آسفالت خود ترمیم ‌شونده تولید شد

آسفالت خود ترمیم ‌شونده تولید شد
  • 1396/5/16
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پژوهشگران دانشگاه ملی علم و فناوری MISIS آسفالت خود ترمیم شونده تولید کردند. این آسفالت می‌تواند ترک‌ها را ترمیم کرده و در صورتی که مشکلی به وجود بیاید آن را برطرف کند.

گویا آی تی – به‌زعم پژوهشگران آسفالت تولید شده قادر است حتی تا سه برابر در هزینه‌ی نگهداری جاده‌ها صرفه‌جویی کند. مجمع حمل و نقل بین‌المللی (ITA) فناوری آسفالت خود ترمیم شونده را تأیید کرده و آن را به عنوان نخستین راهکار این مجمع شناخته است.
با استفاده از آسفالت خود ترمیم شونده می‌توان سطح جاده‌ها را بدون ایجاد ترافیک و صرف وقت زیاد ترمیم نمود، بنابراین تولید آسفالت خود ترمیم شونده می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان شود. در تولید آسفالت خود ترمیم شونده از ویژگی حساسیت القایی نانولوله‌های کربنی چند جداره استفاده شده است. این ماده، باعث افزایش هزینه‌های تولید نمی‌شود، به گونه‌ای که میزان ۱۷ گرم نانولوله کربنی برای ۵۰ کیلوگرم قیر طبیعی کافی است. با ۵۰ کیلوگرم قیر می‌توان یک تُن آسفالت ایجاد کرد.
نحوه‌ی کار این آسفالت خود ترمیم شونده به این صورت است که یک دستگاه ماکروویو روی آن تعبیه شده که قادر است نانولوله‌های کربنی را حرارت دهد تا نانولوله‌ها فعال شوند. این کار باعث می‌شود نانولوله‌ها توانایی ترمیم ترک‌های سطح آسفالت را داشته باشند.
آسفالت خود ترمیم شونده، کارایی بیشتر به نسبت ترمیم آسفالت به وسیله‌ی الیاف فلزی دارد، زیرا با استفاده از نانولوله‌های کربنی فقط قسمت کوچکی از قیر گرما می‌بیند و به تغییر دادن ترکیب کامپوزیتی آسفالت نیازی نیست.
قرار است در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از آسفالت خود ترمیم شونده استفاده شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *