روشی برای حذف تاثیر منفی گوشی همراه در کیفیت خواب

روشی برای حذف تاثیر منفی گوشی همراه در کیفیت خواب
  • 1396/5/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

حتما تاکنون با مطالعات متعددی که نشان می دهند چک کردن تلفن همراه در اواخر شب، پیامدهای بسیار بدی برای بدن ما خواهد داشت، مواجه شده اید. مطالعات جدید انجام شده نیز این موضوع را تأیید می کنند- گذراندن چند دقیقه زمان بیشتر در توئیتر یا فیسبوک، قطعا ارزش آسیب زدن به کیفیت خواب شما را نخواهد داشت.

در یک مطالعه ی جدید، عینک های ویژه ای در اختیار شرکت کنندگان قرار داده شده بود که مانع از عبور نور آبی دستگاه هایی مانند گوشی های همراه و تلویزیون می شد. از افراد شرکت کننده خواسته شد که با استفاده از این عینک ها، مطابق برنامه ی روزمره‌ی خود، در هنگام خواب از این دستگاه های دیجیتالی استفاده کنند.
نتیجه مطالعه نشان داد که همه ی این شرکت کنندگان نسبت به حالت عادی زودتر خوابیدند، و خواب بهتر و طولانی تری داشتند.
علاوه بر آن، محققانی از دانشگاه هوستن متوجه شدند که سطح هورمون ملاتونین- هورمونی که در زمان خواب ترشح می شود – با استفاده از این عینک های ضد نور آبی، حدود ۵۸ درصد در بدن این افراد افزایش داشته است.
این افزایش هورمون ملاتونین، حتی بیش از مقداری است که استفاده از مکمل های ملاتونین می تواند در بدن ایجاد کند.
پژوهشگر ارشد این پروژه، لیزا آسترین می گوید:”مهمترین نتیجه ی این پروژه آن است که نور ابی واقعا کیفیت خواب را پایین می آورد. خوابیدن برای اصلاح و ترمیم بسیاری از عملکردهای بدن بسیار مهم است.”

نور آبی ذاتا خطرناک نیست، و ما مقادیر بسیاری از آن را از نور خورشید دریافت می کنیم.
این نور سطح هوشیاری ما را بالا برده و ساعت درونی بدن را با فعال کردن نوع خاصی از سلول های شبکیه چشم، تنظیم می کند. این سلول ها، سلول های گانگلیونی حساس به نور یا (ipGRC) نام دارند و می توانند تولید ملاتونین را مهار کنند.
مشکل زمانی به وجود می آید که این اتفاق در اواخر شب اتفاق می افتد – با این شرایط بدن ما احساس می کند که هنوز روز است، و زمان خوابیدن نیست. در نتیجه ما با فعال بودن این سلول ها مدت کمتری خوابیده و خواب ما هم کیفیت پایین تری خواهد داشت.
مطالعه اخیر تنها روی ۲۲ نفر انجام شده است، اما علی رغم کوچک بودن اندازه ی نمونه، نتیجه ی حاصل، جدیدترین بخش از مجموعه شواهد و مدارکی است که نشان می دهد استفاده از دستگاه های الکترونیکی در اواخر شب می تواند یک مشکل جدی برای سلامت بدن باشد. انگار واقعا زمان آن فرا رسیده است که عادت های خود را تغییر دهیم.
حتی شرکت های توسعه فناوری نیز امروزه متوجه این موضوع شده اند: حالت های شبی که روی گوشی ها وجود دارد می تواند نور آبی را کاهش دهد و در حال حاضر در اغلب سیستم های iOS، macOS، ویندوز و اندروید قرار داده شده است. البته اگر از گوشی های متعلق به گوگل استفاده می کنید، تنظیمات دقیق و فرآیند فعال سازی آن در مدل های مختلف، متفاوت است.

امروزه اختلال در خواب در حال تبدیل شدن به یک مشکل جدی است: بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۴ توسط موسسه ملی خواب در ایالات متحده، در یک نمونه متشکل از ۱۲۵۳ فرد بالغ، بیش از ۳۵ درصد از افراد خواب “متوسط” یا “ضعیفی” را تجربه می کرده اند.
در این نظر سنجی ۴۵ درصد از مردم آمریکا گفته اند که خواب نامناسب یا ناکافی، در هفته ی گذشته حداقل یک روز بر فعالیت های روزانه ی آن ها تأثیر منفی گذاشته است.
البته همه چیز به نور آبی خلاصه نمی شود، بلکه امروزه می دانیم که خواب بد از جنبه های بسیاری برای سلامتی بدن مضر است: مطالعاتی که در ابتدای امسال انجام شده است نشان می دهد زمانی که مغز نتواند به اندازه ی کافی استراحت کند، نورون ها و سیناپس های بیشتری را، نسبت به آنچه که نیاز است، از بین می برد.
شاید زمان آن فرا رسیده است که کمی زودتر از دستگاه هاس دیجیتال فاصله بگیریم، تا بتوانیم صبح روز بعد، عملکرد بهتری داشته باشیم.
اما اگر واقعا نمی توانید چک کردن اینستاگرام، یا تماشای نتفلیکس را در لحظات آخر قبل از خواب کنار بگذارید، که جدا از کاهش ترشح ملاتونین، برای مدتی مغز شما را فعال نگاه خواهند داشت، بهترین تصمیم می تواند استفاده از یک فیلتر نور آبی باشد.
دانشمندان توصیه می کنند که استفاده از فیلترهای نور آبی به شکلی که آن ها در آزمایش خود استفاده کردند، می تواند در صورت ادامه ی این عادت تصمیم خوبی باشد.
آسترین می گوید:”با استفاده از عینک هایی که نور آبی را فیلتر می کنند، ما ورودی های دریافتی سلول های شبکیه را کاهش می‌دهیم، بنابراین می توانیم کیفیت خواب را بهبود بخشیده و به استفاده از دستگاه ادامه دهیم. این کار رضایت بخش است چرا که می توانیم باز هم از لحظات شب، بهترین بهره را ببریم.”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *