسپورت است، اما هنوز هم شرایط راحتی دارد. این خودرو در مقایسه با سوناتا، سواری سفت‌ و سخت‌تری دارد، ولی به صورتی هوشمندانه با ناهمواری‌های جاده، کنار می‌آید و بطور مثال اگر از روی یک چاله یا برآمدگی بزرگتر عبور کنید، چندان در داخل اتاق خودرو حس نمی‌شود.
رانندگی با کیا، درگیر کننده بوده و با وزن و واکنش مناسبی که در سیستم فرمان ایجاد شده، راننده کنترل بسیار خوبی در پیچ‌ها دارد. البته فرمان کیا، نرمی سیستم سوناتا را در هنگام حرکت مستقیم در بزرگراه ندارد و ناآرامی زیادی در فرمان اپتیما در حالت وسط مشاهده می‌شود.

در سرعت بالا هر دو مدل چسبندگی بسیار خوبی روی جاده دارند؛ با این حال شاید سوناتا به لطف تایرهای چسبنده‌تر میشلن پایلوت اسپورت، وضعیت مناسب‌تری در مقایسه با هیوندای با تایرهای کومهو سالوس داشته باشد.
اگر چه سوناتا ناهمواری‌های سطح جاده را بیشتر به کابین منتقل می‌کند، اما هنوز هم در بسیاری از شرایط، راحت‌تر بوده و آشفتگی‌ کمتری نیز در برخورد با برآمدگی‌های بسیار بزرگ دارد. به علاوه سیستم تعلیق این خودرو، سریع خود را تطبیق می‌دهد.
با در نظر گرفتن اینکه کیا کیفیت بهتری هنگام سواری در جاده دارد و نویز کمتری در اتاق احساس می‌شود، به نظر می‌رسد که ۵ کیلوگرم وزن اضافی، مربوط به عایق کاری صوتی باشد.


کلام آخر
رقابت دو خودرو بسیار نزدیک بود، اما تست‌ها نشان دادند که کیا اپتیما GT شرایط بهتری در مقایسه با سوناتا پرمیوم دارد.
پرمیوم در حقیقت یک سدان متوسط بسیار عالی است، فضای کابین این خودرو حتی شاید از برخی مدل‌های کلاس‌های بزرگتر خودرویی نیز بیشتر باشد. بعلاوه لیست بلندبالایی از تجهیزات استاندارد را داشته و قیمت نسبتا مناسبت‌تری نیز دارد. به همین دلیل، انتخاب این خودرو به دیگر گزینه‌های موجود در این کلاس ارجحیت دارد.
اما اپتیما GT توانسته در بسیاری از جزئیات شرایط بهتری فراهم کند. قیمت این خودرو بیشتر است اما در عین حال ویژگی‌های بهتری نیز دارد از جمله تجهیزات ایمنی‌ بیشتر، کابین آرامتر، طراحی داخلی زیباتر و شرایط گارانتی بهتر. در هر صورت داشتن این خودرو با در اختیار داشتن اطلاعات مناسب خرید اینترنتی و شرایط فروش نمایندگی های محصولات کیا میتواند یک تجربه منحصر به فرد باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *