آموزش بازاریابی ایمیلی: چگونه ذهن مشترکان را درگیر کنیم که تا آخرین کلمه ایمیل را بخوانند

آموزش بازاریابی ایمیلی: چگونه ذهن مشترکان را درگیر کنیم که تا آخرین کلمه ایمیل را بخوانند
  • 1396/5/22
  • مهدی پیوندی
  • 0

مخاطب شما ایمیل بازاریابی شما را باز کرده است، حالا چه باید کرد؟ باید ذهن او را چنان درگیر کنید که تا آخرین کلمه ایمیل را بخواند. اما چطور؟ در ادامه این مطلب از سلسله مطالب آموزش بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ همراه باشید تا به پاسخ به این سوال بپردازیم.

آیا از «قانون هفت ثانیه» که بیشتر برای وبسایتها استفاده می شود چیزی شنیده اید؟ بر طبق این قانون، شما فقط هفت ثانیه برای جلب توجه و حفظ کاربر مهلت دارید. در مورد ایمیل نیز همین قانون مصداق دارد؛ شما فقط چند ثانیه و چند خط فرصت دارید تا کاری کنید که توجه مخاطب جلب شده و به خواندن ادامه بدهد.

 

قلّاب (hook) در دنیای بازاریابی یعنی چه؟

قلّاب (یا دام یا تله) در متون بازاریابی، یک ایده یا بخشی از متن است که با دقت هرچه تمام تر به منظور جلب توجه و علاقمند کردن مخاطب و ایجاد اشتیاق در وی به رشته تحریر درآمده است.

غالباً از قلاب در ابتدای متن استفاده می شود، اما گاهی در متن های طولانی تر، مانند مقالات بلند و صفحات مرتبط با فروش، قلاب های کوچکتری را شاهد هستیم که در گوشه و کنار متن پراکنده شده اند.

در مورد ایمیل، به منظور جلب توجه مخاطب و تحریک وی به ادامه مطالعه، قلاب در همان ابتدای پیام قرار می گیرد. قلاب یک دلیل وسوسه انگیز و موجه برای مخاطب شما فراهم می کند تا پیام را تا به انتهای آن مطالعه کند تا فراخوان به عمل شما را مشاهده و چه بسا روی آن کلیک کند. اگر مخاطب شما به خواندن ادامه ندهد، فرصتی برای هیچ یک از این موارد پیش نخواهد آمد.

در ادامه به ذکر چهار روش برای جلب توجه مخاطب می پردازیم تا از این طریق به خواندن ایمیل بازاریابی شما ادامه دهد.

 

روش ۱: سوال بپرسید

هنگامی که پای جلب توجه به میان می آید، آغاز ایمیل با یک سوال مرتبط و حساب شده می تواند بسیار موثر باشد. دلیلش این است که ما از نظر فرهنگی یاد گرفته ایم که پاسخ ندادن به سوالی مثل «حال شما چطوره؟» بی ادبی به حساب می آید و پاسخ هایی مانند «خوبم» برای بیشتر مردم یک واکنش خودکار به شمار می روند. بنابراین، هنگامی که سوالی به گوشمان می خورد، به شکل غیرارادی تمایل داریم که به آن پاسخ بدهیم.

علاوه بر این، سوال به پاسخ نیاز دارد. مخاطب شما یا پاسخ را می داند و یا اینکه برای پیداکردن آن به خواندن متن ادامه می دهد، چرا؟ زیرا مغز انسان از سوال هایی که بی پاسخ می مانند متنفر است و اگر فوراً پاسخی ارائه نشود یا ارائه پاسخ به موعد معینی موکول نشود، پیوسته درگیر خواهد ماند.

این سوالات به سوالات open loop یا حلقه باز (پاسخ آنها فوراً ارائه نمی شود و ذهن شما را درگیر می کند) معروف هستند و دقیقاً به همین دلیل است که سریال هایی مانند بازی تاج و تخت (Game of Thrones) اینقدر اعتیادآور هستند.

نویسندگان با طرح و نقشه قبلی ذهن شما را درگیر سوالات حلقه باز می کنند تا با هیجان چشم انتظار پاسخ هایی باشید که در قسمت بعد آنها را دریافت خواهید کرد. سوالات حلقه باز در ایمیل هم به همین شکل موثر هستند و می توانید در ابتدای ایمیل به منظور جلب توجه مخاطبان از آنها استفاده کنید، یا اینکه آنها را در انتهای ایمیل قرار دهید تا چشم انتظار ایمیل های بعدی شما باشند.

 

روش ۲: قلاب داستانی

یکی از توصیه های بازاریابی که همیشه و در همه جا می شنویم و می بینیم، توصیه به روایتگری یا داستان سرایی است و البته، دلیل خوبی هم دارد؛ مغز ما به نحوی ساخته شده که داستان وار فکر می کنیم و از طریق داستان است که جهان را درک می کنیم.

جلب توجه مخاطب با ذکر یک حکایت یا داستان روش فوق العاده ای برای ایجاد فوری رابطه با او است، زیرا بارها و بارها اثبات شده که داستان ها با مراکز عاطفی مغز ما به نحوی پیوند برقرار می کنند که منطق به تنهایی از انجام آن عاجز است.

این نه تنها توجه مخاطب را جلب می کند، بلکه به او انگیزه بسیار بیشتری نیز برای خرید (یا انجام عمل مورد نظر شما) می دهد. به علاوه، می توانید از تکنیک حلقه باز به همراه داستان استفاده کنید؛ توجه مخاطب را جلب کنید و پایان داستان را در انتهای ایمیل قرار بدهید.

 

روش ۳: وعده بدهید

می توانید ایمیل خود را با یک وعده شروع کنید، زیرا وعده دادن توجه مخاطب را جلب می کند. به علاوه، وعده های بزرگ ما را کنجکاو می کنند. ما کنجکاو می شویم که ادعای طرف مقابل اساساً ممکن است و اگر هم هست، چطور می تواند از پس انجام آن برآید. این کنجکاوی طبیعی به ما انگیزه می دهد تا به خواندن ادامه بدهیم.

 

شماره ۴: مشکل شان را به آنها یادآوری کنید

برای جلب توجه مخاطبان خود با شرح مشکلی شروع کنید که می دانید گریبانگیر آنها است و محصول یا خدمات شما آن را حل می کند. این قلاب به ظرافت و دقت بیشتری نیاز دارد، اما می تواند به شدت موثر باشد.

هنگامی که روی مشکل درستی دست می گذارید، مخاطب فوراً به دام می افتد، زیرا به او نشان می دهید که دقیقاً درکش می کنید. این کار اعتماد ایجاد می کند، باعث می شود که مخاطبان شما احساس کنند که دیده و درک می شوند و از آنجایی که مخاطب شما می خواهد بداند که چطور می شود این مشکل را حل کرد، باعث می شود که به خواندن ادامه بدهد.

نکته کلیدی برای تاثیرگذاری این قلاب این است که باید اطمینان پیدا کنید که مخاطب شما واقعاً با این مشکل درگیر است و اینجا همان جایی است که بخش بندی فهرست و تحقیق درباره مشتریان در استراتژی بازاریابی ایمیلی شما اهمیت زیادی پیدا می کند.

شما می توانید قلاب های بالا را با هم ترکیب کنید. مساله اصلی این است که اگر می خواهید در اینباکس مشترکان بازاریابی ایمیلی خود باقی بمانید و ایمیل های شما خوانده شوند و به رشد و گسترش رابطه خود با مخاطب ادامه بدهید، باید فوراً توجه آنها را جلب و این توجه و انگیزه را حفظ کنید.

نظر شما چیست؟ شما از کدام قلابها استفاده می کنید؟ لطفا نظرات و ایده های خود در رابطه با مطالب مرتبط با آموزش بازاریابی ایمیلی گویا آی تی را در زیر مطالب با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *