بررسی مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸

بررسی مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸
  • 1396/5/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

احتمالاً پژو یکی از ماشین هایی است که هر ایرانی لااقل با نام آن آشناست، به گونه ای که هر کسی هم که با ماشین ها آشنا نباشد لوگوی شیرمانند این ماشین فرانسوی را می شناسد. پژو با وجود آن که به سبب تحریم ها دیگر وارد کشورمان نشد، ممکن است باز هم به زودی وارد کشورمان شود. وارد جایی که مردمانش اتهام بی وفایی به آن می زنند. در این نوشته قصد ما معرفی کوتاهی از محصول نسبتاً جدید پژو با نام ۲۰۰۸ است که علاقه مندان بسیاری را برای خود فراهم نموده است.

گویا آی تی – احتمالاً پژو یکی از ماشین هایی است که هر ایرانی لااقل با نام آن آشناست، به گونه ای که هر کسی هم که با ماشین ها آشنا نباشد لوگوی شیرمانند این ماشین فرانسوی را می شناسد. پژو با وجود آن که به سبب تحریم ها دیگر وارد کشورمان نشد، ممکن است باز هم به زودی وارد کشورمان شود. وارد جایی که مردمانش اتهام بی وفایی به آن می زنند. در این نوشته قصد ما معرفی کوتاهی از محصول نسبتاً جدید پژو با نام ۲۰۰۸ است که علاقه مندان بسیاری را برای خود فراهم نموده است.
بررسی مشخصات فنی پژو 2008
الف) طراحی:
چهره ی پژو ۲۰۰۸ نسبتاً مدرن است. پژو ۲۰۰۸ را با ارتفاع ۱۵۵۶ میلی متر نمی توان یک شاسی بلند در نظر گرفت. بهتر آن است عنوان کراس اوور یا شاسی بلند جمع و جور را به آن اطلاق کرد. پلتفرم پژو ۲۰۰۸ با هاچ بک ۲۰۸ یکی است، بنابراین از لحاظ ابعاد این دو ماشین تفاوت زیادی با هم ندارند.
از لحاظ نمای جلو و عقب ماشین باید گفت چراغ های جلو تیز و برنده و چراغ های عقب پهن و نامتقارن هستند. کاپوت ماشین نسبتاً کشیده است و البته تا حدی هم ناهمگون نشان می دهد. در نمای کناری نیز چیز خاصی وجود ندارد جز یک سادگی مناسب که با دیگر چیزهای ماشین تناسب دارد. پژو ۲۰۰۸ رکاب کنار درها را ندارد و دو ریلی که به شکل افقی روی سقف کار گذاشته شده اند، اگر رکاب وجود می داشت می توانستند ظاهر ماشین را به یک SUV شبیه سازند.

ب) موتور و گیربکس:
در اکثر منابع، برای پژو ۲۰۰۸ یک موتور ۱٫۶ لیتری با قدرت ۱۲۰ اسب بخار معرفی شده که نه آن چنان قدرتمند است و نه آن چنان ضعیف. به نظر می رسد برای یک ماشین شهری گزینه ی مناسبی باشد. در واقع می توان گفت پژو ۲۰۰۸ برای کسی که به دنبال یک سرعت بسیار بالا نیست گزینه ی بسیار مناسبی است. گشتاور موتور ۲۰۰۸، ۱۶۰ نیوتون بر متر است و قابلیت راندن با سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت را داراست. بدیهی است که در سرازیری این مقدار می تواند به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت هم برسد.
این ماشین دو مدل گیربکس دارد: یکی اتوماتیک ۴ دنده و دیگری دستیِ ۶ دنده و احتمالاً نوع دستیِ آن ابتدا وارد بازار ایران می شود. به نظر می رسد با توجه به قدرت موتور و ۴ دنده بودن گیربکس اتوماتیک آن که ممکن است دنده ها را خیلی سریع سبک نکند، از شتاب ماشین تا اندازه ی زیادی کم شود. پس شاید نوع گیربکس دستی پژو ۲۰۰۸ انتخاب بهتری باشد.
در آخر باید گفت که پژو ۲۰۰۸ تک دیفرانسیل بوده و دارای رینگ های ۱۶ اینچی است. البته گویا ۱۷ اینچی آن نیز وجود دارد و هنگام خرید می توان آن را انتخاب نمود.
بررسی مشخصات فنی پژو 2008
ج) کیفیت سواری:
کارشناسان کیفیت سواری پژو ۲۰۰۸ را تقریباً مطلوب معرفی کرده اند. البته صدای موتور آن کمی زیاد است ولی آزار دهنده نیست. پژو ۲۰۰۸ در جاده و در پیچ های تند به علت سبکی ممکن است کمی اذیت کند، پس باید مراقب بود. اما در سفرهای درون شهری یک گزینه ی بسیار عالی و مناسب است.

د) طراحی داخلی:
بخش طراحی داخلی تمامی خودروهای پژو همیشه جالب بوده و هست، هرچند خود پژو سال هاست که در بین بهترین ماشین های دنیا نیست. پژو ۲۰۰۸ نیز مانند دیگر ماشین های پژو طراحی داخلی خوبی دارد. نشانگرهای پشت فرمان بسیار دقیق و زیبا چیده شده اند و یک نمایشگر دیجیتالی عالی هم در آن جا تعبیه شده تا راننده کنترل بیشتری بر کارکرد ماشین خود داشته باشد.
کنسول میانی نه خلوت است و نه شلوغ و بنابراین شرایط خوبی دارد. همچنین یک نمایشگر با کیفیت هم در قسمت بالایی وجود دارد تا راننده کنترل بهتری روی قسمت های مختلف ماشین داشته باشد. صندلی های پژو ۲۰۰۸ تودوز چرمی باکیفیتی دارند. ناگفته نماند آن چه که گفته شد در مورد نوع استاندارد پژو ۲۰۰۸ بود و هیچ بعید نیست که با ورود به ایران بعضی از امکانات آن حذف شوند!
بررسی مشخصات فنی پژو 2008
ه) فضای داخلی:
صندلی جلوی پژو ۲۰۰۸ بسیار عالی است، زیرا فضای خوبی دارد. اما برعکس، صندلی عقب فضای تنگ و کمی دارد و احتمالا سه نفر اگر در پشت بنشینند، احساس راحتی نداشته باشند. صندوق عقب این ماشین هم دارای ۳۶۰ لیتر است که البته فضای بزرگی نیست. می ماند باک بنزین خودرو، که در مورد آن نیز باید گفت ۵۳ لیتر حجم دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۴ لیتر بنزین مصرف می کند که البته رقم قابل قبولی است.

و) حرف آخر
پژو ۲۰۰۸ یک خودروی متوسط با طراحی داخلی مناسبی است. معمولاً نام پژو در ایران باعث فروش بیشتر می شود، درحالی که در خارج از ایران اینگونه نیست. بهای این خودرو در انگلیس، با حساب مالیات و عوارض زیاد ۱۳۳۴۵ پوند است و با توجه به سیاست های ایران خودرو که همواره یک قیمت اضافی روی خودروها می کشد، می توان گفت این خودرو در صورت ورود به ایران با قیمتی حدود ۹۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *