مقایسه پرچم‌داران ۲۰۱۷؛ گوشی اکسپریا XZ پریمیوم سونی در برابر رقبا – قسمت اول

مقایسه پرچم‌داران ۲۰۱۷؛ گوشی اکسپریا XZ پریمیوم سونی در برابر رقبا – قسمت اول
  • 1396/5/10
  • مقدم
  • 0

اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم، گوشی پرچم‌دار ۲۰۱۷ شرکت سونی در نمایشگاه MWC معرفی شد. این مدل با نمایشگر ۴K هم‌اکنون در بازار کشورمان عرضه می‌شود اما آیا پرچم‎دار جدید سونی حرف چندانی در برابر رقبای خود یعنی گلکسی اس ۸، هوآوی پی ۱۰، ال‌جی جی ۶، اچ‌تی‎سی یو ۱۱، وان‌پلاس ۵ و شیائومی می ۶ دارد؟ برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با وب‌سایت گویا آی‌تی همراه باشید.

شرکت سونی ادعا می‌کند که دوربین به کار گرفته شده در اکسپریا XZ پریمیوم به حدی پیشرفته است که می‌تواند صحنه‌هایی را که چشم انسان قادر به دیدن آن‌ نیست، ثبت نماید. فناوری جدید سونی یعنی Motion Eye در این گوشی به کار گرفته شده است و سنسور ۱۹ مگاپیکسلی دوربین اصلی، از این فناوری استفاده می‌کند که سرعت قابل‌توجهی در زمینه عکاسی از خود به نمایش خواهد گذاشت. دوربین اصلی، هم‌چنین می‌تواند ویدیوهایی با رزولوشن ۴K به ثبت برساند؛ از فوکوس خودکار هیبریدی، استفاده می‌کند و فناوری لرزش‌گیر SteadyShot برای آن در نظر گرفته شده است.

ویژگی اصلی دوربین گوشی اکسپریا XZ پریمیوم سونی، سنسور Exmor RS با حافظه انباشته است که تا ۵ برابر سریع‌تر نسبت به محصولات دیگر، می‌تواند تصاویر را بررسی نماید و داده‌ها را انتقال دهد. این موضوع باعث خواهد شد تا کاربران بتوانند ویدیویی‌هایی با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه، ثبت و ایجاد نمایند و قابلیت سوپر اسلوموشن، این امکان را برای دوربین اصلی فراهم کرده است که می‌تواند تا چهار برابر آهسته‌تر در مقایسه با گوشی‌های دیگر، ویدیوهای صحنه آهسته به ثبت برساند.

یکی از قابلیت‌هایی که گوشی اکسپریا XZ پریمیوم را در مقایسه با رقبا متمایز می‌کند، قابلیتی است که می‌تواند به صورت خودکار، زمانی‌که حرکتی توسط دوربین اصلی شناسایی می‌شود؛ پیش از آنکه دکمه‌ای توسط کاربر لمس شود، به ثبت تصاویر بپردازد. علاوه‌براین، اندازه پیکسل‌های دوربین ۱۹ درصد افزایش یافته است و از قابلیت‌هایی برای تصویربرداری در محیط‌های کم‌نور استفاده می‌کند که اکسپریا XZ پریمیوم را به یک گوشی‌هوشمند متمایز تبدیل خواهد کرد.

اکسپریا XZ پریمیوم از جدیدترین تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام با هشت هسته پردازشی استفاده می‌کند و به لطف استفاده از مودم LTE Cat. 16، سرعت دانلود تا ۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد؛ هرچند در عمل، چنین سرعتی را هیچ‌گاه تجربه نمی‌کنید و این قابلیت، فعلاً بیشتر حالت تبلیغاتی دارد. حافظه رم اکسپریا XZ پریمیوم تنها چهار گیگابایت است که شاید به این موضوع خرده بگیرید؛ با این‌حال، این گوشی در مقایسه با گوشی‌های پرچم‌دار دیگر سونی که از سه گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کنند، از حافظه رم بیشتری برخوردار است. هرچند، شرکت سونی می‌توانست مدل رده‌بالای آن را با شش گیگابایت حافظه رم ارائه دهد.

۶۴ گیگابایت حافظه داخلی قابل‌ارتقا تا ۲۵۶ گیگابایت با استفاده از یک حافظه میکرو اس‌دی برای این گوشی در نظر گرفته شده است و یک باتری ۳۲۳۰ میلی‌آمپر بر ساعت، انرژی گوشی را تامین می‌کند. دمای باتری به منظور جلوگیری از انفجار آن، کنترل می‌شود و می‌توانید باتری این گوشی با استفاده از فناوری شارژ سریع تراشه‌های کوالکام، به سرعت شارژ نمایید. با این‌حال، اطلاعات چندانی از ماندگاری شارژ باتری با توجه به نمایشگر ۴K این گوشی، منتشر نشده است و بعید می‌دانیم که ماندگاری شارژ باتری با توجه به رزولوشن بالای نمایشگر، قابل‌توجه باشد.

اکسپریا XZ پریمیوم از یک دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی با لنز زاویه باز ۲۲ میلی‌متری استفاده می‌کند و سیستم‌عامل اندروید نوقا ۷٫۱ برای آن در نظر گرفته شده است. نمایشگر این گوشی، بهترین در نوع خود به حساب می‌آید و شرکت سونی، اکسپریا XZ پریمیوم را با صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی ۴K HDR با کنتراست پویا برای ارائه محتوای واضح ارائه خواهد داد.

اکسپریا XZ1

گوشی پرچم‌دار جدید سونی از تاییدیه IP68 استفاده می‌کند که مقاومت بالای این گوشی را در برابر آب و گرد و غبار، تضمین خواهد کرد و پوشش کورنینگ گوریلا گلس ۵ برای نمایشگر و بدنه پشتی به منظور محافظت در برابر خط و خش احتمالی، در نظر گرفته شده است. حسگر اثرانگشت در زیر دکمه پاور به کار گرفته شده اما به‌نظر می‌رسد که این سنسور با محدودیت‌هایی مواجه خواهد بود و تنها برخی از نمونه‌های اکسپریا XZ پریمیوم که در بازارهای مشخصی به بازار عرضه می‌شود، به این سنسور مجهز شده است. جدا از این موضوع، اکسپریا XZ پریمیوم از درگاه یواس‌بی Type-C استفاده می‎کند. کوالکام ادعا دارد این مدل، به عنوان اولین گوشی‌هوشمند به تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ عرضه شده است. تنوع رنگ در اکسپریا XZ پریمیوم چندان بالا نخواهد بود و شرکت سونی، این گوشی را در دو مدل به رنگ کروم و مشکی به بازار عرضه می‌شود.

پرچم‏دار ۲۰۱۷ شرکت وان‌پلاس با یک نمایشگر ۵٫۵ اینچی Full HD همراه شده است اما این موضوع، دلیل نمی‎شود که OnePlus 5 در مقایسه با رقبا ضعیف‎تر باشد. مانند نسل قبل، پنل Optic AMOLED برای پرچم‏دار شرکت وان‌‏پلاس درنظر گرفته شده است که البته، گزارش‌های جدید نشان می‌دهد تفاوت چندانی میان نمایشگر فول اچ‌دی OnePlus 5 و OnePlus 3T وجود ندارد.

از آنجایی‌که اندازه نمایشگر وان‌پلاس ۵ تنها ۵٫۵ اینچ است، لزومی به افزایش رزولوشن نمایشگر به Quad HD یا ۴K وجود ندارد. افزایش رزولوشن، بدین معنی خواهد بود که در هر اینچ از صفحه‎‌نمایش، تراکم پیکسل‌ها بیشتر باشد. با این وجود در یک نمایشگر ۵٫۵ اینچی فول اچ‎دی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، تشخیص پیکسل‎ها به هیچ وجه ممکن نیست و چشم کاربر، تفاوت میان رزولوشن Quad HD و Full HD را تشخیص نمی‏دهد؛ البته در صورتی‌که اندازه صفحه‌نمایش کوچک باشد.

OnePlus 5 به چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام با پردازنده هشت هسته‎ای مجهز شده است و از شش گیگابایت رم استفاده می‎کند. تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام که با شماره مدل MSM8998 شناخته می‌شود؛ از هشت هسته پردازشی Kryo 260 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کند و واحد پردازشگر گرافیکی آدرنو ۵۴۰ آن‎را به انتخابی ارزشمند مبدل نموده است.

وان‎پلاس در اقدامی هم‌سو با تغییرات گوشی‎های پرچم‎دار جدید، تصمیم گرفته است تا وان‎پلاس ۵ را به دوربین دوگانه مجهز نماید. همان‎طور که می‌دانید، OnePlus 3T و OnePlus 3 به یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی مجهز شده بود. در وان‎پلاس ۵ اما قضیه متفاوت است؛ شرکت وان‌پلاس، از ترکیب دو سنسور ۱۶ مگاپیکسلی و ۲۰ مگاپیکسلی استفاده کرده است که سنسور اول، لنزی رنگی دارد و لنز سنسور دوم نیز مونوکروم است. دوربین اصلی، هم‌چنین از فوکوس خودکار تشخیص فازی بهره می‎برد و می‌تواند با رزولوشن UHD (یا ۲۱۶۰p) به فیلم‎برداری بپردازد. البته با فیلم‌برداری با رزولوشن UHD، نرخ فریم به ۳۰ fps کاهش می‌یابد. حال آنکه با فیلم‌برداری با رزولوشن Full HD، می‎توانید فیلم‎هایی با نرخ فریم ۶۰ fps ثبت نمایید.

برای ثبت تصاویر سلفی نیز، یک دوربین ۸ مگاپیکسلی برای پرچم‎دار جدید شرکت وان‌پلاس درنظر گرفته شده است که مانند بسیاری از محصولات دیگر، حداکثر می‌تواند با رزولوشن ۱۰۸۰p فیلم‌برداری نماید. از نظر ارتباطی، OnePlus 5 از Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac پشتیبانی می‌کند و از قابلیت DLNA نیز بهره می‌گیرد. هم‌چنین، این گوشی از درگاه یواس‌بی Type-C استفاده می‎کند تا هم‌چنان رقیب مناسبی برای گوشی‌های پرچم‎دار دیگر باشد.

خرید یک گوشی با قیمت بالا، کاربران را به هیچ‌وجه مجاب نخواهد کرد تا به سمت محصولاتی چینی بروند؛ در واقع نقطه تمایز محصولات چینی با هم‌تایان کره‎ای و آمریکایی خود، قیمت مناسب آن‎ها است و شرکت وان‎پلاس با تأکید بر روی این موضوع، قیمت بسیار مناسبی را برای OnePlus 5 درنظر گرفته است.

پرچم‎دار جدید شرکت وان‎پلاس در دو نسخه با ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه وارد بازار خواهد شد تا بدین شکل، رقابت برای گلکسی اس ۸ و الجی جی ۶ دشوارتر شود. البته، همان‎طور که احتمالاً انتظار دارید؛ مدل ۱۲۸ گیگابایتی از هشت گیگابایت رم استفاده می‌کند که دو برابر ظرفیت درنظر گرفته شده برای رم گلکسی اس ۸، ال‌جی جی ۶ و البته، هوآوی پی ۱۰ است.

شرکت سامسونگ در اوایل فروردین ماه از گوشی پرچم‌دار گلکسی S8 و گلکسی S8 Plus به صورت رسمی رونمایی کرد و این دو گوشی در مقایسه با نسل‌های گذشته خود از سری گلکسی S، با پیشرفت‌های قابل‌توجهی همراه شده‌اند و به همین دلیل، هم‌اکنون می‌توان آن‌ها را به عنوان بهترین گوشی‌های هوشمند در بازار به شمار آورد.

گلکسی S8 برخلاف سایر گوشی‌های هوشمند اندرویدی، از نمایشگر بدون حاشیه ۵٫۸ اینچی استفاده می‌کند؛ رزولوشن نمایشگر به ۴K افزایش نیافته است اما شرکت سامسونگ به دلیل استفاده از یک نمایشگر کشیده‌تر در مقایسه با گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge، رزولوشن نمایشگر را به ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسل افزایش داده است و هم‌چنین، تمامی مدل‌های عرضه شده از گلکسی S8 از یک نمایشگر با لبه‌های منحنی استفاده می‌کند. هرچند، تجربه نامناسبی را همانند گلکسی S7 Edge در اختیار شما قرار نمی‌دهد و خمیدگی لبه‌های نمایشگر معقول است.

گلکسی S8

گلکسی S8 Plus به‌عنوان مدل بزرگ‌تر گوشی گلکسی S8 ارائه شده و جدا از نمایشگر بزرگ‌تر، قابلیت دیگری را ارائه نمی‌دهد. لازم به ذکر است که گوشه‌های نمایشگر در هر دو مدل گلکسی S8، گرد است و هم‌چنین به دلیل استفاده از یک نمایشگر کشیده در هر دو مدل که حاشیه‌های چندانی هم در اطراف آن قرار ندارد؛ ممکن است تجربه محتوای ویدیویی در این گوشی دشوار باشد زیرا حاشیه‌های مشکی در اطراف نمایشگر در هنگام پخش فیلم، همواره وجود خواهد داشت و تنها می‌توانید با کشیده‌تر نمودن فیلم و هم‌چنین از دست دادن بخشی از محتوای ویدیویی مدنظرتان، یک فیلم را به صورت تمام صفحه‌ بر روی گلکسی S8 و گلکسی S8 Plus مشاهده نمایید.

گوشی‌های پرچم‌دار جدید سامسونگ از تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام با هشت هسته‌ پردازشی استفاده می‌کند؛ هرچند، عرضه مدل‌های مجهز به چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ تنها به نسخه‌های درنظر گرفته شده در ایالات متحده محدود خواهد بود. نسخه‌هایی از این گوشی به صورت جهانی عرضه می‌شود (و از جمله مدل‌هایی که در بازار ایران ارائه شده است یا به‌زودی به صورت رسمی ارائه می‌شود)، از تراشه اگزینوس ۸۸۹۵ استفاده می‌کند. تفاوت ملموس چندانی بین این دو تراشه وجود ندارد و شرکت سامسونگ، گلکسی S8 و گلکسی S8 Plus را با صرف‌نظر از رویه سازندگان دیگر مبنی بر عرضه گوشی‌های پرچم‌دار خود با شش گیگابایت رم، تنها به چهار گیگابایت رم مجهز کرده است. هم‌چنین، هر دو مدل از ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند و امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی با استفاده از یک حافظه SD وجود دارد.

گلکسی S8 و گلکسی S8 Plus از یک دوربین تکی ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و سنسور اثرانگشت برخلاف مدل‌های قبلی در کنار لنز دوربین جای گرفته است. این جای‌گیری نه‌چندان عادی (علت این موضوع آن است که در گوشی‌های هوشمند اندرویدی دیگر، حسگر تشخیص اثرانگشت در زیر دوربین به کار گرفته می‌شود و فاصله لنز دوربین با سنسور اثرانگشت، به حدی است که به جای سنسور تشخیص اثرانگشت، لنز دوربین را به اشتباه لمس کنید!) باعث می‌شود تا دسترسی به سنسور تشخیص اثرانگشت دشوار باشد و هم‌چنین در صورتی‌که به اشتباه لنز دوربین را لمس نمایید؛ در هنگام عکاسی یا فیلم‌برداری، هشداری مبنی بر آثار وجود لکه بر روی سنسور دوربین دریافت خواهید کرد و به همین جهت، باید همواره یک دستمال را برای تمیز نمودن اثرانگشت خود به همراه داشته باشید. یک شاتر ۸ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر و ویدیوهای سلفی نیز در جلوی گوشی قرار دارد.

افزایش عمر باتری در گوشی های Galaxy S8 و +Galaxy S8

جدا از دیگر تغییراتی که شرکت سامسونگ برای گلکسی S8 و گلکسی S8 Plus مدنظر قرار داده است، باید اشاره کرد که این دو گوشی پرچم‌دار جدید سامسونگ از قابلیت DeX و دستیار صوتی بیکسبی استفاده می‌کند. دستیار صوتی S-Voice که در گوشی‌های قدیمی‌تر شرکت سامسونگ ارائه می‌شد، شاید به اندازه کافی برای رقابت با رقبای قدرت‌مند خود از جمله گوگل Assistant، سیری اپل، کورتانا مایکروسافت و الکسای آمازون آماده نباشد و به همین جهت، شرکت سامسونگ در نهایت تصمیم گرفت تا از دستیار صوتی Bixby رونمایی کند.

این دستیار صوتی در مقایسه با S-Voice هوشمندتر شده است و اکنون، می‌توان واقعاً آن‌را به عنوان یک دستیار هوشمند به شمار آورد. امکان جست‌جوی تصویری و تشخیص اشیا و تمیز دادن آن‌ها با یک‌دیگر، از جمله قابلیت‌هایی است که بیکسبی برای گوشی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس به همراه دارد. البته باید اشاره کرد که تمامی قابلیت‌های این دستیار صوتی در ابتدا فعال نخواهد بود و شرکت سامسونگ برای کامل نمودن آن، به مدتی زمان احتیاج دارد.

قابلیت دیگر، DeX است که امکان استفاده از گوشی‌هوشمندتان را به عنوان یک رایانه شخصی با سیستم‌عامل اندروید با اتصال آن به یک نمایشگر ثانویه فراهم می‌کند. در بررسی‌های اولیه، عملکرد این ویژگی خوب است اما مشکلات مختلفی نیز وجود دارد که به مرور و با انتشار آپدیت‌های جدیدتر برطرف می‌شود. لازم به ذکر است که برای استفاده از قابلیت DeX باید یک داک را به صورت جداگانه خریداری نمایید و این داک به تنهایی ۱۵۰ دلار قیمت دارد.

گوشی هوآوی P10 در اوایل سال جاری میلادی در کنگره جهانی موبایل در شهر بارسلون معرفی شده است و شرکت هوآوی مانند سال گذشته، به همراه نسخه استاندارد، مدل Plus پرچم‎دار جدید خود را نیز ارائه می‎دهد. پرچم‎دار جدید شرکت هوآوی یعنی هوآوی پی ۱۰ در رنگ‎های مشکی، سفید سرامیکی، آبی، سبز، طلایی، نقره‎ای و رز گلد در بازار ارائه شده است که البته در ایران، تنها رنگ‎های آبی، مشکی، طلایی و نقره‎ای به طور عمده یافت می‎شود؛ شاید اگر کمی خوش‌شانس باشید، مدل‌های دیگر آن‎را در رنگ سبز و سفید پیدا کنید. ترکیب رنگ برای پی ۱۰ پلاس نیز چنین است و البته این گوشی در بازار، بیشتر در رنگ‏های مشکی، نقره‎ای و آبی ارائه می‌‏شود.

هوآوی پی 10

هوآوی پی ۱۰ مانند ال‌جی جی ۶ در دو مدل با ۳۲ و ۶۴ گیگابایت حافظه به بازار عرضه شده است و البته می‌توانید با استفاده از یک حافظه میکرو SD، فضای ذخیره‏سازی را تا ۲۵۶ گیگابایت افزایش دهید. همان‎طور که در بیشتر محصولات هوآوی مشاهده می‎شود، اسلات سیم‎کارت هیبریدی است و برای افزایش فضای ذخیره‎سازی، باید قید یکی از سیم‌کارت‎های خود را بزنید. در غیر این صورت، نمی‏توانید به حافظه بیشتری برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

۳۲ گیگابایت حافظه برای ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران، کافی است و اگر به دنبال ذخیره فیلم‌های سینمایی جدید و نصب بازی‌های اندرویدی بر روی گوشی‎هوشمند خود نباشید؛ بعید می‎دانیم حافظه داخلی به راحتی پر شود. با این‎حال در صورتی‌که مایل هستید تا گوشی‌ خود را به یک وسیله ذخیره‎سازی مبدل نمایید؛ اولاً باید فید یکی از سیم‎کارت‎های خود را زده و در وهله دوم، باید یک حافظه میکرو SD برای گوشی خود خریداری نمایید. لازم به‏ذکر است که در رابط‌کاربری EMUI محدودیت‎هایی برای نصب برنامه‎ها بر روی حافظه جانبی وجود دارد و بایستی برای نصب برخی از بازی‌ها، برخی از اطلاعات موجود بر روی حافظه اصلی هوآوی پی ۱۰ را حذف کنید.

هوآوی پی ۱۰ پلاس در مقابل، در دو نسخه با ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت عرضه می‎شود؛ البته نسخه مجهز به ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، در ایران به راحتی پیدا نمی‎شود! به همین جهت، بعید می‌دانیم که در مدل پلاس پرچم‎دار جدید شرکت هوآوی با مشکل کمبود فضای ذخیره‏سازی مواجه شوید.

پی ۱۰ تنها از چهار گیگابایت رم استفاده می‎کند و پی ۱۰ پلاس در دو نسخه با چهار گیگابایت رم و ۶ گیگابایت رم عرضه می‎شود. مدل مجهز به شش گیگابایت رم، از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‎کند؛ به همین جهت، خرید این مدل در ایران به سادگی ممکن نخواهد بود. مدل مجهز به چهار گیگابایت رم از ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند؛ مشابه با حافظه داخلی به کار گرفته شده برای پرچم‏دار جدید سامسونگ یعنی گلکسی اس ۸٫ اچ‌تی‎سی U 11 نیز به ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است؛ البته نسخه رده‏بالای آن با ۱۲۸ گیگابایت در ایران ارائه خواهد شد.

مدل استاندارد هوآوی پی ۱۰ از یک نمایشگر ۵٫۱ اینچی استفاده می‌کند که برخلاف ال‎جی G6 و گلکسی اس ۸ سامسونگ، حاشیه‎های زیادی در اطراف آن وجود دارد. متاسفانه، علت حاشیه‎های زیاد اطراف نمایشگر، جای‌گیری سنسور اثرانگشت در پنل جلوی گوشی است؛ در حالی‌که در پی ۹، حسگر اثرانگشت در بدنه پشتی قرار داشت.

علی‌رغم تبدیل شدن وضوح Quad HD به یک استاندارد برای گوشی‎های پرچم‎دار، هوآوی پی ۱۰ تنها از یک صفحه‎نمایش با رزولوشن Full HD با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل برخوردار است و همین موضوع باعث شده تا در هر اینچ از نمایشگر، نزدیک به ۴۳۲ پیکسل وجود داشته باشد. تشخیص پیکسل‌های نمایشگر به هیچ عنوان ممکن نیست؛ به همین جهت، انتخاب نمایشگر Full HD به جای صفحه‌نمایش Quad HD هوشمندانه است زیرا باعث خواهد شد تا مصرف انرژی باتری کاهش یابد. لازم به ذکر است که در گوشی‎های پرچم‏دار جدید سامسونگ، رزولوشن نمایشگر به صورت پیش‌فرض بر روی Full HD تنظیم شده است اما می‎توانید آن‌را به Quad HD افزایش دهید.

پنل IPS-NEO LCD، دقت رنگ بالایی را برای هوآوی پی ۱۰ به ارمغان آورده است و رنگ‌های تولید شده توسط نمایشگر، بسیار به رنگ واقعی آن نزدیک خواهد بود؛ برخلاف پنل‌های Super Amoled که اغراق رنگ در آن‎ها به طور قابل‎توجهی بالا است. برای مثال در گوشی‌های پرچم‏دار گلکسی اس ۷ اج، هنگام نمایش رنگ آبی بسیار پررنگ، رنگ خروجی بنفش نمایش داده می‎شود؛ در صورتی‎که در پنل IPS LCD هوآوی، این مشکل وجود ندارد. با این‎حال به دلیل ماهیت پنل‎های IPS LCD، دقت رنگ مشکی در آن‎ها چندان بالا نیست. البته در مقایسه با نسل گذشته، بهبودهایی در این زمینه حاصل شده است.

اگر هم‎چنان برای خرید هواوی پی ۱۰ با نمایشگر Full HD قانع نشده‎اید، پی ۱۰ پلاس احتمالاً نظر مساعد شما را به خود جلب خواهد کرد. این مدل به صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی مجهز شده است که رزولوشن Quad HD دارد؛ تراکم پیکسلی نمایشگر، ۵۴۰ ppi است و مانند P10، پنل IPS-NEP LCD برای آن در نظر گرفته شده.

هوآوی پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس از چیپ‎ست Kirin 960 با پردازنده هشت هسته‎ای استفاده می‎کند؛ چهار هسته پردازشی Cortex A73 و چهار هسته پردازشی دیگر Cortex A53 برای این تراشه در نظر گرفته شده است. واحد گرافیکی Mali-G71 MP8 قدرت چیپ‏ست ۲۰۱۶ هوآوی را برای پردازش محتوای گرافیکی، تامین می‎کند.

عملکرد چیپ‏ست Kirin 960 در هر دو مدل برای انجام جدیدترین بازی‌های گرافیکی مناسب است؛ این بدین معنی خواهد بود که هیچ مشکل یا افت فریم محسوسی را در بازی‌های سه بعدی تجربه نخواهید کرد. با این‎حال، تراشه Kirin 960 از چیپ‌ست اگزینوس ۸۸۹۵ سامسونگ یا اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام که در گلکسی اس ۸ و HTC U 11 به کار گرفته شده است؛ عملکرد به مراتب ضعیف‎تری دارد. اما این اختلاف به هیچ عنوان محسوس نخواهد بود.

آنچه که Huawei P10 و P10 Plus را در بین بهترین پرچم‎داران امسال قرار می‌دهد؛ مشخصات سخت‌افزاری نیست زیرا راستش را بخواهید این دو گوشی چندان رقیب قدرت‎مندی برای به چالش کشیدن گلکسی اس ۸ سامسونگ یا HTC U 11 به شمار نمی‎رود. با این‌حال، برگ برنده پرچم‏داران جدید شرکت هوآوی، دوربین دوگانه آن‎ها است که در بسیاری از گوشی‎های پرچم‎دار دیگر وجود ندارد.

هوآوی پی ۱۰ به یک دوربین دوتایی متشکل از یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم و یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی RGB مجهز شده است؛ همین دوربین برای مدل پلاس نیز در نظر گرفته شده. با این‎حال، پی ۱۰ از دو سنسور با دریچه دیافراگم f2.2 استفاده می‏کند و اندازه دریچه دیافراگم برای سنسورهای به کار گرفته شده در پی ۱۰ پلاس، به f1.8 کاهش یافته است. همین موضوع باعث می‎شود تا در عکاسی در محیط‎های کم‏نور، حساسیت به نور در P10 Plus بهتر باشد که این موضوع به ثبت تصاویر با روشنایی مناسب کمک خواهد کرد.

لازم به‎ذکر است که برای دوربین اصلی، از لنزهای Leica استفاده شده است و شرکت تولید کننده آلمانی، در ساخت دوربین اصلی با هوآوی همکاری داشته. دوربین اصلی از قابلیت‎هایی نظیر فوکوس خودکار لیزری و تشخیص فاز استفاده می‎کند و لرزش‌گیر اپتیکال نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی در هوآوی پی ۱۰، چندن تغییر چشم‌گیری نسبت به فبلت میت ۹ نداشته است اما جزئیات ثبت شده توسط دوربین به حد قابل‌توجهی زیاد است. برخلاف برخی از بررسی‎ها، رنگ‌های ثبت شده با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دقت بالایی دارد؛ به همین جهت، تصاویر نهایی شما را حیرت‌زده خواهد نمود. در هنگام زوم، جزئیات تصاویر کاهش می‌یابد اما عملکرد آن در مقایسه با گلکسی اس ۸ سامسونگ بهتر است. در تصویربرداری در محیط‌های کم‎نوز نیز، دوربین اصلی شما را راضی نگه خواهد داشت؛ هرچند، بهترین نیست.

یکی‏دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت، دوربین سلفی است و از آنجایی‎که Huawei P10 و P10 Plus به یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی مجهز شده؛ عملکرد بسیار خوبی دارد. دوربین سلفی در مقایسه با دوربین به کار گرفته شده در میت ۹ بهبود یافته است؛ با این‌حال در مقایسه با پرچم‏داران دیگر، ال‌جی G6 و گلکسی اس ۸ سامسونگ را مناسب‌تر ارزیابی می‎کنیم. برای دوربین سلفی از یک شاتر با دریچه دیافراگم f1.9 استفاده شده است و تصویربرداری در محیط‌های کم‎نور به کمک نمایش رنگ سفید بر روی صفحه‏‌نمایش و افزایش روشنایی نمایشگر صورت می‎گیرد؛ با این‎حال، عملکرد این ویژگی به هیچ عنوان با محصولاتی که به یک فلاش LED برای دوربین اصلی مجهز شده‎اند، قابل مقایسه نیست.

هوآوی پی 10

هوآوی پی ۱۰ و هوآوی پی ۱۰ پلاس، می‌تواند با رزولوشن ۴K به فیلم‌برداری بپردازد و ثبت جزئیات در این حالت، قابل قبول است؛ با این‏حال، عملکرد گلکسی اس ۸ را به مراتب مناسب‌تر خواهید یافت و در ال‌جی جی ۶، البته حیرت‎زده خواهید شد. ویدیوهای ثبت شده با دوربین اصلی، شارپ است و کنتراست خوبی دارد. محدوده دینامیکی نیز قابل قبول است. باید اشاره کرد که دوربین سلفی تنها می‌تواند با رزولوشن ۱۰۸۰p به فیلم‎برداری بپردازد.

در نهایت، باید به ماندگاری شارژ باتری و ظرفیت باتری‌های به کار گرفته شده در پرچم‏داران جدید شرکت هوآوی پرداخت. هوآوی پی ۱۰ پلاس از یک باتری غیرقابل دسترس با ظرفیت ۳۷۵۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده می‎کند و ظرفیت باتری برای هوآوی پی ۱۰ با توجه به رزولوشن پایین نمایشگر، ۳۲۰۰ میلی‎آمپر است. از آنجایی‌که هر دو گوشی به درگاه یواس‌بی Type-C مجهز شده است، امکان شارژ با سرعت بالا وجود دارد؛ در صورت استفاده از شارژ پیش‌فرض دستگاه، می‌توانید باتری را از ۲ درصد (کم‎ترین مقدار ممکن برای اینکه دستگاه روشن بماند) تا ۵۵ درصد در مدت ۳۰ دقیقه شارژ کنید.

ماندگاری شارژ باتری در هوآوی پی ۱۰، برای یک روز کافی است و در پی ۱۰ پلاس نیز، وضعیت بدین شکل خواهد بود. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا علی‌رغم افزایش ظرفیت باتری، ماندگاری شارژ در پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس تقریباً نزدیک به یک روز است. در پاسخ باید گفت که در پی ۱۰ پلاس از نمایشگری با رزولوشن Quad HD استفاده شده و همین موضوع باعث می‎شود تا ماندگاری شارژ باتری علی‌رغم افزایش ظرفیت آن در مقایسه با پی ۱۰ کاهش یابد.

لازم به‎ذکر است که پی ۱۰ و پی ۱۰ پلاس از سیستم‎عامل اندروید نوقا ۷٫۰ با رابط‌کاربری EMUI 5.1 استفاده می‎کند اما به دلیل پشتیبانی نرم‎افزاری نه چندان خوب سازنده، به هیچ عنوان بر روی آپدیت‎های عمده بعدی چندان حساب باز نکنید؛ البته اندروید O برای هر دو مدل منتشر خواهد شد. هوآوی پی ۱۰ و هوآوی پی ۱۰ پلاس در حال‌حاضر با قیمتی نزدیک به ۱٫۸۰۰ میلیون تومان و ۲٫۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‎رسد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *